Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sommerforbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

sommerforbrug

Indlæg af MichaelK » 13 maj 2012 09:42

Offie » 13 May 2012, 08:45 skrev: Du må da have en skide god VVB, min 110 l metro kan sku ikke holde varmen så længe, men nu husker du vel vandet skal gerne være omkring de 55 grader for at komme af med bakterierne ( kan ikke huske hvad de hedder )
Legionella er navnet. Men temperaturen i VVB, behøver altså ikke
konstant at ligge over 55 grader. Det er nok at gøre det i kortere
perioder.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

sommerforbrug

Indlæg af klinten » 13 maj 2012 13:38

Klippet fra seruminstituttets hjemmeside:
Der findes ingen vaccine mod Legionellainfektion.
Da Legionella smitter gennem vand, er den vigtigste forebyggelse at begrænse væksten af bakterierne i de potentielle smittekilder. Da bakterien formerer sig i lunkent vand, men ikke i koldt vand (mindre end 20º C) og dør ved temperaturer over 50º C, er det vigtigt at hhv. det kolde og varme brugsvand overholder disse temperaturkrav. Risikoen for vækst er speciel høj i stillestående lunkent vand, dette kan forekomme i blinde rørender eller ved tapsteder, der sjældent bruges. Det er vigtigt at blinde rørender fjernes, og at alle tapsteder bruges regelmæssigt og skylles igennem med koldt/varmt vand. Bruseslanger og brusehoveder udgør en speciel risiko, da de sjældent eller aldrig skylles igennem med vand der er varmere end 37° C. Det er en god ide regelmæssigt at skylle sin bruser gennem med varmt vand (mere end 50° C) og eventuelt udskifte slange og hoved regelmæssigt. For vandsystemer, hvor der anvendes lunkent vand, som kan spredes til omgivelserne som en aerosol (fx. spabade og køletårne), er det vigtigt at anvende tilstrækkeligt med biocider som kan dræbe eller begrænse væksten af bakterierne. Generelt er det vigtigt at overholde de hygiejniske retningslinier for de forskellige vandsystemer. Ved ophold på hoteller hvor vandet i rørsystemerne kan have været stillestående i længere tid, kan det være en fordel at lade vandet løbe i nogle minuttet til det bliver varmt, før man tager brusebad.
http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksik ... ygdom.aspx

Det er godt nok ny information for mig at de ikke skriver noget om at varme vandet op til over 60 grader.. :shock:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

sommerforbrug

Indlæg af From » 13 maj 2012 17:49

Offie » 13 May 2012, 08:45 skrev: Du må da have en skide god VVB, min 110 l metro kan sku ikke holde varmen så længe, men nu husker du vel vandet skal gerne være omkring de 55 grader for at komme af med bakterierne ( kan ikke huske hvad de hedder )
Jeg har faktisk også en 110l Metro, vandet er varmt nok til at gå i bad om aftenen, det kan godt ske at det kun er 40 grader, men det er jo også varmt nok.

Legionella er ikke noget jeg er særligt bekymret for, og hele anlægget bliver også varmet godt op om morgenen, incl rørsystemet da jeg har brugsvandscirkulation, så mon ikke jeg slipper for legionella.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

sommerforbrug

Indlæg af Scotte Kim » 15 maj 2012 22:45

De hedder legionella

VVB prioritering er smart. Så kan din styring også optimere forbruget efter behov. Du lader vel heller ikke din bil stå tændt hele dagen hvis det nu var du skulle bruge den en halv time.... Om det kan svare sig er måske noget andet? Jeg er nede på ca 3-4 kilo om dagen om sommeren på en 110L metro med 4 personer i huset.

Dvs så kan du svare ca 3-4 kilo eller ca 6-8 kroner pr dag. Så skal der 190-250 dage til før dine 1500 kr er hjemme igen....


Besvar