Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 08 apr 2013 22:15

Regeringen har pålagt energi og forsyningsselskaber at nedbringe danmarks CO2 udslip. Og derfor giver de dem en pose penge til dette formål.
Hvordan energiselskaber opnår disse co2 reduktioner må de selvom, og derfor køber de ofte andres energibesparelser. (giver tilskud til energioptimering, f.eks ved at give tilskud til en mere energirigtig kompressor. udnytte overskudsvarme, tætne trykluftslækager osv.)
På mit arbejde har jeg lavet en aftale med et energiselskab der giver 35 øre pr sparet KWh. Og de stiller ikke krav til hvordan energibesparelsen er opnået. (F.eks nedbrige CO2 udslip ved at fyre med biobrændsel)
Hvis man er privatperson, stiller mange energiselskaber krav til hvad de vil støtte. Og hvis der er tale om en elforsyningsvirksomhed støtter de ofte hellere varmepumper end træpillefyr.
Tilsyneladende mener mange at det ikke er nødvendigt at give tilskud til privatpersoner der vil skifte til træpillefyr, da økonomien i sig selv er god. Men de laver gerne aftaler med firmaer, da der er mindre arbejde pr sparet kwh. Når man kun har med et firma at gøre, frem for 2000 enkeltpersoner.

Ulevig siger dog at der er energiselskaber der giver tilskud til enkeltpersoner der ønsker at skifte til pillefyr


steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af steffens » 09 apr 2013 07:02

meget at det du skriver er helt korrekt, Der bliver dog ikke givet penge fra regeringen til de enkelt forsyningsselskaber, det er op til hver enkelt forsyningsselskab, at betal udgiften, og der med i de fleste tilfælde de forbruger der er tilsluttede det pågældende forsyningsselskab,
og der regnes ikke på co2 reduktion kun besparede kwh,
se evt. standartværdi kataloget: http://svk.teknologisk.dk/Pages_open/Default.aspx
her kan i se lidt om hvad der kan gives tilskud til

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Ugelvig » 09 apr 2013 07:36

@Triumph, korrekt det er muligt at få på udskiftning af en gammel kedel til ny.

@Steffens, det er besparelsen i kWh, der kan søges på. Standardkataloget er godt, men der er så mange flere muligheder end det.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af steffens » 09 apr 2013 07:52

er helt klar over at der er mange andre mugligheder, problemet er så at når der ikke anvendes en standartværdi skal der laves en specifik opgørelse, ved denne form for opgørelse skal der på forhånd ligge en skriftelig aftale op hvem der ejer energibesparelse og hvem der køber den, dette er tit et problem i det at mange vælger at overse denne detalje,
og husk er der en standartværdi for det ønskede tiltag skal denne anvendes, også hvis den er opgivet til 0 (lige med igen besparelse)
f.eks ved udskiftning af en vaskemaskine.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 09 apr 2013 08:26

Jeg er ret overbevist om at det hænger sådan her sammen;
Energistyrenslen udstikker retningslinjer for hvad energibesparelsen er ved at energioptimere (f.eks spares xx kwh/år ved at lægge 100 mm isolering på loftet) De ting der er i kataloget bliver så af mange energiselskaber brugt til en rettesnor for hvad private må søge tilskud til. (se Steffens standard katalog)
Disse regler gælder ikke for virksomhedder, de kan søge på alle co2 besparende foranstaltninger.
Dvs. NBE kan lave en aftale med et energiselskab hvor de får et beløb pr sparet kwh. Sikkert et beløb omkring 30 øre/kwh.
Der betyder at hver gang de udskifter et oliefyr med et pillefyr, så river de 8000-10.000 lige ned i foret. For det gratis opstarts besøg.
Ulevig siger så at nogle energiselskaber udbetaler penge til udskiftning til pillefyr. Sikkert fordi at de jo godt må hvis det havde været et firma. (og der sikkert ikke er nogle regler der siger at man ikke må.

Jeg syntes da at vi her på stokerpro skulle tage kontakt til et energiselskab, og prøve at lave en aftale med dem.
Jeg ved dog ikke helt hvordan det skal strikkes op. Har stokerpro et CVR no, hvad med det der moms, eller hvad det nu hedder


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Ugelvig » 09 apr 2013 08:39

Det er altså ikke så bøvlet, at vi behøver en fast aftale med et energiselskab :)

Som skrevet ovenfor, I må gerne kontakte mig, så skal jeg gerne guide jer igennem. Jeg kan bare ikke smide de regneark ud på Internettet, som jeg bruger erhvervsmæssigt, desværre!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

steffens
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:03

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af steffens » 09 apr 2013 08:52

der er ikke forskel på regleren hvad enten du er privat eller firma. der er en bekendtgørelse der skal følges lige meget hvem man er.
den kan læses her: http://www.ens.dk/da-DK/Info/Nyheder/Ny ... 202012.pdf
en stor del af ovenstående går ud på at beskrive aftale kæden fra start til slut den må ikke brydes,
kan oplyse at jeg årlige håndtere og indberetter energibesparelse på ca. 2000000 kwh, så har set eks. på hvordan nogen lige tro de kan snyde sig igennem bagefter, det lykkes meget sjældent da der bliver udtaget stikprøver og er krav om kvs både internt og eksternt

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 09 apr 2013 09:26

Jeg er helt med på at man burde kunne få tilskud, men mange energiselskaber giver ikke tilskud til pillefyr

aamose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:20
Mit fyr: Scotte mini 10 KW
Areal: 155
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 4800
Geografisk sted: 7900
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af aamose » 10 apr 2013 16:34

Jeg fik tilbudt 300 kr. af den lokale energi konsulent, så jeg valgte at overføre besparelsen til NBE, så fik jeg udvidet garantien håber jeg :-) opstartsbesøget har jeg stadig til gode, kan dog oplyse at fyret snart har kørt i et år uden problemer, har dog selv prøvet at skabe problemer ved at montere iltstyring, men det lykkes heller ikke, fyret kører stadig som en drøm :-)) har sparet ca. 15000 kr. her det første år i forhold til olie.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 10 apr 2013 19:10

ja det er jo ikke meget hvis ulevig kunne få 6-8000 kr


Besvar