Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
neess
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:01

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af neess » 22 apr 2012 09:19

PeterMA » 21 Apr 2012, 20:22 skrev:Hej.

Jeg går i samme tanker som dig.
Eneste forskel er at jeg har en Woody til at køre pt 8)
Jeg skal dog have ny varmvandsbeholder, og pt har jeg kikket på en metro 160L, og forskellen mellem den og så en god 400L solbeholder er ikke det vilde.
Så for mig så er udgiften "kun" resten af anlægget 8)

Regner så med at lave noget styring til det selv, og så holde prisen lidt nede den vej.

DOG regner jeg slet ikke med at jeg spare nogen penge på det.
For som Ulrik er inde på, så kan man købe mange træpiller for 15-20K. ja godt små 10 paller :twisted:

Jeg vil installere det for at opnå en højere komfort, og slippe for at gå og tilse det skide fyr om sommeren, plus at ungerne kan få "gratis" varmt vand i deres basin hen over sommeren :twisted:

Jeg påtænker at lave min installation således at der kommer en veksler på, som overføre overskudsvarmen til returen på centralvarmen.
For, som der også er blevet skrevet tidligere, at hjælpe pillefyret i forsommeren/efteråret.

:great:
Hvorfor er der så stor forskel på antal Liter i Metro'en ift. solbeholderen?


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 10:41

neess » 22 Apr 2012, 09:19 skrev: Hvorfor er der så stor forskel på antal Liter i Metro'en ift. solbeholderen?
Fordi man skal ha vand nok til at opfange energien fra en hel solskinsdag. Der er jo ingen ide i at have en beholder der er fuldt opvarmet på en time feks, så udnytter man ikke energien fra de resterende solskinstimer. At beholderen er så stor er ikke negativt i forbindelse med brugsvandet da lagdeling af beholderen gør at der vil være varmt vand i toppen :wink:
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af pso » 19 dec 2012 22:55

Jeg har en Woody (=Scotte) mini på 10 KW, Jeg bor i Kastrup.
Piller er meget billiger end Olie og også billiger end gas, men kræver mere arbejde.
Jeg har også solfangere og vil kombinere det hele via en akkutank på 800L med solfanger spiral, fordi jeg også ønsker at sol også skal levere varme. Så er VVB helt normal med en spiral. Men styring bliver lidt mere kompliceret.
De 800L akkutank passer til en dagsproduktion fra de 8-9m2 solfanger jeg har, det er ikke vacuum fangere.
Woody kører og har kørt siden oktober, jeg mangler at tilslutte akkutank og solfangere men har en klar plan for hvordan det skal gøres.
Mit system bliver lidt kompliceret men det kan også gøres enklere end jeg planlægger.
Økonomisk må jeg nok sige at det nemme kan betale sig at investere i solfangere såfremt du skal betale en VVS'r for installationen.
Jeg laver det hele selv og så bliver økonomien langt bedre.
Rigtig mange markedsfører anlæg med kombineret akku og VVB, altså vvb nedsænket i akkutank, de er efter min mening ikke pengene værd. Dem der sælger den er naturligvis uenige med mig. Du er velkommen til at komme forbi iløbet af Julen eller ringe til mig


Besvar