Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerdrift

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Sommerdrift

Indlæg af triumph » 04 apr 2012 08:51

levi » 03 Apr 2012, 19:26 skrev: Citat "triumph" - Jeg bruger en indeføler, samt føler i vvb

Helt afgjort også min foretrukne måde, - anlægget bliver fuldautomatisk - slukker når huset er varmt, - tænder hvis beholderen er kold.

Jeg har også solvarme - og havde nøjagtig samme "problemstilling" som dig michael, - oprindeligt havde jeg 2 pumper på mit centralvarmeanlæg, - den fyret styrede, - og så en ekstra som startede når solen lavede for meget varme - og der skulle flyttes varme. (Den løsning har jeg ikke længere, - da den ene pumpe futtede af efter tro tjeneste).

Sidste år fik jeg så en elektrikker til at bygge et relæ ind på min pumpe, - det gør at min centralvarmepumpe kan startes af 2 enheder, - enten af solfangerstyringen ELLER af mit pillefyr - det kører genialt - og er igen fuldautomatisk, - jeg skal ikke trykke på noget, - eller sætte noget til "0" for at det virker, - det kører bare :great:

Jeg gav 1200 kr plus moms incl. materialer for at få lavet relæ løsningen :great:
Helt nøjagtigt er mit anlæg bygger således op:
Der er rumføler i hus, samt i vvb ( Der er elvarme i solvarmebeholderen, jeg har sat et stik på ledningen til varmelegme. Hvis jeg sætter stik i den ene prop, så virker elvarme, hvis jeg sætter den i den anden, så trækker relæ der starter fyr)
Jeg har monteret motorventil, således at der er lukket for varme til hus, hvis ikke der kaldes på varme fra hus. Men der er altid åben til vvb (hvis termostatventil er åben)
Hvis rumtemperatur føler kalder på varme, så åbner motorventil og fyr starter
Nu har jeg den gamle woody styring der ikke kan styre cirkulationspumper, så jeg har monteret en termostat på afgangsrør fra woody, der starter cirkulationspumpe når temp. kommer på 55 C. /slukker fyr under 55 C.
På den måde holdes konstant temperatur i hus.
Når temperatur er høj nok i hus så stopper fyr, og motorventil lukker. Overskudsvarme kan aftages af vvb.
Jeg har også kørt uden motorventil, men så ledes vand igennem hus, hvis der kun er behov for bv. Det giver naturligtvis et højere forbrug, samt en mere svingende indetemperatur. men virker ok
Jeg har timer på cirkulationspumpe til bv, så den ikke kører når vi er på arbejde/sover


mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Sommerdrift

Indlæg af mikael1960 » 04 apr 2012 12:54

den med indbygning i styringen lyder særdeles interessant.
Den vil jeg gerne høre mere om.

@Søren: din løsning lyder også interessant, men jeg tror lige jeg vil se hvad NBE kommer med :-)

Tak til jer alle for gode indlæg :-) :great:
Mikael

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Sommerdrift

Indlæg af triumph » 04 apr 2012 18:58

du skal være velkommen til og komme forbi

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Sommerdrift

Indlæg af peos » 10 jun 2012 19:03

mikael1960 skrev:den med indbygning i styringen lyder særdeles interessant.
Den vil jeg gerne høre mere om.
Jeg fik den nye chip, 6.01 til Suncomforten for et par dage siden, og vi satte rør i anlægget her i weekenden.

Hele anlægget, fyr, centralvarme og solvarme er bygget op og forbundet efter Stage 3 diagrammet på NBE's hjemmeside, og det ser ud til at fungere perfekt. Man vælger blot stage 3 i styringen, og så er det hele sat op, og det korrekte diagram med alle temperaturoplysninger, status, flow og produktion vises.

Både Scottestyringen og Suncomforten kan starte cirkulationspumpen uden relæ hen over den. Indtil videre er der ikke noget, der er futtet af, men skulle det ske, giver jeg naturligvis en melding her :D

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Sommerdrift

Indlæg af mikael1960 » 11 jun 2012 06:54

det lyder spændende,peos :-) tak for update.
Mikael


Besvar