Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af andersch » 04 okt 2012 21:05

Hej derude, jeg har haft mit 16kw scotte version 6,73 i ca 4 måneder, og pt bruger jeg ca 14kg i døgnet.. ( i sommers ca 7kg )

Mit hus på 170m2 fra 1974 er med 200mm iso på loftet og nye vinduer over alt.
Jeg har en trådløs termostat i stuen som fast står på 23 grader ( syntes godt nok ikke den svarer helt til 23 grader )
Jeg har 3vejs ventil, og temp. føler i VVB.

Kedeltemp. 65
diff under: 10

VVB temp: 55
diff under 10

bruger flexheat 8mm

Vi er 2 i huset, og halvdelen af ugen er det kun damen der er hjemme.
Medmindre jeg kan spare meget ved at bruge urstyringen, vil jeg helt undgå det, da vi ikke går i bad på faste tidspunker, og da det er ved at være koldt udenfor, giver det vel heller ikke meget ide at bruge kedel urstyringen?

Lyder mit forbrug fornuftigt? Og er der eventuelt små ændringer som jeg kan få gavn af?

På forhånd tak icon_cheesygrin.gif


Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af Perschultz2 » 04 okt 2012 21:16

Fif?
Få opdateret din loftisolering med et par hundrede mm mere;)
Hvad fik dig til at købe en 16kw ? Det virker noget overdimensioneret. Står den ikke og tøffer i tomgang meget af tiden.?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af hensan » 04 okt 2012 21:29

Jeg har en trådløs termostat i stuen som fast står på 23 grader -->> Om sommeren hvor der ikke er behov for varme andet end VVB sæt din trådløs termostat til noget mindre end 23 grader. Hvis dit hus fx er 22 grader på en sommer dag er der ikke behov for varme på huset men trådløs termostat vil stadig være aktiveret og holde fyret igang med at starte/stoppe flere gange dagligt med derfra følgende tomgangsforbrug.

Medmindre jeg kan spare meget ved at bruge urstyringen, vil jeg helt undgå det, da vi ikke går i bad på faste tidspunker --->>
Selvom du kører urstyring betyder det ikke at du ikke har varmt vand uden for dine tidsrum. Det betydet bare at der ikke bliver varmet op på din VVB hvis temp falder uden for dine tidspunkter. Hvis du fx har urstyring mellem kl 07:00 - 10:00 og igen fra 14:00-17:00 betyder det ikke at der ikke er vand til at bad kl 12:00. Da du sikkert har 100 liter varmt vand i din VVB er der vand til duít bad kl 12:00 men efterfølgende bliver der først opvarmet igen kl 14:00. Ved at køre urstyring om sommeren undgår du at Fyret starter op med et forholdsvis stort tomgangsforbrug bare for at varme lidt på din VVB fordi du lige har vasket hænder og temp derfor er faldet fra 46 grader til 44 grader.



, og da det er ved at være koldt udenfor, giver det vel heller ikke meget ide at bruge kedel urstyringen? --->>> Netto her i overgangsperioden giver det lidt mening. Hvis fyret er på hele tiden i øjeblikket vil der når temp falder starte og derefter køre kort tid indtil temp er for høj hvorefter det stopper igen. Der er mange start stop hvor økonomien ikke er bedst. Hvis du kan lægge pauser ind vil fyret have længere men færre perioder hvor det kører og dermed bedre udnyttelse af pillerene.

Lyder mit forbrug fornuftigt? Og er der eventuelt små ændringer som jeg kan få gavn af?

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af andersch » 04 okt 2012 21:31

der kommer 150mm ekstra på inden jul, og angående dimensionen troede jeg enlig at den passede meget godt?
Der er ingen isolering i gulvene eller væggene.

