Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Askekage og sorte piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
kimhp65
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19 jan 2012 08:04
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 160
Brændsel: neova piller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Ringsted

Askekage og sorte piller

Indlæg af kimhp65 » 13 feb 2012 19:58

Er der overhovedet nogen løsning på det problem. nu har jeg læst et hav af tråde om emnet, men syntes hele tiden det er de samme råd der går igen.
1. Juster blæs ved 10 - 50 og 100 %
2. Nedjuster renseblæs.
Jeg har indtil justeret så meget frem og tilbage at jeg er helt askegrå i ansigtet :wink:
men uden den store ændring.
Jeg har i weekenden skiftet fra Neova piller til German Pellets. stadig samme resultat. Jeg har endda tømt siloen og renset den for smuld da jeg skiftede piller. Ligesom jeg har sat et rør i sneglen for bedre dosering.

Mit problem startede i september, da jeg havde besøg af den montør der skulle lave mit optimeringsbesøg.
Inden han pillede havde jeg et fyr der brændte perfekt med kaffegrumsfarvet aske og ikke en eneste pille i skuffen.
han lovede mig en væsentlig besparelse så selvfølgelig fik han lov.

Mit problem er at jeg ikke ved hvad han stillede på, så jeg kan ikke ramme den rette indstilling som den var.

Der må da være nogen herinde der har fundet de vises sten.

Og som ønsker at dele deres viden med mig icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Askekage og sorte piller

Indlæg af pille bruger » 13 feb 2012 20:06

På denne side kan du finde dine blæser tal: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/downlo ... dning.html
Indsæt dem i styringen.
Husk at kontrollere at effekten er valgt rigtig.
Der er også standard tal til en Woody.
Nogle af tallene har du ikke, så dem springer du bare over.
Så skal du følge denne guide for at indstille fyret http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Askekage og sorte piller

Indlæg af Bjarke J » 13 feb 2012 20:08

Når du justere blæseren, giver du den så 3-5 minutter til at køre med den nye justering før du bedømmer flammen? Det havde jeg ikke gjort de første mange gange jeg justerede, men da jeg gjorde det, endte jeg med et fyr der brænder helt fjong.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Askekage og sorte piller

Indlæg af Vangsgaard » 13 feb 2012 22:12

Jeg er lige sluppet af med mine sorte piller. Kørte med Stampemøllen 6mm med meget smuld grundet transport fra udvendig silo. Har skiftet til Barlinek 8 mm og indstillet min effekt til 16 kW, samt justeret blæs. Nu har scotten en fin kaffebrun aske.

I mit tilfælde tror jeg det var en kombination af dårlige piller og for meget blæs/effekt det gjorde udfaldet.

calle

Askekage og sorte piller

Indlæg af calle » 13 feb 2012 22:31

Hej Kimhp65.

Husk at skrive dine indstillinger ned i en lille logbog. Så får du et bedre billede af hvad retning du skal i. Jeg har ikke alle mulige smarte ting til mit anlæg. Det er nærmest så primitivt, som det kan blive. Jeg har en lille logbog, som jeg anfører alt i. Fx. hvornår jeg sidst har renset fyret. Renset fotocellen osv. Jeg kan følge alle mine indstillinger lige fra jeg købte fyret.

Venlig hilsen


kimhp65
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19 jan 2012 08:04
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 160
Brændsel: neova piller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Ringsted

Askekage og sorte piller

Indlæg af kimhp65 » 14 feb 2012 07:44

Tak for svarene. Jeg har også en logbog, da jeg er ved at være en gammel glemsom mand. ( Eller i hvertfald glemsom )
Jeg brugte aftenen på at justere fyret igen, med ekstra lange pauser, så nu må vi se hvaom det hjælper. Ellers er det nok på med standardindstillingerne og så forfra igen.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Askekage og sorte piller

Indlæg af lamborg » 16 feb 2012 07:24

Jeg har haft nøjagtigt samme problem . Kæmpe askekager og når jeg justerede luften forsvandt askekager men så kom der sorte piller . Fandt ud af at når jeg havde lavet rensestop kørte den perfekt det første ½ døgn men så kom der flere og flere piller på herden og den begyndte at ryge med sorte piller i asken så stillede jeg den op i luft men så fik jeg kager . Så det var lidt en ond cirkel. Mit problem er blevet løst ved at jeg har sat den til at lave et urstop på ½ time en gang i døgnet og så blæser min kompressor herden ren og den storter på ny. Nu kører den perfekt og jeg har enda opnået en lille besparelse ved at den renser herden og den brænder mere rent.
Med hensyn til blæser rens . Der stillede jeg den også ned for at se om det var der fejlen lå men så blæste den bare hulller i asken men den blev liggende. Derfor kører jeg 100% i 5 sek hver 10min og det virker uden kager.
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

kimhp65
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19 jan 2012 08:04
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 160
Brændsel: neova piller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Ringsted

Askekage og sorte piller

Indlæg af kimhp65 » 16 feb 2012 09:25

Det lyder som om det kunne være løsningen på mit problem også.
Jeg har ikke kompressorrens på i dag, men hvis det kan løse problemerne er det jo bare med at få det monteret i en fart. Jeg har tidligere overvejet det, så nu er der en god undskyldning til at få det gjort :lol:

Det eneste som generer mig er at da den kørte med standardværdierne hvor alle blæsere er sat til 100 % brænder den egentlig rent, men når man så begynder at justere den efter alle kunstens regler går det galt. Det har jeg med min ringe IQ svært ved at forstå. :shock:

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Askekage og sorte piller

Indlæg af lamborg » 16 feb 2012 11:18

Jeg tror det er sådan ligesom med en ny bil. Man står bare der og griner dumt fordi alting virker og man er glad for nyanskaffelsen. Så er det først senere at man opdager at alting faktisk er helt hen i hegnet.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Askekage og sorte piller

Indlæg af Birch-Nielsen » 17 feb 2012 17:27

kimhp65 » 14 Feb 2012, 07:44 skrev:Tak for svarene. Jeg har også en logbog, da jeg er ved at være en gammel glemsom mand. ( Eller i hvertfald glemsom )
Jeg brugte aftenen på at justere fyret igen, med ekstra lange pauser, så nu må vi se hvaom det hjælper. Ellers er det nok på med standardindstillingerne og så forfra igen.
Hej

Ved ikke hvor mange af Jer der har Stokerkontrol, men der gemmer man blot hele konfigurationen med et enkelt klik. På denne måde kan man have mange forskellige konfigurationer til at ligge. Jeg har eks. flere forskellige indstillinger til eks. sommer-, efterår-, og vinterkørsel, og skal så bare hente de forskellige indstillinger ind - også med et enkelt klik :) Når/hvis man så opgraderer til en ny Stokerkontrol, ligger de "gamle" konfigurationer stadig i PC'en og er lige klar til at hente frem igen. Altså...ingen logbøger her 8)

Mvh Folke


Besvar