Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svingene temperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Svingene temperatur

Indlæg af Bennie » 15 okt 2012 17:24

Hej

Jeg brugte en del timer i går ude ved fyret, med at få orden på alle ledningerne, mens jeg arbejde på fyret, havde jeg slukket for det, så da jeg var klar til at tænde for det igen, kaldte både VVB og den trådløs termostat på varme.

Fyret startede fint op og sendte vand til VVB, det steg fint i grader og procent og da det nåede 100 % kørte det fint op til omkring 68 gr. og gik så langsomt ned til omkring 50 % og nåede en temp. på 80 gr.

Da så min VVB nåede de 55 gr. var kedel temp. ca. 72 gr. og så er det at det bliver mærkeligt for da VVB ikke kalder på varme mere og den begynder at sende varme ind i huset, så går den helt ned på 10 % og bliver der længe ( 15 min ) og den begynder at gå ned i LUX ( svinger meget ) så begynder den at stige meget langsomt i %, men der er kedel temp. nået helt ned på 49 gr. kommer først op på 65 gr efter 1 time.

Er der nogen der kan forklare mig hvad det er der sker, skal man stille min. kedel temp. op ? så den ikke falder helt ned på 10 %.

Hilsen Bennie


Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Svingene temperatur

Indlæg af Bennie » 15 okt 2012 19:42

Prøvede så lige det samme i dag og det var med samme resultat, hurtigt op og lave varmt vand, derefter når temp. er opnået i VVB og huset kalder på varme ( der er kedel ca. 80 gr. ), falder den fra omkring 52% til 10% og fyret er efter et lille stykke tid ved at slukke ( lux svinger næsten ned til 0 ) så stille og roligt stiger % men der er temp. nede på 46,7 gr. på kedlen, kører så op til ca. 30 % ( langsomt ) men varmen stiger kun langsomt, efter 25 min er det ca. 49 gr. i kedlen.
:shock:

xkfc

Svingene temperatur

Indlæg af xkfc » 15 okt 2012 20:09

Det lyder ganske som om det er PID reguleringen den er gal med, når man justerer ind til perfekte kurver på graferne kan man godt glemme at de nye indstillinger ikke er hensigtsmæssige til opstart.

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Svingene temperatur

Indlæg af Bennie » 15 okt 2012 20:27

Indtil videre står alle parametere, som de var, fra da jeg startede fyret for 9 dage siden, har vejet piller af en 8 - 9 gange siden ( ja ja , ved det godt ) icon_cheesygrin.gif

Jeg forstår bare ikke hvorfor fyret skal helt ned i grader, når nu huset kalder på varme.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Svingene temperatur

Indlæg af pille bruger » 15 okt 2012 20:44

Bennie » 15 Oct 2012, 20:27 skrev:Indtil videre står alle parametere, som de var, fra da jeg startede fyret for 9 dage siden, har vejet piller af en 8 - 9 gange siden ( ja ja , ved det godt ) icon_cheesygrin.gif

Jeg forstår bare ikke hvorfor fyret skal helt ned i grader, når nu huset kalder på varme.
Står P = 1.2 og I = 0.25 ?
Prøv at ændre P til 2.5 og I til 0.25
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Svingene temperatur

Indlæg af Bennie » 15 okt 2012 21:51

Ja, der står p= 1.2 , jeg prøver at ændre tallet i morgen, og laver en test på samme måde, som de andre gange :great:

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Svingene temperatur

Indlæg af Bennie » 16 okt 2012 23:09

Så har jeg afprøvet p=2.5, det blev bedre, men den vælger stadig at gå ned på 10% så snart VVB har opnået temp. selvom huset kalder på varme, den blev der ca 10 min. før den begyndte at stige igen, den steg hurtigere i % og varmen i kedlen nåede " kun " ned på 52 gr. før den begyndte at stige igen.

Jeg forstår ikke hvorfor den skal helt der ned i grader, når huset sagtens kan aftage varmen, så burde kedlen jo blive på de 65 grader :roll:

Vh Bennie

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Svingene temperatur

Indlæg af Hjemme teori » 17 okt 2012 00:40

Hvis jeg forstår det rigtigt gør følgende sig gældende.

Nå VVB er færdig opstår en situation hvor kedlen er alt for varm, da du nu skal køre med "normal" kedel temperatur.

1. Styringen "default'er" ned til 10%
2. P går i minus da kedlen er for varm
3. Temperaturen falder i kedlen samtidigt med at P går opad
4. Mens temperaturen falder går I ned (og dette husker den over tid)
5. Grundet den lave I, bliver kedlentemperaturen nu under "normal" men P er ikke i stand til at kompensere da I har husket situationen med "for" høj temperatur.
6. Når P bliver stor nok (for lav temperatur) eller der går lang nok tid begynder I at stige og hermed stiger ydelsen og temperaturen.

Derfor hjælper det at hæve P, da det kan kompensere lidt forden lave I og da I efterfølgende derfor hurtigere stiger.

Grundlæggende mener jeg der kan være tale om en mangel i styringen. Når man kan sætte ydelsen ned til 10% når man er færdig med VVB burde man så også "resette" P+I når "normal" kedel temperatur er opnået, herved tror jeg kedlen ville falde langt hurtigere til ro ved normal temperatur.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Svingene temperatur

Indlæg af pille bruger » 17 okt 2012 06:59

Bennie » 16 Oct 2012, 23:09 skrev:Så har jeg afprøvet p=2.5, det blev bedre, men den vælger stadig at gå ned på 10% så snart VVB har opnået temp. selvom huset kalder på varme, den blev der ca 10 min. før den begyndte at stige igen, den steg hurtigere i % og varmen i kedlen nåede " kun " ned på 52 gr. før den begyndte at stige igen.

Jeg forstår ikke hvorfor den skal helt der ned i grader, når huset sagtens kan aftage varmen, så burde kedlen jo blive på de 65 grader :roll:

Vh Bennie

Hæv P = 5
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Svingene temperatur

Indlæg af lamborg » 17 okt 2012 08:10

Hvis du hæver p til 5 risikere du at når den er over i normal drift får du en meget urolig kørsel når tilstanden er normal så jeg tror du skal holde fast i p=2,5 og I=2,0 til 2,5.
Men jeg tror som Sophus også er inden på at PI reguleringen bliver forvirret over at at når fyret går i normal drift så ligger temp oppe hvor den ikke burde være så især I bliver forvirret når den ikke kan huske det mønster i sin hukommelse.
Ved ikke om det hjælper men prøv evt at nedsætte VVB effekt til 60-70% så den ikke kommer så højt op i temp . Ok det tager lidt længere tid i VVB prio men det gjorde det jo også før VVB fik sin egen PID.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar