Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Experiment med Scotte-pillesilo.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
calle

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af calle » 22 jan 2012 16:04

Ud over en masse huller i det externe sneglerør, har jeg nu boret en massehuller i "elefantfoden" på min pillesilo med henblik på at støvsuge smuld ud af siloen. Og når man alligevel har gang i støvsugeren, så kan man jo lige så godt støvsuge sneglen via de borede huller i den.

Ikke fordi jeg har meget smuld, men hvis skidtet skal køre godt og man ikke gider rense pillesiloen i tide og utide, så er det her måske en løsning.

Egentlig er det jo meget hyggeligt at rense pillesilo, men den smuld, der renses ud, er jo blandet med en frygtelig masse piller, som herefter skal sies eller fyres af i brændeovnen, og det er måske knap så hyggeligt.

Vender tilbage med en opdatering.

Venlig hilsen


janvestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2012 20:06
Mit fyr: Baxi tpk 24
Areal: pt ca 100
Brændsel: Træpiller TPI Supreme 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Dagligt forbrug: 30 kg

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af janvestergaard » 24 jan 2012 02:31

Hej. lyder spændende det du har gang i der. går selv og overvejer at bore huller i føde røret. hvor store huller laver du og er det hele vejen op af sneglen

calle

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af calle » 24 jan 2012 06:52

janvestergaard » 24 Jan 2012, 02:31 skrev:Hej. lyder spændende det du har gang i der. går selv og overvejer at bore huller i føde røret. hvor store huller laver du og er det hele vejen op af sneglen
5 mm huller. En stribe hele vejen op, så der kan støvsuges, og en hel masse på de nederste 30 - 40 cm. Startede med 4 mm, men har boret dem op.

Venlig hilsen

calle

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af calle » 24 jan 2012 06:56

Det næste der bliver boret i er det skrå hjørne i pillesiloen. En eller to rækker huller fra bund til top, som der kan støvsuges gennem. Det er især der, at smuldet samler sig. Formentlig fordi det er ved det hjørne, jeg fylder piller i.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af Lintz » 24 jan 2012 07:06

Pas du nu på Calle, at du ikke ender med en pille-SI-lo :D med alle de huller.
Kan nu ikke helt forstå at det skulle være nødvendig med huller i siloen - mener at have læst et sted at det er dig der har boret op til 70 huller i røret - Korrekt?
Jeg har ca 15 til 20 huller (på undersiden :great: ) på de færste 20 centimeter og det virker rigtigt fint men har da også tænkt på hvordan man kunne få smulden væk inden det kom til føderøret.
Har selv tænkt at det bedste vaar at bore nugle huller på den ene skrå side hvor man hælder pillerne ned for jeg har lagt mærke til at det er op af den side smuldet samler sig.
Til jan vestergård: Start med nogle 4 - 5 mm huller i bunden af røret, f.eks 10 stk - du kan jo altid bore flerer hen af vejen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


calle

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af calle » 24 jan 2012 19:14

Lintz » 24 Jan 2012, 07:06 skrev:Pas du nu på Calle, at du ikke ender med en pille-SI-lo :D med alle de huller.
Kan nu ikke helt forstå at det skulle være nødvendig med huller i siloen - mener at have læst et sted at det er dig der har boret op til 70 huller i røret - Korrekt?
Jeg har ca 15 til 20 huller (på undersiden :great: ) på de færste 20 centimeter og det virker rigtigt fint men har da også tænkt på hvordan man kunne få smulden væk inden det kom til føderøret.
Har selv tænkt at det bedste vaar at bore nugle huller på den ene skrå side hvor man hælder pillerne ned for jeg har lagt mærke til at det er op af den side smuldet samler sig.
Til jan vestergård: Start med nogle 4 - 5 mm huller i bunden af røret, f.eks 10 stk - du kan jo altid bore flerer hen af vejen.
:D

Korrekt. Ca. 70 huller så vidt jeg husker. Men efter ca. 6 uger, kom der meget savsmuld ud af hullerne. Fyret kørte dog stadig fint. Da skidtet imidlertid af og til skal passe sig selv i nogen dage, besluttede jeg mig for at rense siloen. Jeg lod den løbe tør. Ved den lejlighed konstaterede jeg, at der altså stadig var en del smuld. Så det blev lige en halv bæreposefuld piller med smuld incl. dem, der var i sneglen. De kan så blive fyret af i brændeovnen.

Derfor fortsætter det store experiment.

TIL KAMP MOD SMULDEN ChainGun.gif

Venlig hilsen

bestman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 09 feb 2011 21:54
Mit fyr: 10 kW Scotte på Opop 20 kedel
Areal: 200
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8643
Dagligt forbrug: 17 - 25 kg
Årligt forbrug: 6 - 7
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af bestman » 24 jan 2012 20:02

Tja.....
Jeg har boret ét hul i mit rør for neden.
Når jeg så er ude ved fyret, så tager jeg min smørekande med madolie og giver et enkelt tryk ind i hullet. Så bliver smulden lidt våd og bliver trukket med ind i fyret og futtet af.
bestman a.k.a. Nico

"I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming!"

Online fyr data. http://stokercloud.dk/dev/nicolaus.html

calle

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af calle » 24 jan 2012 20:09

bestman » 24 Jan 2012, 20:02 skrev:Tja.....
Jeg har boret ét hul i mit rør for neden.
Når jeg så er ude ved fyret, så tager jeg min smørekande med madolie og giver et enkelt tryk ind i hullet. Så bliver smulden lidt våd og bliver trukket med ind i fyret og futtet af.
De piller, der står nede i "foden", bliver de ikke helt opløst efterhånden, så det bliver en frygtelig omgang grød ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af Lintz » 24 jan 2012 20:13

Den ultimative løsning må være en rystesi påmonteret siloen som pillerne triller hen over inden de falder ned i siloen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Experiment med Scotte-pillesilo.

Indlæg af Skiveren » 24 jan 2012 20:30

Lintz » 24 Jan 2012, 20:13 skrev:Den ultimative løsning må være en rystesi påmonteret siloen som pillerne triller hen over inden de falder ned i siloen.
God ide, hvis ikke det virker, smider du den bare den blå... Og kryds fingere for at der skulle dukke en guldgraver op.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar