Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
wogelius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 nov 2011 08:16
Mit fyr: Scotte 10kW / OPOP
Areal: 128
Brændsel: 8mm

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af wogelius »

Hej,

Og tak for et fremragende forum :great:

Jeg er den glade ejer af et nyt 10kW Scotte-anlæg. Med anlægget fulgte en blanket hvor man kan overføre sin realiserede co2-besparelse til NBE, og på den måde få udviddet sin garanti til 2 år samt få et opstartsbesøg.

Men er der nogen herinde der ved hvad det betyder for mig, at overføre denne besparelse? Er der nogle fordele ved ikke at gøre det?? Har forsøgt at søge på nettet om det, men kan ikke rigtig finde noget om det :?

Mvh Thomas

calle

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af calle »

Nu har vi måske chancen for at få opklaret, hvad sådan en co2 kvote reelt er værd i kr. og ører. Har man oplyst dig om det, eller har man blot tilbudt dig en udvidet garanti mv. Hvis jeg var dig, ville jeg udbede mig en værdi af kvoten, før jeg byttede den med noget som helst.

Det vil være meget interessant for os her på forum at få flere oplysninger om, hvilket fyringsanlæg du har skiftet ud, din boligs størrelse mv.

Venlig hilsen
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Vangsgaard »

Man dår et gratis opstartsbesøg for det, dette koster normal penge (mener det er omkring 1000-1200kr)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af pille bruger »

wogelius » 16 Feb 2012, 18:58 skrev:Hej,

Og tak for et fremragende forum :great:

Jeg er den glade ejer af et nyt 10kW Scotte-anlæg. Med anlægget fulgte en blanket hvor man kan overføre sin realiserede co2-besparelse til NBE, og på den måde få udviddet sin garanti til 2 år samt få et opstartsbesøg.

Men er der nogen herinde der ved hvad det betyder for mig, at overføre denne besparelse? Er der nogle fordele ved ikke at gøre det?? Har forsøgt at søge på nettet om det, men kan ikke rigtig finde noget om det :?

Mvh Thomas

Man kan populistisk sige, at du bytter varm luft med et besøg,
hvor du får råd og vejledning i betjening og drift af fyret,
+ du får det indstillet, med forklaring, så du har optimal drift.
Fordelen for dig er at du ikke skal have mønter op af lommen + den udvidede garanti.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
calle

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af calle »

OG iøvrigt velkommen wogelius.

Det er godt nok ikke mig, der ejer forummet, men jeg er på vej op icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Brugeravatar
wogelius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 nov 2011 08:16
Mit fyr: Scotte 10kW / OPOP
Areal: 128
Brændsel: 8mm

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af wogelius »

calle » 16 Feb 2012, 19:20 skrev:Nu har vi måske chancen for at få opklaret, hvad sådan en co2 kvote reelt er værd i kr. og ører. Har man oplyst dig om det, eller har man blot tilbudt dig en udvidet garanti mv. Hvis jeg var dig, ville jeg udbede mig en værdi af kvoten, før jeg byttede den med noget som helst.

Det vil være meget interessant for os her på forum at få flere oplysninger om, hvilket fyringsanlæg du har skiftet ud, din boligs størrelse mv.

Venlig hilsen
Det er sådan en standardformular der følger med, så de ved jo reelt set ikke hvor meget co2 jeg sparer.

Jeg skifter fra et gammelt ikke kondenserende gasfyr, og mit hus er 128 m2 og middelisoleret.
Vangsgaard skrev:Man dår et gratis opstartsbesøg for det, dette koster normal penge (mener det er omkring 1000-1200kr)
Den er jeg med på :) det jeg er ude efter at vide er, hvilke fordele der er ved at beholde denne realiserede co2 besparelse selv.
pille bruger skrev: Man kan populistisk sige, at du bytter varm luft med et besøg,
hvor du får råd og vejledning i betjening og drift af fyret,
+ du får det indstillet, med forklaring, så du har optimal drift.
Fordelen for dig er at du ikke skal have mønter op af lommen + den udvidede garanti.
Men den varme luft må jo have en helt kontant værdi for NBE, for de forærer jo ikke bare noget væk. Sælger de den så videre eller hvad? hvor ender den henne? kan jeg selv sælge den? :?

calle skrev:OG iøvrigt velkommen wogelius.

Det er godt nok ikke mig, der ejer forummet, men jeg er på vej op icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
Mange tak! icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af klinten »

wogelius skrev: Men den varme luft må jo have en helt kontant værdi for NBE, for de forærer jo ikke bare noget væk. Sælger de den så videre eller hvad? hvor ender den henne? kan jeg selv sælge den? :?
Det er vel bare for at kunne reklamere med at de har sparet DK for så og så mange ton Co2...
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Næ, det er mere avanceret end man lige skulle tro.

Sagen er, at el-selskaber og varme-selskaber er pålagt besparelser på deres CO2 udledning.
Det kan de jo så gøre, ved at foretage miljørigtige foranstaltninger af alle mulig arter.

Men, de kan også købe sig til en CO2 besparelse, og det er her finten ligger

Hvis det nu f.eks koster el-selskabet 1.500 at spare et ton CO2 udledning årligt,
men de kan købe den af dig for 1.000, så er det jo en rigtig god forretning for dem.

Det er derfor man kan få forkellige 'gratis' ydelser, som f.eks energisyn, mod at man
lader firmaet få CO2 besparelsen, når arbejdet udføres.

Så hvis nogen har tænkt sig at køre ned i den lokale trælast og købe 150 m2 glasuld
for at isolere sit loft, og dermed lavere varmeregning, så kontakt lige et at de lokale
el-selskaber, som f.eks SEAS-NVE, og hør om ikke de vil købe besparelsen, for så sender
de dig en check på f.eks 5.000 og du har selv givet 10.000 for glasulden......
og hvis man ikke lige er opmærksom på den mulighed, så havde du jo bare selv
gladeligt betalt de 10.000, fordi det jo i sig selv er en god forretning, men ved at
sælge CO2 besparelsen, så bliver din forretning jo bare endnu bedre.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
wogelius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 nov 2011 08:16
Mit fyr: Scotte 10kW / OPOP
Areal: 128
Brændsel: 8mm

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af wogelius »

Brandsen, tak for et super brugbart svar. Jeg vil prøve at kontakte det lokale el-selskab og høre om de vil købe besparelsen. Vender tilbage med resultatet.
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Birch-Nielsen »

Brandsen » 16 Feb 2012, 20:25 skrev:Halløj i forum,

Næ, det er mere avanceret end man lige skulle tro.

Sagen er, at el-selskaber og varme-selskaber er pålagt besparelser på deres CO2 udledning.
Det kan de jo så gøre, ved at foretage miljørigtige foranstaltninger af alle mulig arter.

Men, de kan også købe sig til en CO2 besparelse, og det er her finten ligger

Hvis det nu f.eks koster el-selskabet 1.500 at spare et ton CO2 udledning årligt,
men de kan købe den af dig for 1.000, så er det jo en rigtig god forretning for dem.

Det er derfor man kan få forkellige 'gratis' ydelser, som f.eks energisyn, mod at man
lader firmaet få CO2 besparelsen, når arbejdet udføres.

Så hvis nogen har tænkt sig at køre ned i den lokale trælast og købe 150 m2 glasuld
for at isolere sit loft, og dermed lavere varmeregning, så kontakt lige et at de lokale
el-selskaber, som f.eks SEAS-NVE, og hør om ikke de vil købe besparelsen, for så sender
de dig en check på f.eks 5.000 og du har selv givet 10.000 for glasulden......
og hvis man ikke lige er opmærksom på den mulighed, så havde du jo bare selv
gladeligt betalt de 10.000, fordi det jo i sig selv er en god forretning, men ved at
sælge CO2 besparelsen, så bliver din forretning jo bare endnu bedre.
Hej Brandsen

Ja, det var enddog et yderst interessant indspark du kom med dér. Gad vide hvor mange CO2-kvoter der er overført til NBE...selvfølgelig formedelst et opstartsbesøg og en udvidet garanti? Og gad vide hvad wogelius finder ud af? tror vi er mange der er temmelig spændte? :D

Mvh Folke

Besvar