Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr er blevet dumt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 22 okt 2012 21:17

Hvis det var sandt ville det jeg beskriver jo ikke ske.. så ville pumpen blive med med at køre selvom temperaturen efter driftstart kommer op på pumpestart temp.. og så falder til under pumpestop temp.. og det gør min ikke.. Den stopper og starter når den rammer pumpe stop og start..

Hvis man nu sætter pumpestart lavere end stop.. kan det være man kan undgå balladen..


Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 22 okt 2012 21:19

Okay.. det er ny info.. men så er det jo stadig mærkeligt at pumpen tænder og slukker.. jeg tror bare jeg lever med at vvb ventilen tænder og lige køler lidt.. kan være det bliver ændret i en nyere chip.. må følge lidt med i changeloggen..

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af lamborg » 22 okt 2012 21:19

Du har den lidt skæv martin.
Pumpestop er den temp som styringen tilader setpunkt at falde inden den stopper pumpen under drift stop
Pumpestart har en hystere på 5 gr . Det vil sige under drift når den retur sender kold vand ind stopper den pumpen igen. P og I reagere ja det skal den jo også ellers ville dit fyr skyde lyn hurtigt over fordi din pumpe ikke kører men det har ikke nogen betydning . Og det er ikke sådan at den bliver forvirret .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Lund » 22 okt 2012 22:19

lamborg » 22 Oct 2012, 21:19 skrev:Du har den lidt skæv martin.
Pumpestop er den temp som styringen tilader setpunkt at falde inden den stopper pumpen under drift stop
Pumpestart har en hystere på 5 gr . Det vil sige under drift når den retur sender kold vand ind stopper den pumpen igen. P og I reagere ja det skal den jo også ellers ville dit fyr skyde lyn hurtigt over fordi din pumpe ikke kører men det har ikke nogen betydning . Og det er ikke sådan at den bliver forvirret .
Vil du garantere det? Hvis P og I først skal reagere på en lynhurtig opstart under pumpestart, hvad så når vi er forbi temperaturen pumpestart er sat til?
Der vil P og I vel stadig tro den er lynhurtig til at varme vandet op?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af lamborg » 22 okt 2012 22:31

Nej for P og I måler på hvor meget temperaturen stiger. Kan ikke huske det nøjagtigt men det er noget med antal grader pr min osv . Så det der vil ske er ganske normalt P træder på speederen og når den nærmer set set punkt går I ind og siger rolig husk hvordan det gik. SÅ falder temp igen når pumpen starter og når den falder med x antal grader pr minut giver P gas igen osv. Altså ligesom under normale forhold. Styringen har en fast kode til at styre P og I og det du stiller er hvor mange % i forhold til effekt du vil have P til at give gas og hvor mange % før og efter set punkt du vil have I til at huske.
Når du når forbi pumpestart starter punmpen jo og temp begynder at falde . Så slukker pumpen igen og sådan vil den stå at kører indtil returen er så høj at den ikke mere dykker temp nok til at pumpen slukker.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af J-B » 22 okt 2012 22:42

kan det ikke også være kedelshunten der hænger eller er justeret forkert? tænker der kommer for meget koldt vand i kedelen?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Lund » 23 okt 2012 06:57

lamborg » 22 Oct 2012, 22:31 skrev: Når du når forbi pumpestart starter punmpen jo og temp begynder at falde . Så slukker pumpen igen og sådan vil den stå at kører indtil returen er så høj at den ikke mere dykker temp nok til at pumpen slukker.

Ja og det er der jeg tror P og I så skal til at lære en ny driftform hvor kedeltemperaturen snegler sig opad i stedet som under pumpestart hvor temperaturen fes afsted.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 23 okt 2012 08:19

Estrup » 22 Oct 2012, 21:01 skrev:Lidt nyt i sagen.. igår nåede vvb temp ned på minimum mens min periode varme var igang.. og så slog den naturligvis over på vvb drift.. men i dag var min vvb faldet til 47 grader.. altså 7 grader over minimum.. og så VIRKEDE DET SGU :) den brugte lige lidt ekstra tid på at varme vandet op selvom den ikke var i ur periode eller for lav temp på vvb.. så det taag-man forslog virkede. :)
Godt at høre :) Nu har du bare noget mere frihed til f.eks. at sige der ikke må varmes vand om natten, eller f.eks. i mit tilfælde fra kl 9:00 til 18:00, hvor solvarmen kan risikere at give noget... det kører jeg så kun med om sommeren.
Nu kører DET som det skal.. det med pumpe start duer slet ikke.. jeg kan godt se argumentet med at varme stillestående vand op.. men det duer jo ikke at den kommer op på 55 gtrader og tænder pumpen.. og min gulvvarme.. og skyller så alt varmen ud af kedlen igen.. så slukker pumpen igen.. og sådan står den over en time og tænder og slukker pumperne.. det spiller slet ikke.. det er præcis som da jeg havde pumperne på drifttermostaten på kedlen i starten.
Hvis du sætter den til 50 grader, og justerer din kedel shunt op på en 47-48 grader, hvad sker der så?
til Lund.. nej det fatter P og I nemlig ikke.. og når temperatur svingningen bliver meget høj med pumpe tænd og sluk vil effekten også ryge fra 90 til 20 skønt p og i er på 1.25 og 0.1.. det kan godt være man skal sætte pumpe stop meget langt ned så den ikke kommer ned og slukke pumpen igen.. for det må vel være det pumpe stop gør.. at slukke pumpen ved den fastsatte temp.. og ikke så smart at den kun gælder efter pyret er stoppet..
Både din I og P er svage, så det passer meget godt med at du får nogle store udsving.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af lamborg » 23 okt 2012 08:56

Nej sådan er det ikke Lund. Det er samme drift form . Hastigheden hvor hurtigt den varme op betyder ikke noget men hvis den er slem til at skyde over mål kan man hæve I lidt så den begynder at sætte farten ned lidt tidligere.
Mit kører feks perfekt med P = 2,5 og I =0,2. Jeg synes måske at de standard indstiller i chip 6.78 er lidt for små som taag også er inde på . Jeg er mega glad for pumpestart menuen fordi jeg taber så meget varme under urstop pga mit kæmpe anlæg. Det er muligt at det ikke gør den store forskel bved andre det kan jeg ikke sige.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af pille bruger » 23 okt 2012 09:19

lamborg » 23 Oct 2012, 08:56 skrev: men hvis den er slem til at skyde over mål kan man hæve I lidt så den begynder at sætte farten ned lidt tidligere.
.
Så er det P der skal være større end den valgte I.
Altså P skal øges.
P regulerer her og nu,
I regulerer på det forudgående tidsrum.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar