Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte m. green heat brænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

scotte m. green heat brænder

Indlæg af oxen » 28 sep 2012 19:17

jeg er ny i klubben, så jeg vil ikke mobbes :cry:

Jeg har i 5 år haft en Green Heat løs pillebrænder på min gamle støbejerns Salamander kedel. Det fungerer bare perfekt. 6-7 tons piller om året. Det er bare PISSE IRRITERENDE at skulle støvsuge og rense kedlen 1 gang om ugen. Så nu skal jeg have et pillefyr MED ASKESKUFFE og helst også selvrens. BS1016 med Woody brænder og en 500 l. silo må være det jeg skal have. Men jo mere jeg læser om dette tilsyneladende ideelle pillefyr/brænder, jo mere bliver jeg i tvivl. Der er så mange indlæg om, hvordan fyret skal indstilles og ikke indstilles - om det er sommer eller vinter. Om der er VVB eller VVP, trækstabilisator eller shunt. Det lyder edderma... indviklet og besværligt. Jeg er vant til min Green Heat. Installeret med præ-indstillet værdier for blæser, snegl, optændingsperiode - ganske få justeringer ved installering for 5 år siden. Har kørt upåklageligt siden. skiftet herd en gang og glødetænder en gang. Modulerende drift - finder selv ud af at tænde og slukke efter behov - sommer eller vinter. Om vinteren skal jeg bare oftere hælde piller på magasinet. Om sommeren er alt lukket af undtagen VVB, som den selv finder ud af at holde i drift med ca. 3 kg piller i døgnet. Jeg skal ikke røre en finger, så det er jo lige før jeg har lyst til at købe en løs BS1016 og sætte min Green Heat brænder på. Så får jeg en fantastisk nem brænder og en god kedel med rens. Eller er det lige så problemfrit med en Woody og uden alle de justeringer, som det kunne se ud til i Forummet . Og ja, som skrevet så er jeg ny i forummet, men "gammel" træpille-gamet, så jeg kan godt tåle de tæv, der kommer icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

scotte m. green heat brænder

Indlæg af pille bruger » 28 sep 2012 19:27

Jo, og velkommen til.
Det er nemt.
Man har mulighed for at justere næsten alt på en Woody.
Man gør sådan her http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Afvejer piller.
Sætter driften til 10% og tilpasser luft.
Sætter driften til 50% og tilpasser luft.
Sætter driften til 100% og tilpasser luft.
Så sætter man minimum tilbage til10%
Det er i store træk det.
Og der er ingen forskel på sommer og vinter indstillinger.
Den køre hele året på samme indstillinger.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

scotte m. green heat brænder

Indlæg af martin_b » 28 sep 2012 19:35

Ja, hvis du bare vil have din Woody-brænder til at gøre "lige så lidt" som din nuværende, så er det bare at sætte den til, afveje og justere luft ligesom Michael siger. I de fleste tilfælde, skal du slet ikke justere noget, men blot konstatere, at alting fungerer som det skal. Standard-opsætningen er rigtig god.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

scotte m. green heat brænder

Indlæg af lamborg » 28 sep 2012 19:40

Grunden til at du læser så mange tråde om det ene og det andet er at vi er mange herinde som har en stor tyk miljøskade sidende på skulderen og derfor skal der pilles og optimeres .
:-)
Det behøves ikke men kunne man nu spare 3 sække om året så ville smilet jo blive lidt større
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

scotte m. green heat brænder

Indlæg af hensan » 28 sep 2012 22:17

Du har misforstået noget når du anser et fyr der ikke skal pilles i som et perfekt fyr.

Hvis du hørte Mads & Monopolet om lørdagen ville du vide at der er behov for nogle opgaver som kun mænd kan finde ud af. Hvis du mangler sådanne opgaver går alt galt.
Skrue på fyret er en af sådanne opgaver som du kan udføre for derefter stolt at komme ind til lillemor og fortælle for at få din belønning. Om din årlige besparelse så måske er lig nul fordi det i forvejen var indstillet optimalt eller du direkte har foræret indstillingerne er underordnet i denne forbindelse.

Det er selve processen der er relevant her - ikke resultatet.

Hvis du ikke havde et fyr at pille i måtte du finde noget andet at pille i men personligt gider jeg ikke stå at fryse ved en lystfisker sø eller lignede så hellere sidde i et varmt lokale med en kølig pilsner inden for rækkevidde mens du udtænker nye smarte løsninger på noget der realistisk set ikke er noget problem.


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

scotte m. green heat brænder

Indlæg af paw » 28 sep 2012 23:20

hensan » 28 Sep 2012, 22:17 skrev:Du har misforstået noget når du anser et fyr der ikke skal pilles i som et perfekt fyr.

Hvis du hørte Mads & Monopolet om lørdagen ville du vide at der er behov for nogle opgaver som kun mænd kan finde ud af. Hvis du mangler sådanne opgaver går alt galt.
Skrue på fyret er en af sådanne opgaver som du kan udføre for derefter stolt at komme ind til lillemor og fortælle for at få din belønning. Om din årlige besparelse så måske er lig nul fordi det i forvejen var indstillet optimalt eller du direkte har foræret indstillingerne er underordnet i denne forbindelse.

Det er selve processen der er relevant her - ikke resultatet.

Hvis du ikke havde et fyr at pille i måtte du finde noget andet at pille i men personligt gider jeg ikke stå at fryse ved en lystfisker sø eller lignede så hellere sidde i et varmt lokale med en kølig pilsner inden for rækkevidde mens du udtænker nye smarte løsninger på noget der realistisk set ikke er noget problem.
:toofunny: :toofunny: :toofunny: så sandt, som det er skrevet :lol:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

scotte m. green heat brænder

Indlæg af MichaelK » 29 sep 2012 00:00

hensan » 28 Sep 2012, 22:17 skrev:Du har misforstået noget når du anser et fyr der ikke skal pilles i som et perfekt fyr.

Hvis du hørte Mads & Monopolet om lørdagen ville du vide at der er behov for nogle opgaver som kun mænd kan finde ud af. Hvis du mangler sådanne opgaver går alt galt.
Skrue på fyret er en af sådanne opgaver som du kan udføre for derefter stolt at komme ind til lillemor og fortælle for at få din belønning. Om din årlige besparelse så måske er lig nul fordi det i forvejen var indstillet optimalt eller du direkte har foræret indstillingerne er underordnet i denne forbindelse.

Det er selve processen der er relevant her - ikke resultatet.

Hvis du ikke havde et fyr at pille i måtte du finde noget andet at pille i men personligt gider jeg ikke stå at fryse ved en lystfisker sø eller lignede så hellere sidde i et varmt lokale med en kølig pilsner inden for rækkevidde mens du udtænker nye smarte løsninger på noget der realistisk set ikke er noget problem.
Ja, jeg synes jo så ovenstående er en lang række dumme undskyldninger for at rode med noget, der ikke behøver at rodes med :?
Det handler åbenbart om "... selve processen..." Hvad er det for noget sludder? Har man brug for at gå i terapi, eller hvad?

Og så det sidste søm i kisten, " ... nye smarte løsninger på noget, der realistisk set, ikke er noget problem." Hvorfor så rode med det :roll:

Og NEJ, I kan godt opgive det på forhånd. Jeg kommer ALDRIG til at forstå det stoker-nørderi. Man køber et produkt, og så håber man
ligefrem at det ikke køre optimalt, bare for at have en undskyldning for at skrue i det. Der står jeg altså af :shock:

GodNat og sov godt.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

scotte m. green heat brænder

Indlæg af martin_b » 29 sep 2012 07:44

Humor og/eller ironi kan være anvendt, Michael. Det kan godt være svært at forstå, når klokken er tolv.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

xkfc

scotte m. green heat brænder

Indlæg af xkfc » 29 sep 2012 09:03

MichaelK » 29 Sep 2012, 00:00 skrev:
Ja, jeg synes jo så ovenstående er en lang række dumme undskyldninger for at rode med noget, der ikke behøver at rodes med :?
Det handler åbenbart om "... selve processen..." Hvad er det for noget sludder? Har man brug for at gå i terapi, eller hvad?

Og så det sidste søm i kisten, " ... nye smarte løsninger på noget, der realistisk set, ikke er noget problem." Hvorfor så rode med det :roll:

Og NEJ, I kan godt opgive det på forhånd. Jeg kommer ALDRIG til at forstå det stoker-nørderi. Man køber et produkt, og så håber man
ligefrem at det ikke køre optimalt, bare for at have en undskyldning for at skrue i det. Der står jeg altså af :shock:

GodNat og sov godt.
God morgen igen "gnav potte" icon_cheesygrin.gif og tak for det, jeg har sovet rigtig godt. :great:
Det er vel lidt ligegyldigt om man vil stå ved Karup Å med en fluestang i hånden, skille en motor til bilen, stå med røven i vejret og pille ukrudt op, og plante roser, eller om man "pusler" om sit fyr. Man er ikke selv tosset.....det er altid de andre. 8)

NBE fyrene kom efter min mening en smule uudviklede på markedet, men indput fra brugerne har skubbet dem helt i front. Min gamle Twinheat kørte 24år helt uden opdatering af nogen art, til Scotten kommer der ny chip ofte, men det er ikke nødvendig at skifte, pille og justere, men hvis man vil, så kan man.. altså hvis man kan!!!

MVH. Kenneth

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

scotte m. green heat brænder

Indlæg af oxen » 29 sep 2012 12:21

Tak for kaffe - håber stemningen holder new8 , men jeg er jo nok mere til Michael K og Kenneth - ironi eller ej. Jeg har skovet brænde i 25 år, gider ikke mere, vil have komfortabel varme, men jeg vil bare ikke betale for det. Det er så der træpillerne kommer ind i billedet, men der er jo stadig mere arbejde end ved naturgas/olie, så selve varmeprocessen skal da bare virke uden dikkedarer og pilleri. JEG har ihvertfald andet at lave end at stå en halv meter fra mit pillefyr og glo på det og vente på, at nu går der nok snart et eller galt, som jeg kan justere på. DET SKAL VIRKE - og iøvrigt tak for Jeres gode indlæg. :great:


Besvar