Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af hensan » 06 sep 2012 18:42

Nægter at betale eller overføre besparelser -->>

Kan du ikke lige forklare hvori det smarte ved at undlade at tage et start besøg består i ?

Du har købt et fyr til 25.000 som du tilsyneladende ikke kan finde ud af helt at indstille siden den ikke vil tænde og laver aske kager - når/hvis den så kommer i gang har du sandsynligvis også en dårligere fyringsøkonomi/forurener mere fordi det ikke er indstillet optimalt.
Der er så et firma der tilbyder at komme forbi dit fyr og indstille det optimalt og undervise dig samtidig således du selv er i stand til at gøre det fremover. Betalingen det firma vil have er en for dig luftig betaling med Co2 besparelse alternativt ca 1200 kr.

Kan du ikke lige forklare mig det fornuftige i standpunkt om at undlade opstart besøget - jeg forstår det umiddelbart ikke ?


andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af andersch » 07 sep 2012 10:31

Selvfølgelig er det fornuftigt for mig med at opstartsbesøg.
Det ender det jo nok også med at jeg skal have.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor jeg ikke selv kan justere flammen ind?

Jeg kan simbelthen ikke få flammen i 10% til at ligne den på billedet.
I starten stod blæser på 13% og alt kørte godt, udover at jeg syntes fyret røg en smule for meget.
efter dette justerede jeg blæseren lidt op ( 18% ) og så begyndte den så at efterlade askekager og fyret ville så ikke starte efter 3-4dage.

hvis jeg skal have flammen til at blive lige så stor som den på billedet ved 10% så skal jeg justere blæseren så højt op, at flammen ser tynd ud og ser ud til at få alt for meget luft.

Hvis jeg skruer blæseren ned, ryger den en smule, og laver lidt stjernekaster effekten.



Jeg kan bare ikke få flammen til at både være fornuftig stor, uden at skrue alt for højt op for blæseren.
Skorstenstrækket står på 1, og har forsøgt lidt med denne men syntes ikke der sker det store.

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af andersch » 07 sep 2012 10:49

På linket fra NBE står der at flammen kun skal være 5 cm lang??
Og fra bladet der fulgte med fyret, som også er fra nbe, er der et billede af en tilpas 10% flamme som er 4-5 gange større end den fra linket?
Så er det sku også lidt svært at vurdere hvordan flammen skal se ud.

xkfc

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af xkfc » 08 sep 2012 09:07

Justering af forbrænding er enkel, justering af en pillebrænder kræver lidt kendskab til sagerne, men det er noget alle kan lære. Er man helt på bar bund er lidt "on side" hjælp fornuftigt.

NBE har hjulpet en del med igangsætningen. AUTOBEREGNING. I de første versioner skulle man selv klare det hele.

En pillebrænder har det bedst med piller af rimelig kvalitet, og en trækstabilisator er ofte uundværlig, personligt har jeg 2 stk monteret da min skorsten er stor. Uden trækstabilisator risikerer du alt for højt træk til opstarten og temperaturen bliver ikke høj nok til at andtænde pillerne.

Du skal nok ikke kigge for meget på billederne i manualen, gå hellere ind på mhes. dk, han har samlet en del tips og viden i nogle simple manualer.

Kommer du på Ribe kanten er du velkommen til at kigge forbi.

MVH. Kenneth

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af dr_schlemer » 09 sep 2012 08:41

Hmm... Langt de fleste gange, så burde "auto-beregningen" fungerer rimeligt; og "guiden" hvor man kalibrerer fyret ved 10, 50 og 100% anvendes så til at optimering det sidste stykke. I dit tilfælde går fyret ud, og kan ikke tænde igen. Spørgsmålet er hvorfor.

Spørgsmål:
1) Har du trækstabilisator? 10Pa?
2) Virker din fotosensor? (står der 99lux el lign når du holder en lighter el.lign. op foran?) Peger den ind mod forbrændingsristen?
3) Virker din el-tænder? Har du evt. forsøgt at skifte den. (Normalt følger der en ekstra foto-sensor og eltænder med; da de betragtes som sliddele.
4) Slukker dit fyr, fordi det bliver for varmt? (evt. driftskurver gennem en PC el.lign) Kan det komme af med varmen i det varme vejr??? (Eller bliver det bare tænd, sluk x mange. Det slider.)

- Når jeg har tjekket ovenstående ville jeg gøre følgende:
1) Tænde radiatorer forskellige steder, så jeg er sikker på, at fyret kan komme af med varmen. Derudover kan man indtil vinteren rammer os, forsøge at begrænse effekten til måske 50%.
2) Reset indstillinger til fabriksindstillinger.
3) Ændre PID til ca. 0.5/2.5 el.lign.
4) Køre 6-min testen 3-4 gange, for at se hvor meget det varierer. Anvend gennemsnittet. Det skal helst ikke varierer mere end maks 15-20% og normalt ligge omkring 0,8-1,2kg/6 min.

- Prøv at køre igen...
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)


Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af Perschultz2 » 09 sep 2012 10:28

Nu er det vel ikke bare så enkelt, at du med en forkert justering af fyret får samlet slagger på herden der lægger sig lige ved eltænderen..?
Der kan ligge nok så mange friske piller på din herd uden at der kan opstartes hvis eltænderen ikke kan antænde gennem et lag slagger.
Har du haft herden ude og rense den?

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af andersch » 09 sep 2012 12:21

Jeg tror NETOP at problemet er så simpelt som du skriver.
Når Den ikke gider starte, ligger der som sagt en del askekager ved risten, og det er det jeg gerne vil have brændt ordentligt af.
I starten kunne jeg godt vente med at rense fyret i 14 dage uden problemer. Nu er det kun 3-4dage.
Når jeg renser fyret tager jeg brænderen ud og risten væk, og børster eltænderen ren og risten ren.
Og så selvfølgelig resten af fyret lidt sjældnere.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af lamborg » 09 sep 2012 12:25

Smid kompressor rens på og lad den stoppe på uret en eller to gange i døgnet af ½ time. Så kører du altid med en ren herd og en bedre forbrænding.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af hensan » 09 sep 2012 12:34

At sætte kompressor rens på er kun at skjule symptomer ikke at afhjælp sygdommen.

At den laver aske kage så ofte og ikke kan tænde er symptom på forkert indstilling der skal rettes først - evt ved et opstart besøg - Først derefter kan du tale om at få det sidste med en kompressor rens.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Scotte laver fejloptænding. IGEN

Indlæg af lamborg » 09 sep 2012 12:54

Korrekt men askekager kommer over tid pga urenheder i træpiller. Helt 100 % rene træpiller vil ikke lave askekager,og komp rens gør det nemmere at finde nogle gode instillinger fordi du ikke skal tænke så meget på om herden bliver blæst ren ved rens eller der ligger en smule som over tid bygger en kage op . Men selvfølgelig kan du få den stillet ind så kagerne ikke kommer men hvorfor bruge en masse tid på det når du kan springe over hvor gæret er laves. Det er sgu da for dumt at springe over hvor det er højst. :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar