Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Shunt skaber lavt flow

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
CLK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af CLK » 06 feb 2012 19:38

Hej

Jeg har i en måneds tid haft et scotte 20 kw fyr. Det har kørt rigtig godt. Men her efter at det er blevet koldt har jeg fået et problem.

Gulvarmen i køkken og en lejlighed har mistet varmen. Det er en gammeldags gulvvarme i beton, der kører uden særskilt shunt/cirkulationspumpe. De alm. radiatorer har kørt ok.

Der er monteret en ny Smedegaard A-pumpe på anlægget. Den har jeg så kørt op på maks. Det hjalp... til det blev endnu koldere, så tabte gulvvarmen igen "pusten". Jeg satte varmen op til først 65, så 70 og til sidst 80. Det hjalp dog ikke. Jeg holdt så øje med shunten og kunne mærke på varmerøret, at den trak rigtig meget varme direkte fra kedel til retur. Så har jeg som et forsøg sat shunten ned til 20 gr. Og vupti, så kom der flow og varme i gulvvarmen....hmm dejligt.

Men hvad er den blivende løsning?.

Er min kedel/brænder reelt for lille - jeg kan lige trække den op på 65-70 gr. nu, der ikke er shunt på.
Er cirkulationspumpen for lille?
Skal der monteres særskilt cirkulationspumpe på de to gulvvarmekredse?
Andre fifs?

Jeg bruger pt. ca. 75-80 kg. piller. Meget, men vi har det også dejlig varmt trods minus 15 udenfor. Intet imod tidligere olieforbrug, hvor vi småfrøs.

Claus


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af klinten » 06 feb 2012 19:55

Har du temp. føler/termometer på returen fra huset? Altså inden shunten? Det lyder som om at du har rigtig god afkøling og dermed en meget lav retur, så bliver shunten nødt til at tage meget af fremløbsvandet for at opretholde en temperaturen i returen. Hvis det kun er gulvvarmen der er problemer med, så er den eneste løsning nok at lave en rigtig gulvvarme shunt med pumpe på.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af Lille put i kedlen » 06 feb 2012 22:45

Vandet løber den nærmeste/letteste vej - derfor vil det hellere løbe igennem radiatoerne end igennem en lang gulvvarmeslange. Hvis du skruer lidt ned for dine radiatorer vil du kunne tvinge vandet rundt i gulvvarmen igen - ellers må du vente på det bliver varmere udenfor og dine radiatortermostater igen regulerer lidt ned for gennemløbet.

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af Miccim » 07 feb 2012 22:29

Sæt en kuglehane på fremløb til dine radiatorer og luk den tilpas meget. Så får du fordelt dit tryk optimalt. Tager vel 30 min at lave :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af Flemming DJ » 08 feb 2012 09:55

Her, hvor vi for alvor har fået brug for varme i huset, har jeg også måttet lukke for vores "shunt" (manuel, bypass uden egen pumpe) - der gik ikke nok varme i centralvarmen til, at få gulvvarmen over 40 grd. Simflexen står dog på "grøn".

En detalje: Hvis du har pexslanger noget sted i systemet, skal du lige passe på fremløbstemperaturen; de har det nu engang bedst under ca. 60 grader. Jo højere temperatur, jo kortere forventet levetid.

Gulvvarmeshunt er nok ikke en dum idé, i øvrigt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Shunt skaber lavt flow

Indlæg af Lille put i kedlen » 08 feb 2012 12:42

Talte med en gammel smed den anden dag - han fortalte at da gulvvarmeslangerne kom frem i starten af 80erne testede Teknologisk Institut dem til at kunne holde i 200 år, 100 år ville de godt garantere, producenten dog kun 25 år.

Han havde et gammelt jordvarmesystem istalleret, hvor der blev pumpet ca. 8 grader varmt vand fra en brønd, gennem et varmepumpeanlæg og ud i et afløb med 4 grader. Ville nok ikke blive godkendt idag.


Besvar