Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med iltstyring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Problemer med iltstyring

Indlæg af martin_b » 22 nov 2012 22:10

triumph skrev:
Du har fuldstændig ret i at virkningsgraden på en scotte er 93 % hvis den er korrekt indstillet.
Vi er også helt enige om at man ikke kan få bedre virkningsgrad på kedlen, hvis justeringen er 100% korrekt, og fødningen af piller og tilførsel af forbrændingsluft er ensartet.

Det jeg bare siger, er at hvis fødningen af piller variere, f.eks pga ændret/varierende pillelængde, smuld, eller hærd tilstopper pga sod, så der kommer mindre luft, osv. så bliver forbrænding ikke længere optimal.
Her kan en iltstyring sørge for at justere brænderen for dig, og du slipper for at lave afvejninger af piller ved pilleskift
Jep, det sidste var også min grund til at jeg har forsøgt at få iltstyring til at virke. Men det er bare så upræcist pga. utætheder og placering af sonde, at det gør mere skade end gavn.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi » 22 nov 2012 22:11

Lad os lige komme tilbage på sporet her!

Vi snakker om iltstyring, - og dens virkemåde på mindre pillefyr - alt andet er irrelevant!

Faktum er at iltstyringen ikke giver en økonomisk gevinst på små pillefyr under 20 kw, - iltstyring på pillefyr vil jeg normalt kun anbefale på pillefyr der er 30 kw og derover.

stokerfyr som baxi etc. er iltstyring mere eller mindre et must, - men det skyldes den måde forbrændingen foregår på, - og fordi at baxi styringen tilpasser forbrændingen på en helt anden måde og langt mindre præcist ift. f.eks en Scotte - derfor kan man opnå en gevinst ved at montere iltstyring på denne type anlæg - i særdeleshed når man skifter granulater!.

Flunk er ved at teste - eller vil gøre det i weekenden, - en ny placering på lamdasonden - det gør ikke han kommer til at spare piller, - men vi leger stadig med at få iltstyringen til at køre på hans anlæg.

Forøvrigt har Flunk naturligvis fået valgmuligheden at han kan levere sin iltstyring retur til os - når han er færdig med at lege!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Problemer med iltstyring

Indlæg af triumph » 22 nov 2012 22:11

pille bruger skrev:
Han har fået flere tilbud om hjælp, men har afslået.
Sakset fra flunks indlæg vedr. iltstyring, og opstartsbesøg fra NBE:

Tråd:
se en 16 kw skotte

af Flunk » i dag 14:15

Det gør det så ikke.
Ham der udførte opstartsbesøget vile ikke engang forsøge at få det til at virke.
Han havde tidligere forsøgt på andre anlæg, uden held.

levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi » 22 nov 2012 22:15

triumph skrev:
Du har fuldstændig ret i at virkningsgraden på en scotte er 93 % hvis den er korrekt indstillet.
Vi er også helt enige om at man ikke kan få bedre virkningsgrad på kedlen, hvis justeringen er 100% korrekt, og fødningen af piller og tilførsel af forbrændingsluft er ensartet.

Det jeg bare siger, er at hvis fødningen af piller variere, f.eks pga ændret/varierende pillelængde, smuld, eller hærd tilstopper pga sod, så der kommer mindre luft, osv. så bliver forbrænding ikke længere optimal.
Her kan en iltstyring sørge for at justere brænderen for dig, og du slipper for at lave afvejninger af piller ved pilleskift
Ja - men det ændrer ikke markant på din virkningsgrad!

Vi snakker max. 1 procent ændring hvis du sørger for at lave jævnlige afvejninger - og vedligeholder dit anlæg efter forskrifterne.

Hvis du passer dit pillefyr normalt, - så har du ingen gevinst af en iltstyring, - og hvis du tror at ved at montere en iltstyring så kan du undgå at passe dit anlæg - ja så narrer du kun dig selv, - det er en skrøne at en iltstyring overtager fyrbøderen - sådan er den virkelige verden altså ikke :great:

levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi » 22 nov 2012 22:16

triumph skrev:
Sakset fra flunks indlæg vedr. iltstyring, og opstartsbesøg fra NBE:

Tråd:
se en 16 kw skotte

af Flunk » i dag 14:15

Det gør det så ikke.
Ham der udførte opstartsbesøget vile ikke engang forsøge at få det til at virke.
Han havde tidligere forsøgt på andre anlæg, uden held.
Flunk er min kunde - hvis han vil have hjælp, - så skal han kontakte mig - jeg har aldrig afvist ham, - eller vist modvilje til at hjælpe ham!


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Problemer med iltstyring

Indlæg af martin_b » 22 nov 2012 22:18

levi skrev:Lad os lige komme tilbage på sporet her!

Vi snakker om iltstyring, - og dens virkemåde på mindre pillefyr - alt andet er irrelevant!

Faktum er at iltstyringen ikke giver en økonomisk gevinst på små pillefyr under 20 kw, - iltstyring på pillefyr vil jeg normalt kun anbefale på pillefyr der er 30 kw og derover.

stokerfyr som baxi etc. er iltstyring mere eller mindre et must, - men det skyldes den måde forbrændingen foregår på, - og fordi at baxi styringen tilpasser forbrændingen på en helt anden måde og langt mindre præcist ift. f.eks en Scotte - derfor kan man opnå en gevinst ved at montere iltstyring på denne type anlæg - i særdeleshed når man skifter granulater!.

Flunk er ved at teste - eller vil gøre det i weekenden, - en ny placering på lamdasonden - det gør ikke han kommer til at spare piller, - men vi leger stadig med at få iltstyringen til at køre på hans anlæg.

Forøvrigt har Flunk naturligvis fået valgmuligheden at han kan levere sin iltstyring retur til os - når han er færdig med at lege!
Jeg er helt med på det der, Søren. Lufter bare min ærgelse over, at iltstyringen på min Scotte bliver helt forvirret, og faktisk gøre mere skade end gavn. Jeg har perfekt forbrænding uden iltstyring, men det ville være rigtig fedt hvis det (også UDEN besparelse) ville virke således, at iltstyringen kunne kompensere for f.eks. beskidt herd og andre ting der gør, at der skal justeres på luften.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi » 22 nov 2012 22:22

martin_b skrev:
Jep, det sidste var også min grund til at jeg har forsøgt at få iltstyring til at virke. Men det er bare så upræcist pga. utætheder og placering af sonde, at det gør mere skade end gavn.
Martin husk nu du ikke har købt en iltstyring - du fik den med fordi jeg ikke gad afmontere den fra mit gamle anlæg - jeg har aldrig anbefalet eller solgt dig en iltstyring!.

Forøvrigt så har du også flere gange spurgt ind til hvorfor bla. min brænder var fuget fast - nu har du svaret, - jeg har leget med iltstyringen i over 1 år uden at få den til at køre optimalt - jeg kunne kun få den til at køre ordentligt ved at have et for højt luftoverskud - men så er det jo mest logisk at slå iltstyringen fra... (Luftoverskud = ringere virkningsgrad).

Der er en grund til jeg kun anbefaler iltstyring på anlæg over 30 kw, - det kører simpelthen ikke godt på små pillefyr.

levi

Problemer med iltstyring

Indlæg af levi » 22 nov 2012 22:26

martin_b skrev:
Jeg er helt med på det der, Søren. Lufter bare min ærgelse over, at iltstyringen på min Scotte bliver helt forvirret, og faktisk gøre mere skade end gavn. Jeg har perfekt forbrænding uden iltstyring, men det ville være rigtig fedt hvis det (også UDEN besparelse) ville virke således, at iltstyringen kunne kompensere for f.eks. beskidt herd og andre ting der gør, at der skal justeres på luften.
En iltstyring kan ikke kompensere for en beskidt herd, - hvis herden er beskidt kan der ikke komme ordentlig luft til forbrændingen uanset om du har iltstyring eller ej.

Jeg er bange for du misforstår iltstyringens virkemåde, - dens primære funktion er at måle på røggasser, - og tilpasse forbrændingen efter det - hvis din brænder er møjet til kan du montere 10 iltstyringer, - det ændrer altså ikke din forbrænding!.
Last edited by 1 on levi; edited 22 times in total

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Problemer med iltstyring

Indlæg af TaagMan » 22 nov 2012 22:29

levi skrev:Forøvrigt så har du også flere gange spurgt ind til hvorfor bla. min brænder var fuget fast - nu har du svaret, - jeg har leget med iltstyringen i over 1 år uden at få den til at køre optimalt - jeg kunne kun få den til at køre ordentligt ved at have et for højt luftoverskud - men så er det jo mest logisk at slå iltstyringen fra... (Luftoverskud = ringere virkningsgrad).
Muhaha, så kan du da bare lære at høre efter! :P Fortalte jeg dig ikke for laaaaang tid siden at det ikke kan komme til at virke? Det hænger ikke logisk sammen, og det kommer det ikke til uden én mindre ubekendt i den andengrads ligning de forsøger at løse.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Problemer med iltstyring

Indlæg af martin_b » 22 nov 2012 22:30

Jeg bebrejder heller ikke dig noget som helst, Søren! Du må undskylde, hvis jeg har udtrykt mig på en måde, så du kunne få det indtryk. Jeg er meget glad for, at jeg fik muligheden for at lege med det - helt gratis :)

Og nu forstår jeg meget bedre, hvorfor jeg heller ikke har kunnet få det til at køre. Havde fået indtryk af at det havde kørt fint hos dig.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar