Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
JohnP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 jan 2012 14:26
Mit fyr: 16 kw scotte version 6.79
Areal: 188m2 + 78 m2 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers NØ

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af JohnP » 15 aug 2012 11:10

Hej

Ifb. med renovering af bad og bryggers, har vi besluttet, at oliefyret skulle ud af bryggerset, og erstattes med et pillefyr - det bliver en scotte. Fyret kommer over i vores garage, hvor jeg laver et fyrrum til dette.
Jeg er lidt i tvivl om vi skal have et 10 kw eller et 16kw fyr. Vores hus er et ældre hus på 118 m2 som er totalrenoveret og efterisoleret, så godt som der nu er plads til i sådan et hus. Vores olieforbrug har lagt på ca. 1500 l. om året og, ca. 11/2 palle briketter i brændeovnen. Tanken er , at vi fremover kun vil bruge brændeovnen til kølige aftner og lign.

Umiddelbart skulle en 10kw jo nemt kunne klare ovenstående, men planen er, at der skal laves varme ( radiatorer ) i garagen, som er 78 m2, og nogenlunde ok isoleret. Jeg regner med em temp. på ca 15 gr. i garagen.

Derudover har vi planer om, at vi om et par år eller 3 skal have bygget ca. 40 - 60 m2 til huset, så alt ialt bliver det ca. 250 m2, som skal opvarmes fremover. Hvad vil i vurdere - 10 eller 16 kw ?

Med hensyn til skorsten bliver det en element skorsten jeg stiller op, men er der forskel på enkeltblok og dobbeltblok skorstene - her tænker jeg på virker den ene bedre end den anden. Der bliver ingen behov for trin monteret på skorsten.

mvh. John Pedersen


Gert13
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af Gert13 » 15 aug 2012 12:22

Køb endelig en 16kw'er. Den er ikke ret meget dyrer og den kan følge med til de projekter du har i støbeskeen. Du bliver ikke populær hos konen hvis der er koldt i huset eller koldt vand i hanen. Den største ulempe ved at købe en Scotte der er lidt for stor er at den har sin bedste virkningsgrad ved fuldlast, og der kommer du kun meget sjældnet op med en 16 kw'er. Desuden kan den kun gå ned til 1,6 kw som det mindste, så om sommeren vil den oftere slukke og tænde, end en 10 kw'er. Jeg har selv en 10 kw'er til mine 188 m2 i energi klasse E, og den kan ikke følge med om vinteren, så jeg leder efter nogen der vil bytte med en 16 kw'er inden næste vinter.
Det med skorstenen kan jeg ikke hjælpe med.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af pille bruger » 15 aug 2012 12:42

Alle Scotte og Woody kan køre urstyring og vvb prioritering,
så uanset hvilken størrelse du vælger er der ikke
de store problemer i sommer eller vinter fyring.
Heller ikke der imellem icon_cheesygrin.gif
Midt på siden til højre er størrelse fyr / areal vist http://www.nordjysk-bioenergi.dk/produk ... lefyr.html
Så når du bliver fuldt udbygget på 250 m2 er 10 kw. for lidt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af dannidines » 15 aug 2012 13:45

Gert13 » 15 Aug 2012, 12:22 skrev:Køb endelig en 16kw'er. Den er ikke ret meget dyrer og den kan følge med til de projekter du har i støbeskeen. Du bliver ikke populær hos konen hvis der er koldt i huset eller koldt vand i hanen. Den største ulempe ved at købe en Scotte der er lidt for stor er at den har sin bedste virkningsgrad ved fuldlast, og der kommer du kun meget sjældnet op med en 16 kw'er. Desuden kan den kun gå ned til 1,6 kw som det mindste, så om sommeren vil den oftere slukke og tænde, end en 10 kw'er. Jeg har selv en 10 kw'er til mine 188 m2 i energi klasse E, og den kan ikke følge med om vinteren, så jeg leder efter nogen der vil bytte med en 16 kw'er inden næste vinter.
Det med skorstenen kan jeg ikke hjælpe med.

vi har en 16KW Scotte/woody brænder til 238 m2 parcel hus i 2 plan fra 1966 med energiklasse F/G da vi købte det - huset er siden hen isoleret VÆSENLIGT.

vores 16KW har været droslet ned til 10kw og kunne snildt følge med de 2 forhangne vintre.. derfor overvejer jeg at skaffe/låne/leje en reel 10kw brænder for at se hvordan den klarer varmen

hvordan kan din ikke følge med?!

og til trådstarter.. vores 16KW er for stor, forstået sådan, at meget af tiden sutter den rundt i lav drift og derved ringere udnyttelsesgrad.

JohnP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 jan 2012 14:26
Mit fyr: 16 kw scotte version 6.79
Areal: 188m2 + 78 m2 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers NØ

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af JohnP » 16 aug 2012 08:04

Tak for svarene.

Jeg kan se at i ikke er helt eninge om den optimale størrelse, men det kommer selvfølgelig også an hvilket hus der skal opvarmes. Jeg hælder både til 16 0g 10 kw. en 16kw er jeg sikker på kan magte opgaven, men jeg nok lidt ked af hvis den kommer til at køre på lavdrift det meste af tiden. 10kw vil blive udnyttet bedre, og så kunne jeg evt. bruge garagen som en slags buffer - og med det mener jeg, at der jo kan skrues ned for varmen derovre hvis det kniber i huset - dog skal der som min. være frostfrit i garagen. Jeg laver vvb-priortering, så det burde ikke blive et problem.

mvh. John


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af lamborg » 16 aug 2012 09:14

Forslag til Danni og Gert.
Byt brænder. :-)
Og man kan ikke bare sige mit er sådan og sådan. Det kommer jo helt an på vaner og hvilken temp man ønsker + isolering af hus anlæg osv.
Med en garage på 78 kvm som skal opvarmes til 15 gr vil jeg helt klart gå efter en 16kw
Med hensyn til skorsten så ville jeg bruge en dobbelt blok for i den kan inderkernen bevæge sig uafhænig alt efter varmen . I enkeltblokken risikere du ved for høj temp at skorstenen kan revne
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

levi

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af levi » 16 aug 2012 10:15

På de nye Blackstar kedler er røgtemp. noget lavere end før, - derfor ville jeg bruge en Scancore keramisk skorsten med kondensstuds - så får man aldrig problemer med for lav skorstenstemp. etc. :great:

Alle anlæg vi sælger idag hvor kunden skal have ny skorsten, - bliver rådet til en keramisk Scancore skorsten :great:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af Flemmingth » 16 aug 2012 20:50

Kan kun bakke Levis råd op 112%.
Har selv opsat ny skorsten op sidste år - en ø160 mm keramisk Scancore. Det er kram :great:
Og skorstensfejeren nærmest elsker mig :oops: . Han er ellevild med både skorstenen og Baxi'en.
Jeg glæder mig over, at jeg ofrede de ekstra moneter til keramikken.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Gert13
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29 jan 2012 20:27
Mit fyr: Woody 20 Kw, Opop blackstar s20
Areal: 188
Brændsel: DLG 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 17
Geografisk sted: 8830 Tjele

Størrelse på fyr og hvilken skorsten ?

Indlæg af Gert13 » 20 aug 2012 13:22

dannidines » 15 Aug 2012, 13:45 skrev:

vi har en 16KW Scotte/woody brænder til 238 m2 parcel hus i 2 plan fra 1966 med energiklasse F/G da vi købte det - huset er siden hen isoleret VÆSENLIGT.

vores 16KW har været droslet ned til 10kw og kunne snildt følge med de 2 forhangne vintre.. derfor overvejer jeg at skaffe/låne/leje en reel 10kw brænder for at se hvordan den klarer varmen

hvordan kan din ikke følge med?!
Når udendørs temperaturem når ned på omkring frysepunktet i stille vejr, eller 5+ gr. og blæsevejr, ja så går woodyen på 100% og tømmer mit 500 L magasin to gange om ugen.
Bliver det koldere end ovennævnte kan fyret ikke følge med og fremløbstemperaturen falder til et sted mellem 40 og 50 grader, og der bliver koldt i huset.
I vinters var fyret tunet til 16 kW, og lagde og kørte mellem 12 og 15 kw når der var -10 grader. Hvis der så også skulle laves varmt brugsvand gik op på 16 kw.
Problemet er bare at herden er så lille i en 10 kw'er at den kan knapt nå at brænde alle pillerne af inden de falder ud over kanten og ned i aske skuffen når den kører ved 16 kw.
Hvis du er interresseret i et bytte er jeg klar.


Besvar