Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af PeterMA » 26 feb 2012 17:30

Hmm.
Syntes at det er lidt blandet.
mange af de problemmer folk har med NBE brændere er jo selvforskyldt.
Som oftes fordi folk ikke sætter sig ind i deres anlæg, men blot ser på den evt. Besparelse de kan opnå ifht. Olie.

Når det så er sagt, så er jeg selv en smugle skuffet over den "kvalitet" som NBE levere.
min brænder er 1år, og jeg har haft fejl på lys sensoren en gang.
Simpelthen fordi at selve lys elementet ikke var lodet på ledningerne, men kun lagt oven på ledningerne og så holdt på plads af plastic huset.
en 230v ledning der ikke var spændt fast i klemmerække i styringen(opdagede det kun fordi jeg monterede eksta følere før jeg sluttede spænding til stringen).

Men syntes bestemt godt om ekoheat, at de laver et produkt, der på papiret er mere advanceret en woody brænderen, og til næsten samme pris.
Det må jo nødvendigvis føre til bedre/billigere produkter fra NBE af:)

Til slut vil jeg dog sige, at jeg kun en gang har.oplevet problemmer med smuld, og det var min egen skyld da jeg hældte olie ned, og så.blokkede det sneglen totalt:/ he
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


levi

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af levi » 26 feb 2012 17:52

calle » 26 Feb 2012, 17:25 skrev:Allerførst glæder det mig, at der er nogen, der har stor succes med deres moderne Scotter. Når jeg har startet denne tråd, er det af ren og skær nysgerrighed. Jeg synes nemlig aldrig jeg læser om folk, der har problemer med de Scotter, der antikke ligesom min. Det kan selvfølgelig være tilfældigt.

Tillad mig at bringe et citat fra en anden tråd her på Stoker Pro, hvor neist i dag skriver:

"En ny herd med flere og større huller er sat på Scotten (10Kw)
Det har hjulpet lidt på problemet, men der er stadig problemer med at afbrænde Stampemøllens piller.
Hvorfor døje med det, hvis andre piller kører OK -?
De er jo dejlig smuldfrie og sviner meget mindre i kedlen- så kunne de køre fornuftigt vil det være dejligt.

Piller samler sig som et bjerg på herden, der må tilføres mere luft for at brænde dem af før end de ender i skuffen, men det giver så tilsvarende højere røg temp.

Nu har holdt godt øje med forbrændingen de sidste dage, og har undret mig lidt over følgende.

Hvorfor er herden på en 10Kw ikke flad som på en 16Kw ?

En 10kw herd er bukket med 2 vinkler. Som jeg ser det vil pillerne nemmere bygges op i højden og det jeg kan se er at der rimeligt nemt kan rulle piller af "bjerget" og ned i skuffen før de er brændt af.

Er der nogen der kan følge mig eller er jeg helt gal på den ?

Kunne godt tænke mig at høre fra andre der bruger Stampemøllen på 10 Kw Scotte."

Venlig hilsen
Husk en vigtig ting, - dem der har en ny Scotte er også nye pillemisbrugere, - de skal jo lige have lov til at lære anlægget at kende :)

Det er jo perfekt folk søger råd/hjælp herinde, - det er jo netop forummets funktion :great:

Hvis det havde været "rigtige" problemer, - så havde indlæggene været helt anderledes, - de indlæg der er herinde handler meget ofte om indregulering, - en slidt eltænder eller fotocelle (Som alle jo ved er sliddele) - det er faktisk hvad 95 procent af indlæggene handler om.

Jeg syntes ikke jeg læser indlæg om problemer på Scotte/Woody ? - jeg læser indlæg hvor folk søger hjælp og erfaring så de selv kan blive fortrolige med deres anlæg :)

Det er vel heller ikke så mærkeligt at der er så mange indlæg om netop Scotte/Woody, - sidste år blev der alene solgt 5500 enheder, - det er uomtvisteligt det mest solgte pillefyr i Norden, - så det er klart at det også er det anlæg der er mest omtalt :great:

Mht. Herden på en 10 kw, - så er dens udformning genial da den kan gå rigtig langt ned i ydelse, - tilgengæld kan den ikke gå meget over 10-12 kw, - da pillerne så netop vil opføre sig som du skriver :)

En 10 kw er mere "følsom" overfor indregulering end de større anlæg, - og det er netop fordi herden er så lille som den er, - luft/pillemængde/Dosering skal passe bedre sammen end på de større modeller.

Dog kan jeg fortælle at man hele tiden arbejder på herderne, - også på de større størrelser, - og det gør man fordi at selvom anlæggene kører kanon godt, - så kan det altid blive bedre :)

Der er en ny model 10 kw herd i støbeskeen just nu - primært til folk hvor slagger etc. er et problem, - den nye herd gør at brænderen lige kan yde lidt mere - og at slagger/aske nemmere kan komme af herden :great:

Derudover er der også en ny model ekstern snegl på vej til dem med smuldproblemer/hårde piller etc. :great:

Prøv at tænk 2 år tilbage, - dengang var scotte styringen 1 liniers display, - idag er det langt større, - og meget mere informativt.

For 2 år siden var der opop kedlen, - nu er der Blackstar kedlen, - begge disse opdateringer er i mine øjne kanon store opdateringer, - og opdateringer som er kommet UDEN salgsprisen er steget - det er netop også en vigtig faktor hos NBE, - man forbedrer/trimmer anlæggene hele tiden, - men prisen skal holdes på det samme niveau - den mission er prisværdig syntes jeg :)

Der er kommet mange andre features, - som igen ikke har fordyret produktet - bla. i styringen.

F.eks Kompressorrens funktion.
Brugsvandsprioritering.
Rumstyring.
Og mange andre styringsfinurligheder.

Alle disse features koster penge hvergang (Det skal jo kodes) - men prisen på anlægget stiger stadig ikke :great:

Der er også mange andre meget spændende projekter under opsejling fra NBE, - men det kan jeg desværre ikke tale om endnu :oops:

For 2500 kr kan man få en helt ny hjerne til en gammel Scotte/Woody/Biocomfort/Boink, - hvem andre kedelproducenter kan levere den teknologi der ligger bag Scotte/Woody styrigen til den pris ? - Ingen mig bekendt, - det er da kanon fedt for en bruger som har et gammelt anlæg at vide at alle nye features er kompatible med anlæg der er helt op til 12 år gamle :great:

NBE er den mest innovative producent jeg kender, - de ved udemærket godt hvordan tingene bliver bedre, - og gør en kæmpe indsats for hele tiden at være helt fremme i skoene :great:

levi

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af levi » 26 feb 2012 17:59

PeterMA » 26 Feb 2012, 17:30 skrev:Hmm.
Syntes at det er lidt blandet.
mange af de problemmer folk har med NBE brændere er jo selvforskyldt.
Som oftes fordi folk ikke sætter sig ind i deres anlæg, men blot ser på den evt. Besparelse de kan opnå ifht. Olie.

Når det så er sagt, så er jeg selv en smugle skuffet over den "kvalitet" som NBE levere.
min brænder er 1år, og jeg har haft fejl på lys sensoren en gang.
Simpelthen fordi at selve lys elementet ikke var lodet på ledningerne, men kun lagt oven på ledningerne og så holdt på plads af plastic huset.
en 230v ledning der ikke var spændt fast i klemmerække i styringen(opdagede det kun fordi jeg monterede eksta følere før jeg sluttede spænding til stringen).

Men syntes bestemt godt om ekoheat, at de laver et produkt, der på papiret er mere advanceret en woody brænderen, og til næsten samme pris.
Det må jo nødvendigvis føre til bedre/billigere produkter fra NBE af:)

Til slut vil jeg dog sige, at jeg kun en gang har.oplevet problemmer med smuld, og det var min egen skyld da jeg hældte olie ned, og så.blokkede det sneglen totalt:/ he
En løs ledning, - og en defekt fotocelle må vist høre ind under "petitesser" - det har vist ikke noget med kvalitet at gøre - disse "fejl" kan være opstået på mange måder, - f.eks et slag på fotocelle ved rensning, - måske har man rykket lidt for meget i ledningerne når man har åbnet styringsboksen så ledningen er hevet løs icon_cheesygrin.gif

calle

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af calle » 26 feb 2012 18:03

Levi skrev:

"En 10 kw er mere "følsom" overfor indregulering end de større anlæg, - og det er netop fordi herden er så lille som den er, - luft/pillemængde/Dosering skal passe bedre sammen end på de større modeller."

OK. Så forstår jeg. Tak for et godt og fyldigt svar :great:

Venlig hilsen

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af neist » 26 feb 2012 18:11

Nu refereres der til hvad jeg har skrevet i tråden om Stampemøllen, og der må jeg sige at jeg er ikke glad for hvis ikke de kan bringes til at køre i min Scotte af forskellige årsager og med German Pellets går det heller ikke for godt.
Men ser da frem til der kommer en ny 10Kw herd der forhåbentlig virker bedre, ellers har jeg overvejet at skifte brænderen til en 16Kw.

Ellers kan jeg kun sige godt om service fra NBE, som jeg også har skrevet tidligere.


PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af PeterMA » 26 feb 2012 18:21

levi » 26 Feb 2012, 17:59 skrev: En løs ledning, - og en defekt fotocelle må vist høre ind under "petitesser" - det har vist ikke noget med kvalitet at gøre - disse "fejl" kan være opstået på mange måder, - f.eks et slag på fotocelle ved rensning, - måske har man rykket lidt for meget i ledningerne når man har åbnet styringsboksen så ledningen er hevet løs icon_cheesygrin.gif
Det vil jeg ikke kalde en løs forbindelse på 230V siden, i værste tilfælde kunne det jo starte en brand?

Nu vil jeg tillade mig at betegne mig selv som relativ sikker inden for styringsteknik da jeg er udd. Automatiktekniker, og underviser i det til dagligt:)

Jeg ved ikke om en fotosensor kun er beregnet til at holde et år.
Men det kan være at du ved hbor.ofte man.skifter dem.på en.oliebrænder? Til at sammenligne lidt med:)

Men var nok lidt skyld i at jeg måtte lode.min egen fotosensor;)
Men derfor kan jeg jo godt kommentere på kvaliteten af samlingen i den:)

Når alt detså er sagt, så skrev jeg jo også at de fejl der er på disse brændere typisk er fejl 40:)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af PeterMA » 26 feb 2012 18:27

Levi->
Du må lige løfte sløret lidt:)

Skal nemlig til at købe ny kedel her om et lille halvt år;)
Og har hørt lidt jungle trommer om en ny kedel;)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

levi

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af levi » 26 feb 2012 18:29

PeterMA » 26 Feb 2012, 18:21 skrev: Det vil jeg ikke kalde en løs forbindelse på 230V siden, i værste tilfælde kunne det jo starte en brand?

Nu vil jeg tillade mig at betegne mig selv som relativ sikker inden for styringsteknik da jeg er udd. Automatiktekniker, og underviser i det til dagligt:)

Jeg ved ikke om en fotosensor kun er beregnet til at holde et år.
Men det kan være at du ved hbor.ofte man.skifter dem.på en.oliebrænder? Til at sammenligne lidt med:)

Men var nok lidt skyld i at jeg måtte lode.min egen fotosensor;)
Men derfor kan jeg jo godt kommentere på kvaliteten af samlingen i den:)

Når alt detså er sagt, så skrev jeg jo også at de fejl der er på disse brændere typisk er fejl 40:)
Nu er jeg blot vvs-mand, - men jeg kan da fortælle dig at når vi kørte årligt service på oliefyr, - så skiftede vi ALTID fotocelle og dyse - det var med i serviceprisen :great:

levi

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af levi » 26 feb 2012 18:34

PeterMA » 26 Feb 2012, 18:27 skrev:Levi->
Du må lige løfte sløret lidt:)

Skal nemlig til at købe ny kedel her om et lille halvt år;)
Og har hørt lidt jungle trommer om en ny kedel;)
Der bliver ikke røbet noget før NBE ønsker at fortælle hvilke ting de arbejder på - desværre :great:

levi

Jo nyere scotte - jo flere problemer ?

Indlæg af levi » 26 feb 2012 18:36

neist » 26 Feb 2012, 18:11 skrev:Nu refereres der til hvad jeg har skrevet i tråden om Stampemøllen, og der må jeg sige at jeg er ikke glad for hvis ikke de kan bringes til at køre i min Scotte af forskellige årsager og med German Pellets går det heller ikke for godt.
Men ser da frem til der kommer en ny 10Kw herd der forhåbentlig virker bedre, ellers har jeg overvejet at skifte brænderen til en 16Kw.

Ellers kan jeg kun sige godt om service fra NBE, som jeg også har skrevet tidligere.
Der kommer en ny herd, - til folk hvor pillerne driller med slagger og aske, - den er snart klar NBE er ved at teste den netop nu :great:

Den nye herd kan også trimme ydelsen på en 10 kw lidt ekstra hvis man liiiige mangler det sidste :great:


Besvar