Luft i fyrrum

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af vinther2 »

Hej i gruppen.

Et pillefyr skal have tilført frisk luft i det lokale det står i,- har jeg læst.

Vores fyr står i garagen og for at få tilført luft nok,- har jeg boret 4 stk. 60 mm. huller i bagdøren og sat en udvendig rist i,- så at det ikke kan regne ind. Der kommer masser af dejlig frisk luft ind,- men på denne årstid, og det bliver værre endnu, også en masse kulde.
Håbede ellers at jeg kunne gå derude i varmen og hygge mig med lidt forskelligt af den varme som skorstensrøret + rørene afgav,- men....

Hvad gør I andre som har pillefyret stående i bryggerset/kælderen og hvor konen skal stryge tøj mm. og forventer god varme? Der kan I jo ikke have sådan en frisklufttilførelse med det resultat at rummet er iskoldt! :|

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af Lintz »

Min Scotte 16 kw står i et fyrrum på ca 10 m2 og jeg har endnu ikke fået lavet friskluftventil ud til det fri. Det har nu kørt i ca 1½ år uden problemer også selv om døren er lukket til fyrrummet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Luft i fyrrum

Indlæg af TaagMan »

Jeg har heller ingen ventil. Det er ligegyldigt med mindre du ligefrem har limet dampspær fuldstændig tæt i vægge og loft, og pakning i dør.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af vinther2 »

Det var pokkers,- så er jeg nok lidt for pertentlig og regelrettet. Jeg vil fluks prøve at sætte noget i hullerne og se om det har betydning for fyret. Der vil ihertfald blive mere varmt i rummet :P
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Luft i fyrrum

Indlæg af TaagMan »

vinther2 » 29 Oct 2012, 20:49 skrev:Det var pokkers,- så er jeg nok lidt for pertentlig og regelrettet. Jeg vil fluks prøve at sætte noget i hullerne og se om det har betydning for fyret. Der vil ihertfald blive mere varmt i rummet :P
Det kan du roligt gøre ;) Måske du lige skal tjekke justeringen, men det bliver næppe noget problem for dig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af hensan »

vinther2 » 29 Oct 2012, 20:49 skrev:Det var pokkers,- så er jeg nok lidt for pertentlig og regelrettet. Jeg vil fluks prøve at sætte noget i hullerne og se om det har betydning for fyret. Der vil ihertfald blive mere varmt i rummet :P
Lad nu være med at permanent blokere hullerene. Lav kun en løsning der kan fjernes igen når der kommer nogle forbi der er teoretisk vidende.

I forbindelse med hussalg fik huset en k3 for manglende friskluft tilførsel til fyrrummet - dette på trods at der har stået forbrændings fyr i rummet i 35 år uden problemer. Da sådan en byggesagkyndig er om muligt endnu tættere på gud en skorstensfejere er det nemmere at have en lem men kan fjerne hvis en "lært" mand kommer på besøg nu du alligevel har fået boret hullerene for ventilation.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af Lintz »

vinther2 » 29 Oct 2012, 20:49 skrev:Det var pokkers,- så er jeg nok lidt for pertentlig og regelrettet. Jeg vil fluks prøve at sætte noget i hullerne og se om det har betydning for fyret. Der vil ihertfald blive mere varmt i rummet :P
Du er nok ikke mere pertentlig eller regelrettet end os andre - Vi køre nok mere med devisen : "Hverken Rom eller mit fyrrum blev bygget på en dag. Hvad vi IKKE laver i dag skal vi ikke lave om i morgen" :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af pso »

Min løsning er følgende:
Lave et S formet luft indtag ved hjælp af alm afløbsrør f.eks 75mm eller 110mm eller i firkantet i krydsfiner etc.
Det skal være monteret lodret med den lave ende udendørs og den høje ende indendørs.
Jeg har selv 2 styk 50mm rør, men det nok for lidt efter reglerne, det ser ud til at fungere fint.
Resultat er at det ikke trækker luft ind før der kommer lidt undertryk i rummet.
Højde forskel er ca 20cm. Ved større diameter skal der måske lidt mere til, prøv dig frem.
Senest rettet af pso 29 okt 2012 21:42, rettet i alt 1 gang.
jopa

Luft i fyrrum

Indlæg af jopa »

Har et vindue stående lidt åbent altid, og alligevel 30grader i fyrrummet.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af Flyball »

jopa » 29 Oct 2012, 21:39 skrev:Har et vindue stående lidt åbent altid, og alligevel 30grader i fyrrummet.
30... kunne man måske nok med fordel isolere sig lidt ud af :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Besvar