Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af martin_b » 30 okt 2012 21:03

Hjemme teori » 30 Oct 2012, 20:40 skrev:Jeg har det setup du tænker at lave.
For det første vil pumpe så ikke køle VVB da den afbryder VVB prio når den stopper og begynder at cirkulere på centralvarmen.
Hvis du her har et sted hvor du kan bruge restvarmen i kedlen (55 liter, måske 75 grader varmt vand) Det kan da fint sendes ud ien håndklædetørrer eller gulvvarmen i badeværelset.
Nå ja, for pokker da også. Det er jo slet ikke noget problem. For når VVB når setpunkt, så skifter 3-vejs-ventilen jo tilbage til centralvarme, og pumpen køler ikke VVB. Så er der Sørens problemstilling, som nok er til at leve med.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


levi

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af levi » 30 okt 2012 21:05

martin_b » 30 Oct 2012, 20:56 skrev:
Jeg kan godt følge din argumentation, Søren. Men jeg har haner, så jeg kan lukke helt af for centralvarmen, og så er problemet nok ikke så stort?

Pumpestop er en fed feature, men bare ikke sammen med kompressorrens og VVB-prio på en version 6-styring.. Har også monteret indendørs vejrkompensering, men droppede det hurtigt igen. Jeg synes det er træls at huset falder lidt i temperatur, får føleren fanger at den skal tænde for fyret igen. I sådan et gammelt hus som mit er det vist bare ikke sagen :)
Haner er skam fine, - men ikke automatiske og komfortable, - men det er en løsning der virker hvis man gider/husker at lukke dem manuelt :great:

Indendørs vejrkompensering skal netop sørge for komfort, - så virkemåden er netop perfekt i et gammelt utæt hus så du sørger for du altid har den settemp. du ønsker - jeg ville absolut ikke undvære det - mit hus er ikke tæt og det giver en perfekt komfort med indendørs vejrkompensering :great:

Forøvrigt så kommer indendørs vejrkompensering virkelig til sin ret om sommeren hvor udefra påvirkelige emner såsom solen opvarmer dit hus, - det vil rumtermostaten registrere og fyret vil ikke sende varme ind i huset (det skal dog siges at her om vinteren har jeg skruet min rumtermostat op på 28 grader, - så jeg altid får varme ind i huset). - Til sommer skruer jeg den ned til 22 grader igen :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af Hjemme teori » 30 okt 2012 21:07

Det er rigtigt at der flyttes varme fra VVB til kedlen, men ikke til centralvarmen. Altså ikke hvis VVB prioriteringsventilen er skiftet.

Det må være enten eller!
Mvh. Sophus

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af martin_b » 30 okt 2012 21:10

Hjemme teori » 30 Oct 2012, 21:07 skrev:Det er rigtigt at der flyttes varme fra VVB til kedlen, men ikke til centralvarmen. Altså ikke hvis VVB prioriteringsventilen er skiftet.

Det må være enten eller!
Korrekt. Men det er også en anden nuance vi taler om ;)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

levi

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af levi » 30 okt 2012 21:11

Hjemme teori » 30 Oct 2012, 21:07 skrev:Det er rigtigt at der flyttes varme fra VVB til kedlen, men ikke til centralvarmen. Altså ikke hvis VVB prioriteringsventilen er skiftet.

Det må være enten eller!
Korrekt - det er naturligvis sådan det er, - det bliver kedlen der nedkøler beholderen indtil kedlen er tændt igen, - og igen er oppe over 50 grader :great:


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af Hjemme teori » 30 okt 2012 21:12

Hvis vi nu antager at man har en VVB temp på 55grader og diff på 10 grader, så kan den eksterne termostat sættes til 45 grader og så har man stadig 55 liter 30 grader varmt vand man kan sende rundt i sytemet uden at få det problem du beskriver Søren.

Eller måske rettere beskrevet energi svarende til 55 liter vand opvarmet 30 grader
Mvh. Sophus

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af J-B » 30 okt 2012 23:15

levi » 30 Oct 2012, 20:42 skrev:
Jo jo, - men det kan også komme til at koste dig forskellige ting. - F.eks afbrændt motorprint, - fotocelle, - eltænder, - tilbagebrand og des lige...

Så lad være med ikke at rense dit anlæg - og sørg for at tømme askeskuffen inden asken dækker brænderen :great:

Jeg har leget med forskellige pillefyr i snart 14 år nu, - så jeg har nemt ved at fikse anlægget hvis det skulle brække sig, - derudover har jeg også kørt test på adskillige anlæg i privaten efterhånden - alle med det formål at finde ud af hvor gode de var, - men også hvor meget "vold" der skulle til før de brækkede sig - og hvad der skete når de brækkede sig...

Pas godt på dit anlæg, - du kan jo formentlig ikke købe reservedele til samme pris som jeg kan :great:
Der kan dog være en del aske i kedelen icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
rps20120626%20155053.jpg

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af lamborg » 30 okt 2012 23:26

hæ hæ . Voldsom mand...
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af peterfarsinsen » 09 sep 2014 22:17

Undskyld jeg støver en gammel tråd af, men den er højaktuel for mig :)

Vi har netop fået monteret en trevejs-ventil efter fyret, så vi nu har prioritet af brugsvand. Styringen er v. 6.69, og der er allerede sluttet kompressorrens og pumpe til, så der er ikke flere udgange.

Hvad er dommen over løsningen med en dobbelt overkogningssikring til styring af pumpen?

Slår trevejs-ventilen godt nok til straks temperatur i VVB falder, og inden fyret er tændt? Det virker lidt dumt, hvis det er tilfældet...

Jeg har ikke rigtig lyst til at kaste 3500,- efter en ny styring.
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Styring af pumpe med dobbeltoverkog-sikring

Indlæg af J-B » 09 sep 2014 23:13

Hvis du monterer en dobbelt overkogningssikring til at styre pumpen, så starter pumpen først når kedeltemp er nået de grader som den er sat til, på samme måde som pumpe start/stop er nu.
Hvis du har sat termostaten på 50 grader og din kedeltemp er f.eks. 35 grader, når VVB kalder på varme, så starter fyret normalt og pumpen starter først når kedeltemp er på 50 grader, så ingen ekstra køling af VVB.
Pumpen vil altid starte og stoppe efter den temperatur du har sat den til, styret af kedeltemp.
Når du skal montere "dyret" så skal du montere fase fra stikkontakt til C på begge 2.
Overkogssikringen skal til styring og afbryde ved for høj temperatur, (husker på det er terminal nr.2, men prøv at få den til at udløse med varme).
Termostaten til pumpen, der skal være forbindelse når kedeltemp er over hvad temp er sat på (husker også på det er nr. 2).
Nul samles i en samlemuffe og jord er der skrueterminal til i chassiet.
De 2 ledige terminaler må IKKE bruges til at samle nul i, selv om det er fristende.
Håber du kan bruge dette her.


Besvar