Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny type Black star kedel?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
levi

Ny type Black star kedel?

Indlæg af levi » 24 mar 2012 13:28

triumph » 24 Mar 2012, 10:36 skrev:Selvom NBI laver en selvrensende kedel, så er den jo stadigvæk ikke så automatisk som Ecoheat.
Man får jo ikke gjort hærden ren.
Efter min mening, så er kompressorrens noget af en lappeløsning. Det er da ikke optimalt at skulle have en kompressor stående standby døgnet rundt, til at blæse hele bålet væk med.
(det skal lige siges at jeg ikke kender noget til ecoheat, samt at jeg er rigtig glad for min fuldstændigt uautomatiske woody)
Lappeløsning ?, - det er uden sammenligning en af de smarteste måder at rense en herd på ? :shock:


levi

Ny type Black star kedel?

Indlæg af levi » 24 mar 2012 13:31

mrjyden » 23 Mar 2012, 23:23 skrev:Levi har nok fået mundkurv på men vi må vente og se hvad der kommer kan jo være de er rendt ind i problemmer med kedlen
Problemer ? - Pjat med dig Jacob!

Jeg kan dog ikke udtale mig yderligere før der er mere info, - og som dannidines helt korrekt er inde på så er NBE ikke kommet til det stadie endnu at vi forhandlere kan udtale os yderligere end allerede gjort :great:

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Ny type Black star kedel?

Indlæg af famdue » 24 mar 2012 15:29

lamborg » 24 Mar 2012, 10:46 skrev:Hej Triumph.
Komprossorens er en knald god løsning og ikke nogen lappeløsning. Desuden behøver du den vel ikke fyret kan jo sagtens kører uden. Det du forlænger er jo bare tiden mellem rensninger.
Og den blæser ikke bålet ud. Man bruger urstyring til at stoppe fyret som så brænder til bålet er aske inden den skyder herden ren. Som jeg har forstået ekoheat så er det noget med en smart ting som åbner herden og aske falder ud. Jeg ved ikke om det gælder hele bålet så den evt genstarter engang imellem for at rense totalt ud .

Kompressor rens er da det smarteste der findes :wink: Det renser vildt godt :) Og kan da heller ikke rigtigt gå i stykker :P Og gøre tingene så simpelt, enkelt og lavpraktisk som muligt, er vejen frem. Og netop her synes jeg NBE er rigtig innvative icon_cheesygrin.gif

Lad os nu se og høre om de automatiske herdrensningsproblemer der opstår hen ad vejen med Ekoheat :roll: Og ikke et ondt ord om Ekoheat :wink: Fint andre også prøver og udvikle løsninger :P

Hilsen

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ny type Black star kedel?

Indlæg af triumph » 25 mar 2012 09:55

Jeg syntes altså hverken at det er simpelt eller lavpraktisk at skulle have en larmende (eller dyr) kompressor stående standby. Døgnet rundt.
Det kan også hurtigt blive rigtigt dyrt, hvis (når) der kommer lækager, og der f.eks løber luft baglængs og ud gennem indsugning, magnet ventiler begynder og lække. eller andet.
Syntes heller ikke at det er optimalt at den ikke kan rense under drift.
bare min mening.... :wink:

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Ny type Black star kedel?

Indlæg af Vangsgaard » 25 mar 2012 12:12

triumph » 25 Mar 2012, 09:55 skrev:Jeg syntes altså hverken at det er simpelt eller lavpraktisk at skulle have en larmende (eller dyr) kompressor stående standby. Døgnet rundt.
Det kan også hurtigt blive rigtigt dyrt, hvis (når) der kommer lækager, og der f.eks løber luft baglængs og ud gennem indsugning, magnet ventiler begynder og lække. eller andet.
Syntes heller ikke at det er optimalt at den ikke kan rense under drift.
bare min mening.... :wink:
Den kan jo godt rense under drift, styringen sørger jo bare selv for at brænde alle pille på herden af inden?

De andre problemer du omtaler er vidst ikke noget man skal frygte sker i dette århundrede....


dannidines

Ny type Black star kedel?

Indlæg af dannidines » 25 mar 2012 14:39

Vangsgaard » 25 Mar 2012, 12:12 skrev: Den kan jo godt rense under drift, styringen sørger jo bare selv for at brænde alle pille på herden af inden?

De andre problemer du omtaler er vidst ikke noget man skal frygte sker i dette århundrede....

alt kan jo gå i stykker - "optimister bygger flyvemaskiner, pessimister bygger faldskærme;-)" - nu har jeg ikke kompressorrens (endnu..) men skal da så afgjort til at have det. om hvorvidt det er "a la ekoheat systemet" som er mest praktisk eller "NBE kompressor" som virker bedst, tja... man kan kun konstatere man må "nøjes" med det som producenten har valgt til deres produkt:-)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Ny type Black star kedel?

Indlæg af Flammen » 25 mar 2012 14:41

nu behøver man heller ikke købe den dyre lydløse kompresseor.
en co2 slukker er trykprøvet ved ca 100bar og er derfor fin sammen med en kølekompressor (lydløs) og pressostat med overtryksventil fra harald skrald til 189kr. det er KIS

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Ny type Black star kedel?

Indlæg af Havmand » 25 mar 2012 15:24

Flammen » 25 Mar 2012, 14:41 skrev:nu behøver man heller ikke købe den dyre lydløse kompresseor.
en co2 slukker er trykprøvet ved ca 100bar og er derfor fin sammen med en kølekompressor (lydløs) og pressostat med overtryksventil fra harald skrald til 189kr. det er KIS
Ja, det er en fin kompressor man kan skralde fra et køleskab...

De pumper ikke så hurtigt, men er fine til små opgaver, som oppumpning af cykler samt komp.rens...
Dog skal de helst smøres hele tiden, da den ikke er bygget til at pumpe tør luft...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Ny type Black star kedel?

Indlæg af mrjyden » 26 mar 2012 09:12

Vil det sige nbe kompressor rense ikke blæser piller ud inden de er forbrændt.

Kan se at ved kompressor rense begynder blæser og lukker mere luft ind og afbrænde de piller der er i herden og derefter starte en ny optænding da der ikke er mere ild til og fange og så vidt jeg kan læse. Sidder der en 275 watt eltænder hvad med det forhøjet forbrug af strøm ved kompressor rense og strøm til kompressor der står og køre hver anden gang rense programmer starte.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Ny type Black star kedel?

Indlæg af lamborg » 26 mar 2012 12:14

Kan jo kun sætte regnestykke op for mig selv men det er som følgende :
Eltænder 275Wh kører i ca 5 min for at tænde : 275 : 12 = 22.9 w
Komprossor 1,1kwh kører 19 sek hver anden gang : 1100 : 3600 = 0,3 x 19 = 5,8 : 2 = 2,9w pr gang
Om året iregnet 2 stop i døgnet og 3 mdr sommepause = 7,749kwh
Økonomi : 7,749 kwh x 1,9 (højere pris . Bruger kun naturenergi fra vindmøller naturenergi.dk) =114 kr om året.
Jeg har så kun regnet med komprossor rens ikke med at fyret jo faktisk ikke bruger støm mens det står stille.
Jeg ved ikke med andre men jeg synes de 114 kr er givet godt ud i forhold til den renere forbrænding
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar