Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

for højt forbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Christian Olesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jul 2007 23:17

for højt forbrug

Indlæg af Christian Olesen » 15 aug 2007 14:25

Jeg savner en vvs mand i Sønderjylland, der kan checke mit varmesystem og som samtidig har forstand på en scotte brænder. Kedeltemperatur er sat til 60 grader, men ofte er den 6-7 grader over. Jeg har kun 1 gang observeret, at den går i pause, og da var temp. 69. Efter 7 måneder fik jeg skiftet eltænder. De sidste dage har jeg brugt over 11 kg piller om dagen kun til varmt vand(150l. beholder).
Mvh Christian


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 15 aug 2007 19:19

Hejsa

11 kg om dagen med standard indstillingere er faktisk ret ok. Jeg har selv termostatstyring i VVB der bestemmer hvornår fyret skal starte op ( 2-3 gange i døgn) og jeg ligger på 5-8 kg/døgn.

Start med at gå ind i styring og slå pausefyring helt fra. Hvorfor det ? jo det er fordi at forbrændingen ikke kører optimalt i pausefyring og der er lidt at spare ved at droppe den.

Det næste du kan prøve er at stille styringen til 4-6 driftperioder af 1-2 timer således fyret kun starter op en gang i mellem lige for at varme varmtvand op.

En lidt mere anvanceret udgave er at koble en termostat på cirkulationspumpe således at den slukker når temperatur kommer under 50 grader.

Har du nogen for for ventil/hane eller styring på din varmtvandsbeholder eller løber vandet fra varmeanlæg uhindret igennem beholder.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Christian Olesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jul 2007 23:17

Indlæg af Christian Olesen » 16 aug 2007 19:37

Hej!
Udfra mit tidligere olieforbrug håbede jeg kun at skulle bruge 6 tons/år, men det har jeg brugt på 8 måneder. Ok, der er sket andre ændringer, så jeg var måske lidt optimistisk.
Det tekniske: vandet fra kedlen løber uhindret gennem beholder. Er det ok at temperaturen svinger så meget i forhold til indstillingen?

Mvh CO

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 16 aug 2007 22:11

Du kan nok spare en smule hvis du monterer en retur ventil på din vvb. Så lukker den kun vand igennem når det vand fra fyret der står i den er afkølet under en forindstillet temp.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 18 aug 2007 00:49

HEj

Hvor meget olie brugte du per år ?

En returventil på VVB vil hjælpe, desuden vil en termostat på cirkulationspumpen der slukker pumpen når temp i kedel er under 50 grader også gøre godt, det forhindre at man trækker varme væk fra VVB
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


Christian Olesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jul 2007 23:17

Indlæg af Christian Olesen » 18 aug 2007 14:24

Hej igen!
Jeg har måske formuleret mig lidt forkert. Som et forsøg skulle fyret kun lave varmtbrugsvand til vvb, da brugte jeg godt 11kg; året rundt har jeg varme i badeværelsesgulvet, så de sidste dage har jeg brugt 15kg om dagen. Jeg har snakket med smeden, som har sat fyret op, men han havde ikke nogle gode råd.
Jeg regner med at have brugt omkring 2500 liter olie om året.
Da jeg på 8 måneder kun 2 gange har set at fyret gik i pausefyring, er det vel meget begrænset, hvad der kan spares der, men det skal da prøves.
Jeg forstår ikke helt jeres snak om en kedeltemp. under 50; når jeg kigger på fyret er temp. som regel mellem 60 og 68 og det undrer mig at den ikke oftere går i pause?
MVH Christian

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 19 aug 2007 03:05

Hejsa

Hvor meget justere du selv på indstillingerne for forbrænding på dit fyr ?
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Christian Olesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 jul 2007 23:17

Indlæg af Christian Olesen » 20 aug 2007 15:30

Hej!
Når jeg tager en ny slags piller i brug laver jeg en vejetest og indstiller fyret derefter, så der er længe imellem.
Jeg havde en ude og skifte eltænder, og han ændrede ikke mine indstillinger, men jeg var desværre ikke hjemme, selvom det var aftalt, at jeg skulle være det, men han snød mig.

Mvh Christian

Ozon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 jun 2007 14:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Hornslet

Indlæg af Ozon » 20 aug 2007 20:12

Jeg har en Skotte 16 kw + dor, monteret med et ombygget tænd/sluk ur til 30 kr sat til terminalerne "ekstern kontakt", samt en Watts DTO dobbelttermostat (328,- ex moms), der afbryder cirkulationen under 50 gr. Over sommeren har jeg ladet fyret køre 1 time om morgenen, og i en 150 liters vvb har der været rigeligt med varmt vand til fruen og mig. Forbruget har ligget på ca 4 - 4,5 kg/døgn og eltænderen har kunnet holde til det (indtil videre). 11 kg lyder af meget, med mindre der er karbad og teenagere.

Hilsen Ole "Ozon"


Besvar