Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
smokeyard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:33
Mit fyr: Scotte 10kw med bs1016
Areal: 250
Brændsel: 6mm heatlets
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 6

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af smokeyard » 08 okt 2012 15:55

Jeg har haft den nye kedel med 10kw brænder i to/tre uger. Er ved at lære det at kende. Har renset 2 gange . Meget sod i kedel og kondens fra skorsten. Har vejet 6 gange, fra 940gr til 1150gr. Virker godt efter rensning ( økonomisk ) Der sidder en klap med 2 skruer i forbindelse med rensekittet, er det den man skal løsne for at få hævet røgtemperaturen ?Kan ikke få returen over 40gr , hvis det da er returtemperaturen der er afbildet ( ligner brænderen ??) Displayet er også anderledes end det i manualen afbildede ! I det hele taget er manualen ikke for almindelige mennesker. Og ulogisk at man skal hoppe fra menu til menu under finjustering, men det skal vel være uigennemskueligt så man er nødt til at vente i månedsvis på at NBE sender en til at starte anlægget op. Jeg har lidt svært ved at se fidusen ved semirens , for der lander næsten ikke noget i askeskuffen, det øverste tager jeg med askestøvsugeren, men tror der må ligge en bunke i bunden ??? Bortset fra det så har jeg kun brugt 16 kg om dagen og vi har ikke brugt brændeovnen som supplement endnu. ( har ellers kørt sammen med oliefyret ) så man skal vel ikke pive. ( semirens piver ellers lystigt , indstillet til et kvarter dagligt, men ser ikke ud til at ha nogen effekt )


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af Ulrik » 08 okt 2012 15:57

Emne opdelt til særskilt emne.
Husk altid nyt emne til et nyt spm ;)
Og velkommen til :)

MvH Ulrik©

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af pille bruger » 08 okt 2012 20:25

smokeyard » 08 Oct 2012, 15:55 skrev:Jeg har haft den nye kedel med 10kw brænder i to/tre uger. Er ved at lære det at kende. Har renset 2 gange . Meget sod i kedel og kondens fra skorsten. Har vejet 6 gange, fra 940gr til 1150gr. Virker godt efter rensning ( økonomisk ) Der sidder en klap med 2 skruer i forbindelse med rensekittet, er det den man skal løsne for at få hævet røgtemperaturen ?

Ja det er det.

Kan ikke få returen over 40gr , hvis det da er returtemperaturen der er afbildet ( ligner brænderen ??)

Det indstiller du på shunt reguleringen.

Displayet er også anderledes end det i manualen afbildede ! I det hele taget er manualen ikke for almindelige mennesker. Og ulogisk at man skal hoppe fra menu til menu under finjustering, men det skal vel være uigennemskueligt så man er nødt til at vente i månedsvis på at NBE sender en til at starte anlægget op.

Det lyder da som om du har fået gang i fyret.
Kør denne guide, som du også finder i manualen http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf


Jeg har lidt svært ved at se fidusen ved semirens , for der lander næsten ikke noget i askeskuffen, det øverste tager jeg med askestøvsugeren, men tror der må ligge en bunke i bunden ??? Bortset fra det så har jeg kun brugt 16 kg om dagen og vi har ikke brugt brændeovnen som supplement endnu. ( har ellers kørt sammen med oliefyret ) så man skal vel ikke pive. ( semirens piver ellers lystigt , indstillet til et kvarter dagligt, men ser ikke ud til at ha nogen effekt )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af lamborg » 08 okt 2012 21:18

At rense et kvarter dagligt er hvis at skyde en hvis fugl med en kæmpe kanon. Mon ikke 5 min 2-3 gange i ugen er mere end rigeligt.
Der ligger sig ca 1/2-1 cm fint støv på kedelfladerne ca 1 uge efter alm rense og så bliver det ikke mere.
Selvfølgelig bliver du nødt til at hoppe rundt i menuen . Som hovemenu vælger du hvad du vil stille på og når du går ind i menuen kan du så indstille de forskellige parameter. det virker da helt logisk. Og er der noget du er i tvivl om så kan du bare skrive herinde du får hurtigt svar fra hjælpsomme mennesker.Men jeg giver dig ert det tager lidt tid at blive dus med. Det er ikke bare tænd/sluk som med oliefyr.
Hvorfor ligner dispaly ikke det i manualen . Hvilken styring og Chip har du fået ?
Returen kan ikke komme over 40 gr skriver du. Ja som Michael skriver stil din shunt på 55 gr (i ny kedel - 45 i gammel ) så slipper du for kondens. Men havd er din fremløb . Hvis den er for lav får du jo svært ved at opnå en ordentligt retur.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af PeterMA » 08 okt 2012 21:50

Kan kun tilslutte mig det med at stille din shunt rigtigt.
Har selv været ude hos en makker og hjælpe ham.
Han havde de samme problemmer som dig:(
Fejlen lå i hans shunt, den var alt for kold, hans var 35grader. den blev justeret ind, således at den var 55grader, og efter 1 døgn var kedel og skorsten tør:)
og han havde nu en flot aske i hans askeskuffe plus at hans forbrug faldt, de der ikke længere var en tjærebelægning på kedelfladerne :)

Det med menuen, det er nu ikke så slemt, det skal du nok få lært :)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


smokeyard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:33
Mit fyr: Scotte 10kw med bs1016
Areal: 250
Brændsel: 6mm heatlets
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 6

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af smokeyard » 09 okt 2012 11:28

Tusind tak for feedback så hurtigt - shunten står på 60 nu og returen viser mellem 39 og 45 grader. Jeg justerer shunten op lidt af gangen til den er stabilt over 45. Til Pillebruger : skal jeg bare løsne skruerne for at få røgtemperaturen op eller skal dimsen helt af. Ja dims jeg ved ikke hvad den hedder :-) men den sidder jo fast i rensekittet !!??

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af Flemming DJ » 09 okt 2012 11:38

Og hvad var din fremløbstemperatur (eller hvad er kedeltemperaturen indstillet til)?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

smokeyard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:33
Mit fyr: Scotte 10kw med bs1016
Areal: 250
Brændsel: 6mm heatlets
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 6

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af smokeyard » 09 okt 2012 11:55

hej flemming.
kedelen står på 60 grader , svinger plus minus 2

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af PeterMA » 09 okt 2012 12:36

Hvad rør dimension er din installation lavet i? Fordi din shunt skulle jo kunne holde en returtemp på det samme som fremløb hvis det er det msn indstiller den til. Så der er nok noget galt med din shunt. Hvad bliver din retur temp hvis du piller termostaten af ventilhuset? Så burde der jo være helt åbent i ventilen, og din retur burde få samme temp som din fremløb. Mener også at den nye kedel skal have en højere fremløbstemp. End den gamle.
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

levi

Meget sod i kedel og kondens fra skorsten

Indlæg af levi » 09 okt 2012 12:52

smokeyard » 09 Oct 2012, 11:28 skrev:Tusind tak for feedback så hurtigt - shunten står på 60 nu og returen viser mellem 39 og 45 grader. Jeg justerer shunten op lidt af gangen til den er stabilt over 45. Til Pillebruger : skal jeg bare løsne skruerne for at få røgtemperaturen op eller skal dimsen helt af. Ja dims jeg ved ikke hvad den hedder :-) men den sidder jo fast i rensekittet !!??
Den temp. du kan se ved brænderen er IKKE returtemp. - det er derimod skakttemp.

Du kan ikke se returtemp. i displayet medmindre du har en ekstra temp. føler monteret på returen. (Som skal være monteret i styringen).

Din kedel temp. skal du sætte op på 65 grader, - og retur skal være imellem 55-60 grader sådan ca.

De 2 bolte du har bagi kedlen, - kan du skrue i bund, - så åbner pladen sig 2-3 cm, - og skorstenstemp. stiger 10-20 grader. (Men det skal du kun gøre hvis kondens etc. ikke forsvinder ved at sætte kedeltemp. op på 65 grader, - og returtemp. op på 55-60 grader). :great:
Udfra 14 dages drift kan du på ingen måde vurdere semirens funktionen, - det er på sigt den viser dig sine fortrinligheder :great:


Besvar