Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny kedel Black star S 1016

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af mrjyden » 15 jul 2012 12:19

Novo Pellet fra baxi er måske også en mulighed de har jo service på deres anlæg som visse andre er ved og gå fra men husk det er betyderlige dyre baxi ind scotte eller woody så prisen skal du jo også se på ved valget af pillefyr/kedle


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af Kruse » 15 jul 2012 16:10

Jarnved skrev:[quote="[url=viewtopic.php?p=159236#p159236]
Jeg ved også at der er mange Scotte ejere der kun renser og fylder piller på incl. mig selv :)
Jeg har 2 venner der kun kan sige "Baxi" og begge står nu her i sommerperioden og har problemer med at have købt for "stort" og må bruge El og olie for at få varmt vand, så hvis du tænker på Baxi så køb for guds skyld ikke for stort :great:
Her skal der lige huskes at Baxi TPK er et pille fyr der selv tænder og slukker efter forbrug og med halvautomatisk kedelrens. Ikke at sammenline med et multi heat.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Timmer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28 maj 2012 09:38
Mit fyr: Scotte 16kw 6.78 VVB Prio
Areal: 185
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 20-30
Årligt forbrug: ??

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af Timmer » 21 jul 2012 02:18

Tak for svarende:) hvad er for stort til bare at lave varmt vand om sommeren? Baxien kan gå ned til 6 kW? Hvor langt kan en scotte gå ned?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af MichaelK » 21 jul 2012 06:53

Timmer » 21 Jul 2012, 02:18 skrev:Tak for svarende:) hvad er for stort til bare at lave varmt vand om sommeren? Baxien kan gå ned til 6 kW? Hvor langt kan en scotte gå ned?

Altså, den Baxi Du er blevet foreslået, har en effekt på op til 24 kW. Din husstørrelse
indikerer snarere en kedelstørrrelse på omkring 10 kW. En 24 kW er altså næsten 2,5
gange større end nødvendigt.

Når så dit hus kan "nøjes" med 10 kW, og minimumsydelsen er 6 kW, så giver det et
meget lille område at arbejde indenfor. Jeg ved godt det er en meget forsimplet måde
at skrive det på, men jeg håber I bære over med mig. Min pointe er, at fleksibiliteten
vil være begrænset, når man ser husets varmebehov kontra kedlens ydelse.

Det er en kendt sag, at de fleste pillefyr yder deres bedste for fuld skrue. Her sker den
bedste forbrænding, og dermed også den bedste udnyttelse af pillerne.

Nu har jeg ikke selv en Scotte, så jeg ved ikke hvor langt den kan køre ned i ydelse,
men langt de fleste 10 kW anlæg, kan gå ned til 2-3 kW. Det er i hvertfald der man
skal ned, hvis anlæget skal bruges til varmtvandsproduktion om sommeren :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af paw » 21 jul 2012 07:08

MichaelK » 21 Jul 2012, 06:53 skrev:

Altså, den Baxi Du er blevet foreslået, har en effekt på op til 24 kW. Din husstørrelse
indikerer snarere en kedelstørrrelse på omkring 10 kW. En 24 kW er altså næsten 2,5
gange større end nødvendigt.

Når så dit hus kan "nøjes" med 10 kW, og minimumsydelsen er 6 kW, så giver det et
meget lille område at arbejde indenfor. Jeg ved godt det er en meget forsimplet måde
at skrive det på, men jeg håber I bære over med mig. Min pointe er, at fleksibiliteten
vil være begrænset, når man ser husets varmebehov kontra kedlens ydelse.

Det er en kendt sag, at de fleste pillefyr yder deres bedste for fuld skrue. Her sker den
bedste forbrænding, og dermed også den bedste udnyttelse af pillerne.

Nu har jeg ikke selv en Scotte, så jeg ved ikke hvor langt den kan køre ned i ydelse,
men langt de fleste 10 kW anlæg, kan gå ned til 2-3 kW. Det er i hvertfald der man
skal ned, hvis anlæget skal bruges til varmtvandsproduktion om sommeren :great:


Mvh.
Nu kører scotte/woody med % visning og selvfølgelig kw. Så hvis det er et 10 kw anlæg, så kan den teoretisk køre ned på 1 kw.
Men de fleste bruger jo bare vvb drift om sommeren, så den ikke bare står og futter i tomgang det meste af tiden :great:


Timmer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28 maj 2012 09:38
Mit fyr: Scotte 16kw 6.78 VVB Prio
Areal: 185
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 20-30
Årligt forbrug: ??

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af Timmer » 22 jul 2012 00:09

Okay tror jeg holder mig til scotten.. Tallene peger ihvertfald i den retning.. Men hvad med holdbarhed og driftsikkerhed? Og er der nogen der har erfaringer med pillefyr i kælder? Og hvad er forskellen på en woody og en scotte?

dannidines

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af dannidines » 22 jul 2012 00:56

Timmer » 22 Jul 2012, 00:09 skrev:Okay tror jeg holder mig til scotten.. Tallene peger ihvertfald i den retning.. Men hvad med holdbarhed og driftsikkerhed? Og er der nogen der har erfaringer med pillefyr i kælder? Og hvad er forskellen på en woody og en scotte?

1. vi har vores i kælderen og ingen problemer der.. ved mikael1960 også har sit i kælderen, og tror ikke han har oplevet problemer ved det heller..

dog skal pillerne bæres ned;-)

2. vi har Woody/Scotte, og det virker sgu bare - jeg har fået solfangere+fyr+500L VVB billigere end genboen gav for fyr alene.. god kvalitet til små penge syntes jeg

Timmer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28 maj 2012 09:38
Mit fyr: Scotte 16kw 6.78 VVB Prio
Areal: 185
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 20-30
Årligt forbrug: ??

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af Timmer » 22 jul 2012 11:48

Okay ja der er jo det med pillerne:D Jeg overvejede også solfanger men kan det svare sig med pillefyr

dannidines

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af dannidines » 22 jul 2012 14:53

Timmer » 22 Jul 2012, 11:48 skrev:Okay ja der er jo det med pillerne:D Jeg overvejede også solfanger men kan det svare sig med pillefyr
investeringen i kr sat op mod besparelsen ved den mængde piller der benyttes til opvarmning af brugsvand om sommeren = nej / tilbagebetaling over 3. generationer:-D

men men men, lækkerheds komfort om sommeren + trække den i ydersæson (sluk fyret før, tænd det senere) da brugsvand ikke er et issue, supplere hele året (har, om vinteren, aldrig under 15-20 grader i bunden) kontra 5-6 fra vandværk..

det ovenstående er "nice," "need" for mig er vedvarende energi/bioenergi, er skolet med det i min opvækst, så det var en drengedrøm.. så derfor skelede jeg ikke til forrentningen.

mit setup (woody+90rør+VVB) står mig i 40000 kr inkl rør+fittings (skal siges jeg har en gammel kedel som skal
skiftes til sådan ny smart en tænker jeg)

men med et tidligere olie-over-forbrug på 3500 l om året, tja... ;-)

Timmer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28 maj 2012 09:38
Mit fyr: Scotte 16kw 6.78 VVB Prio
Areal: 185
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 20-30
Årligt forbrug: ??

Ny kedel Black star S 1016

Indlæg af Timmer » 22 jul 2012 16:15

Okay, nu skriver du woody, hvad er der med til den som der ikke er med til en scotte?
Og er det dyre at tilslutte solvarme senere?


Besvar