Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af andersch » 13 jul 2012 15:46

Hej, jeg har lige fået mit 16kw scotte op og kunne godt bruge nogle gode råd til at få den til at køre bedst økonomisk.
Jeg har lavet den der 6 minuters vejning og indskrevet det i displayet.
Ud over dette har jeg ikke gjort noget.
Kedel temperatur er sat til 60grader.
skorstenstræk til 1.( har trækstabilisator på )

Er det en ide at tidsindstille fyret? til at starte feks. kl 6 og slukke kl 23?
læste en vejledning fra NBE hvor man skulle låse ydelsen fast, først 10% derefter 50 og til sidst til 100%, for at justere blæseren? Er dette vigtigt?

Nogen der har nogle gode fif?? Gerne specifikeret så jeg kan finde ud af det( første fyr nogensinde )

På forhånd tak


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af tvivleren » 13 jul 2012 15:57

udfyld din profil, der bor måske nogen i din nærhed der mod en kop kaffe eller bier5.gif

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af andersch » 13 jul 2012 17:26

og hvordan laver jeg den der ur styring eller tidsstyring eller hvad den nu hedder?

Jeg syntes kun at jeg kan vælge START tidspunkter i displayet og ikke SLUK tidspunkter?

Jeg har forresten ikke vvb priotering.

Brugeravatar
Jan.C
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 03 jan 2012 14:24
Mit fyr: Scotte 16 kw , OPOP kedel
Areal: 238
Brændsel: Piller fra Stampmøllen
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: gens 10,5 siden 11/4
Årligt forbrug: ca 7 ton , vi får se
Geografisk sted: Lomborg 7620

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af Jan.C » 13 jul 2012 17:31

Du vælger hvor lang tid fyret skal køre i "periode" eks 2 timer . Så vælger du hvornår fyret skal starte , og så kører det i 2 timer. Min kører 2 timer om morgenen 6-8 og 2 timer om aftenen 18-20 . og det er rigeligt til 2 voksne og 2 børn. Dog kun varmet vand , varme er der ikke brug for nu :-) ( selv om det er lige før med det her "sommervejr"

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af Dinsen » 13 jul 2012 21:57

Jeg synes at inden du begynder at lege med urstyrring skal du lige ha' indstillet din blæser. Følg den guide der følger med fyret, det er meget vigtigt! Du bruger jo blæseren til at indstille luften til din forbrænding. Så hvis du vil holde en god økonomi og undgå driftstop, sod og evt skorstensbrand så få fyret indstillet ;) Nbe tilbyder da vist endda et opstartsbesøg for din co2 besparelse så vidt jeg husker.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Brugeravatar
Jan.C
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 03 jan 2012 14:24
Mit fyr: Scotte 16 kw , OPOP kedel
Areal: 238
Brændsel: Piller fra Stampmøllen
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: gens 10,5 siden 11/4
Årligt forbrug: ca 7 ton , vi får se
Geografisk sted: Lomborg 7620

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af Jan.C » 14 jul 2012 09:30

Ja , men der kan gå en måned eller 3 ( i mit tilfælde) inden de kommer forbi :-)

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af hensan » 14 jul 2012 09:56

Start med at veje af som du har gjort. Prøv derefter efter bedste overbevisning at indstille efter den guide med 10/50/100 pct. Det kan være svært især de første gange at se om det bliver bedre eller dårligere. Her er det ligesom alt andet - Øvele gør mester. Hvis det er helt umuligt for dig så lad det stå på standard værdier og korrekt vægt afmåling. NBE montøren der kommer for opstart besøg (om en mdr eller 3) kan så guide dig og til den tid er du blevet mere kendt med fyret.

Er det en ide at tidsindstille fyret? til at starte feks. kl 6 og slukke kl 23? -->> Efter min mening ikke.
I sommertiden har du intet varmebehov ud over VVB.
Ved 6-23 vil fyret have en masse opstart hvor det varmer sig selv op til fx 60 gradet for derefter at stoppe ned. Efter nogle timer uden forbrug vil fyret have tabt varme og det gentager så igen. Hvis du vælger at køre tidsstyring skal du efter min mening her i sommertiden kun give den 2-3 perioder på 2 timer således at du sikrer at du holder VVB varmt.

Det ville give mere mening hvis du monterede en termostat som fx http://dvcenter.dk/tra-dlos-rum-termost ... foler.html
Med termostat vil fyret være helt slukket når der er varmt og du ikke har brug for at fyret producere mere varme.
Dette suppleres med en føler i din VVB fx http://dvcenter.dk/universal-temp-foler ... model.html
Det er dermed muligt at VVB kan kalde på varme selvom trådløs termostaten har slået fra pga varmt nok. VVB føleren kan monteres selvstændigt også selvom du ikke har VVB prio med 2/3 vejs ventil.

Når du har følere monteret kan det måske give mening at sætte ur styring på således at du fx begrænser fyret til ikke at starte op om natten kun fordi din VVB er faldet 1-2 grader under setpoint.

Begge dele er noget du som alm forbruger kan installere selv - Selvom det er første fyr du har.

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af andersch » 14 jul 2012 11:26

jeg forstår ikke ideen med sådan en trådløs termostat?

Burde termostaterne på radiatorene ikke klare det samme? hvis rummet er varmt nok, slukker fyret vel også?

Og hvis nu feks. at fyret skal varme kedlen op til 60 grader 2 gange dagligt, bruger den vel også en del piller til dette? måske samme mængde som hvis den fyrer med en lille mængde piller hele dagen for at holde kedlen på 60grader? eller tager jeg fejl her?

super med nogle svar:)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af Zarge » 14 jul 2012 11:32

fordelen ved termostaten er at den slukker elektronisk for fyret, det vil sige at fyret IKKE tænder igen selvom kedlen kunner under 60, men først når det bliver koldt i stuen...

xkfc

Hjælp til opstart af nyt 16kw black star

Indlæg af xkfc » 14 jul 2012 11:41

Bare spildvarmen på shunten og fyret selv kan faktisk holde gang i fyret, så der er økonomi i at slukke når der ikke aftages varme.
Hvis du ikke har brug for varme, er det smart at fyret er slukket, og så have en føler i VVB, på den måde bruger jeg og mine 3 langhårede blot 3,5kg piller om dagen.
Ved konstant drift bruger jeg omkring 10kg/døgn.

Trådløs termostat kan være anvendelig, men jeg er ikke umiddelbart tilhænger. Den måler jo kun i et rum, så sidder den i stuen og solen skinner ind der, ja så kan man jo mangle varme andre steder i huset. Så en trådløs rumtermostat vil komme an på en lokal vurdering af huset og varme behovet.

Der er uanede muligheder for at styre fyret, det gælder om at finde behovet, og så passe på at det ikke bliver for indviklet i forhold til besparelsen, min kone skal ikke rive håret af sig selv, for at jeg skal spare et par hundrede kg piller, det betyder jo ikke så meget set over hele året.

MVH. Kenneth


Besvar