Den kører en del gange i løbet af dagen, og render forholdsvis hurtigt op på 100% og falder derefter langsomt ned. Når fyret stopper står der ofte STOP TEMP. eller EXT TEMP. ( mener jeg )

fif kunne måske være noget omkring pumpestart-stop, PID indstillinger? Hvad ved jeg? :)

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af andersch » 04 okt 2012 21:42

tak for svar hensan..
Det med VVB forstår jeg godt, men hvad hvis damen tager et 20min bad ( ved det lyder vildt ) inde i en periode hvor vvb ikke bliver varmet op, og vvb måske er nede på 40-45 grader? så vil der jo hurtigt blive koldt i badet? og hvis jeg går i bad bagefter er der da først koldt?

angående den trådløse termostat, så burde fyret vel ikke stå og køre i tomgang hele dagen, for at hæve temp i stuen 1 grad? fra 22 til 23? den ene grad kan vel godt holdes længe, blot med varmen i kedlen? eller tager jeg fejl her?

et ekstra spørgsmål angående den trådløse termostat:
Hvis jeg har termostaten til at stå på fast 23 grader, og mine radiatores termostater står på feks.1,5 ( 15grader ) vil fyret så ikke kæmpe forgæves?

Og hvis jeg derimod har radiatorene stående fast på 5, hvad sker der så? fyret stopper jo så snart der er 23 grader.
dræner jeg så varmen fra kedlen alligevel?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af pille bruger » 04 okt 2012 21:45

Hvis du sætter en føler i vvb og aktiverer vvb prioritering har du altid varmt vand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af andersch » 04 okt 2012 21:55

altså jeg har en føler i vvb , og derefter har jeg som skrevet, sat vvb temp til 55 og diff på 10grader.
Jeg kan se på displayet og på min 3vejs ventil at det virker som det skal.

hvad mener du med at Aktivere varmtvandpriotering?

lad os sige at jeg bruger vvb urstyring, og den står den 7 til 10 og fra 14 til 17.
kl 12 vil vi 2 personer i bad, og inden vi går ind er vvb 40-45 grader.
undervejs i badet vil vandet jo blive koldt?? fyret varmer jo ikke vvb op før kl 14???

Tager jeg fejl her?

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af Vangsgaard » 04 okt 2012 21:58

bare lad være med at sætte begræsning på VVB perioden, så har du altid varmt vand hvis det er det du frygter

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af hensan » 04 okt 2012 22:00

et ekstra spørgsmål angående den trådløse termostat:
Hvis jeg har termostaten til at stå på fast 23 grader, og mine radiatores termostater står på feks.1,5 ( 15grader ) vil fyret så ikke kæmpe forgæves? -->> Jo netop. Din trådløse termostat vil fortælle fyret at det skal have varme på da temp efter termostaten ikke varmt nok hvis det kun er 22 grader. Dit fyr vil derfor holde en kedel temp på 65 grader. Da radiatorer ikke trækker noget varme pga termostat lukket vil fyret efter optænding hurtigt komme på 65 grader. Fyret stopper derefter og falder derefter i temp hvorefter det gentager sig. Du har dermed nogle optændinger i døgnet for det ene formål at holde din kedel og fyrrum varmt. Du har dermed et tomgangsforbrug som du ikke får noget ud af.

Og hvis jeg derimod har radiatorene stående fast på 5, hvad sker der så? fyret stopper jo så snart der er 23 grader.
dræner jeg så varmen fra kedlen alligevel? --->> I så tilfælde vil det virke som tiltænkt men har du virkelig 23 grader indenfor og fyret hvis du ikke når dette på en sommerdag så er der ikke noget at sige til at du har et højere forbrug end andre du sammenligner dig med.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af lamborg » 04 okt 2012 22:02

Der er ingen grund til at bruge VVB urstyring. Det er nok bedste om sommeren eller om natten hvis du ikke vil have den skal lave VVB drift der. Men hvis ikke din VVB taber meget så lad den bare stå. Et forbrug på 14 kg lige nu til 170 kvm lyder da heller ikke så tosset.
Jeg ligger omkring 25-27 kg og fyrer jeg den store sal op så ryger jeg op på omkring 35-40 stykker.
Det er altså rimeligt varme krævende allerede nu for uden radiatorer tændt ligger temp jo ikke meget over 13-14 gr.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar