Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Indra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra » 24 feb 2012 20:27

Hejsa

Jeg har lige fået installeret et Scotte Mini Blackstart 10kw fyr, og glædede mig til at det kunne tænde og slukke selv. Mit gamle pillefyr skulle tændes manuelt, så det var der ikke meget grin med.

Vi har gulvvarme støbt i beton i 220 m2 hus. Det er temmelig træg varme, så når først huset er varmt så går der 12-18 timer indtil der er behov for varme igen.

Det betyder at mine telestater til de enkelte rum er lukket meget af tiden. Systemet skal altså slet ikke bruge varme i 18 timer i træk.
Alligevel tænder fyret med en times mellemrum fordi de få liter vand der tumler rundt i kedlen og i rørerne hen til gulvvarmeshunten, bliver under 60gr. Når fyret tænder så går der kun få mintter indtil styringen finder ud af at kedel temp er 60 + 15 (som er driftdifference) og så stopper fyret igen.

Det betyder at jeg har noget der ligner 20 tændinger om dagen... Ikke særlig optimalt.

Hvordan omgår man dette problem?

Har I andre ikke dette problem? Jeg synes slet ikke at have læst om det. Det er måske meget unormalt at huset slet ikke skal bruge varme. Men jeg vil da antage at man også vil have dette problem ved sommerfyring.


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af svbech » 24 feb 2012 20:35

Det lyder som om din gulvvarme kredse lukker en del op og i, det kan godt virke voldsomt på fyret, specielt hvis det er store kredse.
Prøv en gang at skrue lidt ned for fremløbs temperaturen i gulvarmeshunten, en lavere temperatur burde få kredsene til at stå åbent længere tid af gangen, og på den måde give fyret en mere stabil belastning.

Indra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra » 24 feb 2012 20:43

God pointe. Det vil jeg prøve. Resultatet kan jeg nok først se om en uge eller mere, når jeg finder ud af om fremløb så er nok til at holde huset med varme.
Et forventet resultat må vel være at det skal tage en del længere tid at justere rum-varmen. Jeg tænker at der vil være "risiko" for at systemet ikke kan følge med hvis der opstår pludselige temperatur udsving.

Jeg har 5 kredse som dækker ret meget areal. I øjeblikket åbner de ikke så meget. 1 gang hver 1½ dag er de åbne i et par timer. Så pause igen i 18 timer. Det synes jeg ikke er "meget" som du skriver.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af pille bruger » 24 feb 2012 20:46

Indra » 24 Feb 2012, 20:43 skrev:God pointe. Det vil jeg prøve. Resultatet kan jeg nok først se om en uge eller mere, når jeg finder ud af om fremløb så er nok til at holde huset med varme.
Et forventet resultat må vel være at det skal tage en del længere tid at justere rum-varmen. Jeg tænker at der vil være "risiko" for at systemet ikke kan følge med hvis der opstår pludselige temperatur udsving.
Du kan evt. sænke kedeltemperaturen (måske ned til 50 gr.),
og så bruge varmt vands prioritering når der skal laves varmt brugsvand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Vangsgaard » 24 feb 2012 20:49

Nu har jeg ikke selv gulvvarme, men kan en "nødløsning" ikke også være at lade fyret køre med timerindstillingen, så det kun tænder f.eks. 6 timer om dagen


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af BWJ » 24 feb 2012 20:54

Du kan forsøge flg.
Nedsæt flow i kredsene.
Sænk fremløbstemp. med 3-5 gr.
Sænk ydelsen på kedlen.

Det burde stabilisere systemt lidt
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Thomas83 » 24 feb 2012 20:56

Det mest optimale/økonomiske er hvis du kan finde en fremløbstemperatur til gulvvarmen der kan holde 21 grader i huset når telestater er konstant åbne samtidig med kedlen brænder uden at pause, det afhænger selvfølgelig af vejr og vind, men det bliver du hurtigt dus med.
5grader + - på fremløbet kan gøre en verden til forskel :)
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Indra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 04 okt 2008 06:52
Mit fyr: Scotte Mini Blackstar 10Kw
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge, sjælland

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af Indra » 24 feb 2012 21:06

Mange tak for jeres hurtige og præcise input. Dem glæder jeg mig til at prøve.

Men det er alle omgåelse af hvad jeg troede jeg skulle opnå ved at have et fyr der kunne starte og stoppe selv: Nemlig at slukke selv, og kun tænde når der var behov. Hvorfor ellers kunne slukke?

I sommermånederne forventer jeg kun at skulle varme varmt vand op og slet ikke huset. Jeg forventede at fyret så ville forblive slukket i to dage, og så starte når VVB bad om det.

Jeg kan allerede nu se, at det kun bliver til "nødløsninger" som f.eks. urstyring der vil kunne imødegå mit oprindelige krav. Er det rigtigt forstået?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af BWJ » 24 feb 2012 21:14

Nu kender jeg ikke scottestyringen, men kan den ikke bruges til varmtvandsprioritering ? dvs at kedel kører lav last ved alm. drift og høj last ved VV prio.
Så kunne pendlingen elimineres til et minimum, fordi kedeltemp. ved alm drift kan nedsættes væsentligt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

For mange tænd sluk ved gulvvarme

Indlæg af pille bruger » 24 feb 2012 21:16

Indra » 24 Feb 2012, 21:06 skrev:Mange tak for jeres hurtige og præcise input. Dem glæder jeg mig til at prøve.

Men det er alle omgåelse af hvad jeg troede jeg skulle opnå ved at have et fyr der kunne starte og stoppe selv: Nemlig at slukke selv, og kun tænde når der var behov. Hvorfor ellers kunne slukke?

I sommermånederne forventer jeg kun at skulle varme varmt vand op og slet ikke huset. Jeg forventede at fyret så ville forblive slukket i to dage, og så starte når VVB bad om det.

Jeg kan allerede nu se, at det kun bliver til "nødløsninger" som f.eks. urstyring der vil kunne imødegå mit oprindelige krav. Er det rigtigt forstået?
Nej det er ikke rigtig forstået.
Fyret kan køre hele tiden, forudsat at det er justeret rigtigt.
Fremløbstemperaturen behøver ikke at være meget højere end det du skal bruge til gulvvarmen,
forudsat at du har 2 eller 3 vejsventil foran vvb så du kan bruge varmt vands prioriterings funktionen.
Sommerdrift er sikkert kun vvb drift, og der tænder fyret kun når der kaldes på varmt brugsvand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar