Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scottefyr og varmepumpe

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af vinther2 » 20 okt 2012 18:48

Hej i gruppen.

Nu må I ikke rive hovedet af mig med det jeg nu fremkommer med :)

Vi har et dejligt velfungerende 10 kw scottefyr,- dog der var lidt indkøringsproblemer (fik det først lige efter påske), men det gør faktisk ikke noget,- for på den måde lærer man sit fyr at kende.

I går og i dag har vi haft tæt på 20 grader udenfor og jeg kunne godt se at min kedel igår var ved at nærme sig det punkt hvor den ville slukke (Har sat den til 15 grader over de 60, altså ville den slukke når den kom op på 75 grader ) Så jeg valgte at slukke kedelen og fik samtidig med lige tømt askeskuffe og herden.

Så var det at jeg tænkte om ikke det var en god íde med en varmepumpe,- luft til luft i de her overgangsperioder,- forår og efterår og så havde man jo også muligheden for den kølende effekt på de meget varme sommerdage.
Det varme vand får vi fra en kombi Metro vandvarmer på 60 liter (Vi er nu kun 2 i husstanden og vi tar begge bad på vores arbejdsplads)

Ved ikke hvad I siger til denne kombination. Varmepumpen vil jo så kun kører max 3 mdr. om året, ellers vil den stå stille og kan den tåle det?

Vi har en brændeovn, men men det er med en stålskorsten og nu er den ved at være udtjent og skal skiftes hvis vi fortsat skal anvende den,- så i stedet for det,- har vi tænkt os at nedlægge skorsten, brændeovn, mv. og evt. gøre ovenstående. (Fruen har allerede planer med hvad vi skal gøre med pladsen hvor vores brændeovn står :lol: )

Spændt på at høre jeres mening :wink:


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af Dinsen » 20 okt 2012 19:13

Jeg bruger en luft til luft pumpe i foråret og efteråret og er super glad for det, og det er jo super nemt ;)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af vinther2 » 20 okt 2012 19:43

Lyder godt Dinsen,- er spændt på hvad andre siger om denne kombination. Varmepumpen koster jo ikke nogen herregård og jeg synes umiddelbart det kunne være et alternativ til sekundær varmekilde/kølekilde. Og hvis pillefyret strejker pga. et eller andet,- så er der jo altid denne mulighed inden pillefyret igen er oppe på dubberne. Ja,- bare lidt betragtninger her fra mig. :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af triumph » 20 okt 2012 19:46

hvorfor bruger du ikke bare en rum temp. føler, samt føler i vvb. Og spare varmepumpen

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af Dinsen » 20 okt 2012 20:06

Ja jeg var glad for min vp i foråret da styringen til fyret valgte at smide softwaren. Nå ja så bruger vi den osse til køl om sommeren ;)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af vinther2 » 20 okt 2012 20:07

Helt fint med følere, men når kedeltemperaturen når max så stopper fyret for så at tænde når kedeltemp. er kommet tilstrækkeligt langt ned. Det var for at undgå dette og med for mange starter/stop.
Og et alternativ hvis pillefyret strejker på et uheldigt tidspunkt. Samt køleeffekt på varme sommerdage. :wink:

Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af Estrup » 24 okt 2012 13:42

Jamen så har i jo allerede valgt at købe varmepumpen.. :)

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor du er bange for mange opstarter.. jeg bruger urstyring hele året.. og gør så bare tiden kortere når det er varmere.. og længere når det er koldt.. lige nu kan jeg holde hytten fint varm med at køre 2 timer fra kl 15 til 17 hver dag..

Når du skriver at din temp er næsten oppe på max må det jo være fordi dit fyr kører altid.. det synes jeg er helt unødvendigt.. også selvom det kommer helt ned og køre 10% altid.. man spare MANGE flere piller på slet ikke at have fyret tændt..

Min eltænder nåede at tænde mit fyr 2300 gange over lige godt 2 år.. og den nye kostede 125kr eller noget i den stil.. så det med mange opstarter er kun fint.. og opstarter kan du begrænse med urstyring.. og efter hver varmeperiode kan du få dit fyr til lige at sørge for at vvb er helt oppe i temp så du aldrig vil mangle vand..

på den måde spare du masser piller og udgift til varmepumpe og strøm til denne og vvb.. jeg har slet ikke brugt min elpatron i min vvb siden jeg købte den for et år siden.. og det jeg har sparet i strøm er = en palle piller mere.. og så har jeg endda varme på badeværelsesgulvet hele året da min 2 vejs ventil på vvb ikke lukker for gulvvarmen mens den varmer brugsvand op om sommeren.. for 1,5kg om dagen..

Overvej lige det.. :) men hvis konen allerede er frisk på endnu et chatol/klaver/sofagruppe hvor brændeovnen stod.. så ud med brændeovnen.. og brug dit fyr hele året.. :)

jopa

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af jopa » 24 okt 2012 13:54

Har også en varmepumpe og den varmer snilt de 90kvm op vi bruger primært. (også i frostvejr) :skiing:
Tænder den om formiddagen når akkutanken er ved at blive kold/mindre varm.
Varmepumpen hjælper desuden med til et godt indeklima.

Slukker den når jeg fyrer op i kedlen ved 16.00 tiden.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af vinther2 » 24 okt 2012 17:49

Tak for diverse input. Det med urstyring lyder helt fint, men hvad med skorstenen,- når den ikke at køle ned imellem hver opstart og kan medføre løbesod etc. Må også lige indskyde at vores skorsten ikke er særlig høj og derfor er der først rigtig træk i den når den er gennemvarm så ud fra den betragtning har jeg indtil videre afholdt mig fra urstyring, men ellers en god idè.

Vores brændeovn og gl. stålskorsten ryger væk til foråret. Skorstenen er udtjent og skal skiftes hvis vi fortsat skal bruge brændeovnen,- så det er besluttet. Og konen vil gerne bruge pladsen hvor ovnen står :lol:
En komplet ny skorsten er ikke billig og desuden har vi en exhausto røgsuger til at køre året rundt, ellers intet træk og desuden også regn ned i skorstenen,-- så hvis vi gør disse ting op kontra en varmepumpe og det mindre forbrug i piller når pumpen anvendes,- så tror jeg regnestykket ser fornuftigt ud.

jopa

Scottefyr og varmepumpe

Indlæg af jopa » 24 okt 2012 18:34

Tror jeg gav 19K for Dannmarkspumpen (Panasonic) da jeg købte den for 3 år siden.
De er nok faldet noget.


Besvar