Side 2 af 9

Problemer med iltstyring

: 28 aug 2012 14:15
af triumph
Jeg kender intet til iltstyring, men har bemærket at efter alm. renblæsning går der ca 2 min før flamme igen brænder normalt. Jeg ved ikke om det kan drille iltstyringen ?

Problemer med iltstyring

: 28 aug 2012 15:15
af pille bruger
lamborg » 28 Aug 2012, 12:36 skrev:ety godt fif når du stiller blæser er at gå ind i billede 3 (tror jeg nok det er ) der kan du se ønsket blæs og aktuelt blæs. Derved kan du følge med i om det du har stillet blæseren til er også det den kører når du kikker ned i dybet. Så behøver du ikke stå og vente et stykke tid men er sikker på at den kører det du har bedt den om

Da der er indbygget en begrænsning, sådan at styringen ikke kan stige med mere end 10 % pr. min, så det du er inde på er ikke ok.
Der skal gå mindst 5, gerne 6 min, fra indstillingen ændres til flammen bedømmes.
Forbrændingen skal være faldet helt til ro i den ønskede indstilling.
Derfor vent 6 min.
At blæseren er oppe i omdrejninger er ikke et udtryk for styringen er nået op i effekt.

Problemer med iltstyring

: 28 aug 2012 19:57
af lamborg
Du misforstår mig Michael.
Muligt at blæseren ikke stiger mere end 10 % men på billede 4 i styringen kan du se ønsker blæser og aktuel blæser og når disse to tal er ens så kan du kikke på din flamme får så kører den det du har ønsket .
Den ser sådan her ud.
Prøv det det virker.
DRIFT__________100%
AKTUEL ØNSKET
ILT 20.8% 0.0%
BLÆSER 27.0% 27.0%
EXT. SNEGL KØRSEL:
ON= 2.8S OFF= 13.8S

Problemer med iltstyring

: 28 aug 2012 21:18
af pille bruger
lamborg » 28 Aug 2012, 19:57 skrev:Du misforstår mig Michael.
Muligt at blæseren ikke stiger mere end 10 % men på billede 4 i styringen kan du se ønsker blæser og aktuel blæser og når disse to tal er ens så kan du kikke på din flamme får så kører den det du har ønsket .
Den ser sådan her ud.
Prøv det det virker.
DRIFT__________100%
AKTUEL ØNSKET
ILT 20.8% 0.0%
BLÆSER 27.0% 27.0%
EXT. SNEGL KØRSEL:
ON= 2.8S OFF= 13.8S
Nej jeg misforstår dig ikke icon_cheesygrin.gif
Når styringen er begrænset til kun at kunne stige 10 % pr. min. går der yderligere lidt tid før
resultatet af forbrændingen er stabil, efter at styringen ikke mere stiger i ydelse.
F.eks ændring fra 50% til 100% tager 5 min.
Derefter går der yderligerer lidt tid før forbrændings gassen når lambda sonden, og giver en korrekt måling.
Derfor er en tid på 6 min det mindste der er muligt.
Iltstyring skal indstilles præcist, og har man ikke den tid det kræver, så vent til en anden dag.

Problemer med iltstyring

: 28 aug 2012 22:35
af lamborg
Jeg snkker ikke om at justere ilt styring efter det men grund instillinger . Når talene er ens er du rimelig sikker på at den kører det du beder om og skal ikke gætte om den nu er nået ned eller op. Og når du kikker på styringen og ændre op eller ned vil du se at det går meget langsomt inden blæseren har nået den nye instilling.

Problemer med iltstyring

: 29 aug 2012 07:20
af pille bruger
lamborg » 28 Aug 2012, 22:35 skrev:Jeg snkker ikke om at justere ilt styring efter det men grund instillinger . Når talene er ens er du rimelig sikker på at den kører det du beder om og skal ikke gætte om den nu er nået ned eller op. Og når du kikker på styringen og ændre op eller ned vil du se at det går meget langsomt inden blæseren har nået den nye instilling.
Tråden går ud på justering af ilt styring.
Det er man nødt til at tage udgangspunkt i.
Ja, du kan se i display om effekten/blæser er oppe på det ønskede,
men så går der yderligere tid før resultatet af forbrændingen når ud til sonden,
og yderligere tid før målingen er helt stabil og på plads.
Det kan du ikke se i effekt eller blæser parametre på display.
Derfor er faktoren tid afgørende.

Problemer med iltstyring

: 29 aug 2012 07:42
af Flunk
Hej Alle der har hjulpet.
Det har ikke hjulpet
Jeg brugte i går 1 time på grundindstillinger, og det kørte uden iltstyring slået til ganske udemærket.
Ved 10% drift efter 10-15 min, var O2 % efter justering af blæseren ca. 16%
Ved 50% efter yderligere 15-20 min var den ca. 12% efter justering af blæseren.
Og ved 100% var den 8% efter justering af blæseren.
Herefter slog jeg iltstyringen til igen, og ventede.
Der gik ikke lang tid inden ilt% igen begyndte at cykle op og ned.
Helt ned på 1% hvorefter sneglen blokerede, blæseren skruede op for af tilføre ilt, og efter et stykke tid, kom ilt% op på det den skulle, men fortsatte opad indtil den var næsten oppe på 20%.
Herefter gentod det sig.
Ilt% dalede igen til 1-1,5% o.s.v.
Kan det være en fejl i iltstyringen?

Problemer med iltstyring

: 29 aug 2012 09:37
af pille bruger
Ok, så er din grundindstilling af fyret på plads. :great:
Forkert kalibrering af sonde er lige det første der falder mig ind.
Måske selve sonden er defekt ?
Måler den ca. 20,8 i fri luft ?

Problemer med iltstyring

: 29 aug 2012 10:19
af Flunk
Ja, svinger mellem 20-21,5 mår den står slukket.
Blev kalibreret i aftes, od da viste den 20,8 +/- 0,2 umidelbart efter.
Kalibreringsresultat 27

Problemer med iltstyring

: 29 aug 2012 12:32
af martin_b
Kan der være nogle utætheder i din kedel? Jeg kan se på min BS30, at lågen til askeudtag er noget spinkelt konstrueret, og der skal ikke mange skævheder eller dårlig paksnor til før der kommer falsk luft ind. Ligeledes i lågen i toppen, specielt der hvor glassnoren er sat sammen med varmefast tape slutter min i hvert fald ikke helt tæt.
Hvad med utætheder i røgrør? Er alle samlinger fuget med varmefast fugemasse? Er sonden monteret med fugemasse?

Mvh. Martin