Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Pendleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 mar 2012 12:14
Mit fyr: SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 16
Areal: 176
Brændsel: German Pellets 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4572

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af Pendleren » 26 mar 2012 18:58

Er der nogen der har et overslag over vedligeholdelsesudgifterne til et Scotte træpillefyr?.

Hvad er den forventede levetid på hele anlægget og de enkelte dele såsom el-tænder og sensor?.

Hvilke reparationer skal man forvente skal udføres af en autoriseret vvs? Hvad med årligt eftersyn?


kimhp65
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19 jan 2012 08:04
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 160
Brændsel: neova piller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Ringsted

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af kimhp65 » 26 mar 2012 19:18

Hele anlægget er jo nok lidt svært at svare på. Men 10 år er nok rimelig realistisk.
Eltænderen er den del der slides hurtigst, siger min erfaring, men til gengæld er den rimelig billig (100 kr) og meget nem at skifte.
Det samme gælder fotosensoren hvis den skulle gå sig en tur.
Når først du har lært fyret at kende er der ikke det store behov for en autoriseret VVS'er til at udføre opgaverne. det kan man fint klare selv.
Det samme gælder det årlige eftersyn, som man jo udfører i større eller mindre grad hver gang man renser kedlen.
Dettte gør man med jævne mellemrum, Sammen med påfyldning af piller, og er vel nok den største opgave omkring fyret.
Det letter dog arbejdet en del at man kan gå og tænke på alle de penge man sparer :lol:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af Lintz » 26 mar 2012 19:28

Mon ikke du godt kan regne med at det holder i næsten et år ......... Det har mit snart gjort icon_cheesygrin.gif
Ingen udgifter indtil vidre - dog har jeg en eltænder og fotosensor hængende - "just in case"
Den største udgift du nok helt sikkert skal regne med er den som regeringen pålægger dig på et eller andet tidspunkt :cry:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af Havmand » 26 mar 2012 19:38

Hvis du har olie nu og bruger 3.000 ltr. Og d køber en komplet scotte til 30.000,- så vil den efter 2 år ha tjent sig ind ifht. Differencen på brændselet....
Så hvad der kommer ud over de 2 år er rent bonus.

Personligt vil jeg sige et fyr holder 10 år.
Fyret kan sikkert holde noget længere, men der er formentligt teknologisk sket så store skridt, at det vil være fristende at skifte :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Pendleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 mar 2012 12:14
Mit fyr: SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 16
Areal: 176
Brændsel: German Pellets 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4572

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af Pendleren » 26 mar 2012 22:51

OK. Det er jo ikke dyrt og 10 års levetid lyder rigtig godt.

Jeg har fjernvarme fra SEAS til 0.92 kr./kwh og bruger 21-22.000 kwh om året i et hus fra 1875/1979 på 176 m2 i 2 plan. Vi har boet i huset i 3 år og har kæmpet en hård kamp med at holde varmeudgifterne nede. Men fremløbstemperaturen skal være 60 grader når det fryser. Vi har prøvet at bruge 6 kwh brændeovn i stuen (og holde en fremløbstemperatur på ca. 45-50 grader) men det tager 1 time at varme huset op 1 grad i stueplan. Men vi fyrer ikke om natten så om morgenen ved minus 10 var der 16 grader. Ikke særlig sjovt. Jo, huset er isoleret 100 mm i stueplan og 200 mm på 1. salen og 250 mm på loftet. Men der utætheder ved vinduer/lysningerne samt 30 års gamle termoruder som skal udskiftes.

Jeg overvejer nu enten at købe Scotte eller Ekoheat. Men der findes ogå dyrere træpillefyr og stokerfyr. Jeg ser ikke grund til at købe BAXI, Passat eller lignende da jeg kun vil fyre med træpiller. Men hvad adskiller de dyrere træpillefyr som f.eks BioWin fra Scotte, Woody eller lignende altså udover prisen? Komfort, hvor der går længere imellem det skal renses? Det kunne jo også være billigere vedligeholdelsesudgifter?.

Jeg overvejer også at beholde fjernvarmen som backup. SEAS har sagt at det er ok. Abonnementet hos SEAS koster 3200 kr. og så kan jeg bruge det til brugsvand og i tilfælde at pillefyret går ud kan fjernvarmen tage over. Jeg kan så beholde fjernvarmen i en periode. SEAS har 1 ½ års opsigelsesvarsel og det koster 10-15.000 kr. at få fjernet stikledningen.

Jeg har snakket med Dan fra ekopower omkring EkoHeat. Han nævner, at der ikke findes nogen forhandlere i nærheden af Odsherred endnu men det vil der komme i løbet af 1-2 mdr. Han nævnte en pris på ca. 50.000: 30.000 til fyret, 15.000 til skosten og 5.000 til installation. Det er vel nogenlunde samme pris for en Scotte. Jeg har skorsten i vaskerummet i staldbygningen fra dengang der var oliefyr så måske kan den bruges evt. med en isokern.

Jeg vil helst lægge mine penge hos en lokal forhandler. Kan nogen anbefales? Det nærmeste jeg kan finde er urhoj.dk eller sanistål i Holbæk. Der findes også www.odsvarme.dk men de forhandler kun BAXI og BioLyt.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af Lintz » 27 mar 2012 06:28

Hej pendler - Skorsten til 15 k lyder lidt vel meget synes jeg, Min stålskorsten er oppe i godt 4 meter og kostede omkring 6000,-.
Prisen på en Scotte / Woddy ligger omkring de 30 k og installation kan altid være svært at gisne om da det selvfølgelig er forskelligt fra hus til hus.
Til sammenligning vil jeg sige at for ca et år siden fik jeg installeret et Scotte 16 kw m 320 l silo, stålskorsten, cirkulationspumpe 300l vvb m 2 spiraler, vaccumsolvarme og en del installation samt fjernelse af gammel olie samt fastbrændsel fyr for 87 k
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af lamborg » 27 mar 2012 08:03

Tag en snak med Søren i gørlev. Ved godt det ikke er lokal område men det gælder vel også om at få den bedste pris.
http://www.dvcenter.dk/ og når du er på hjemmesiden kan du lægge vare i kurven og når du er medlem her bruge rabatkode stokerpro så får du en god pris. Og det kan du altså ligge tjekke uden at trykke køb :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af triumph » 27 mar 2012 09:28

Der er ingen grund til servicebesøg på en scotte. Det kan man gøre selv.
Jeg har haft min i 6 år. og bruger ca. en eltænder om året (100 kr) Der havde engang sat sig noget i klemme i den interne snegl, så det brændte tilbage og smeltede fotocelle (vist nok 150 kr) Snegl er knækket 2 gange, men den har jeg kortet lidt af og svejst, så det har kun kostet tid/driftstop (min snegl er 2 meter, og derfor mere belastet). For 14 dage siden blev styringen skør. Jeg fik en ombytter hos Falk (scottedoktoren) for 1000 kr. Altså 1750 kr på 6 år. det er vel ikke så galt.
Efter min mening er scotte/woody´s største force at den er så simpel

Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af percy » 27 mar 2012 16:28

Vi er ret nye med scotte fyr. Og siden vi skiftede til træpillefyring fra Naturgas, tja så har der dælme været rigtigt dejligt varmt i alle rum i hele huset, selvom vores vinduer er fra herodes tid og isolering ikke er noget at bruge spalte plads i Bo-Bedre, så tør jeg godt sige at vi har sparet mange penge i brændselsforbrug, ved at skifte og har på intet tidspunkt fortrudt. Pt. bruger fyret ca 12 kg i døgnet da det er urstyret....kannnnon super godt. Og så skal der ikke mere sankes og kløves brænde. Tjek.

Køb du dig bare et scotte fyr.

Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Vedligeholdelsesudgifter på Scotte

Indlæg af percy » 27 mar 2012 16:36

Glemte at nævne at det også er en mulighed at oprette en tråd herinde og ligge op til fælles køb, det kan af og til gi lidt rabat.
Jeg har været med i en større indkøbs gruppe og har sparet mange penge, så bare klø på.


Besvar