Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af Ollii » 18 jan 2012 16:10

Du kan jo Lure lidt på hvad der sker. Den kan også have en dårlig forbrænding pga. Alt for lidt piller. Er der renset hele vejen fra blæser til bål?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af stokernut » 18 jan 2012 16:30

Ollii » 18 Jan 2012, 16:10 skrev:Du kan jo Lure lidt på hvad der sker. Den kan også have en dårlig forbrænding pga. Alt for lidt piller. Er der renset hele vejen fra blæser til bål?
Ja fyret har lige været renset totalt (jeg har altid brænderen ude og renser den med kompressor. Det lyder dog mystisk hvis det er pga for lidt piller (nu er jeg forvirret), for der ligger en kæmpe bunke sorte (ikke helt brændte) piller på brænderhovedet, indtil fejlen F fremkommer (altså den masse der ligger, har gjort at fyret ikke kan se flammer).

Men mener du jeg skal gå den anden vej? Altså hæve værdierne i Menu 2, 3 og 4?

Har lige slukket fyret nu, så jeg renser det igen om lidt. Inden da har jeg lavet et lille forsøg.

Hvis jeg "lader som om" mit fyr får 1.500 gram pr. 6 minutter og Menu 2 = 4,3. Menu 3 = 22,4 og Menu 4 = 11.

Her køre sneglen i ca. 3,6 sek og der er ca. 17 sek mellem hver kørsel.

ÆNDREDE SÅ DETTE TIL:

Hvis jeg "lader som om" mit fyr får 1.800 gram pr. 6 minutter og Menu 2 = 3,6. Menu 3 = 18,7 og Menu 4 = 10.

Her køre sneglen i ca. 2,7 sek og der er OGSÅ (???) ca. 17 sek mellem hver kørsel.

Men hvis du reelt fortæller mig der er pga for få piller så skal jeg jo den modsatte vej (men er det så ikke utrolig underligt at der kan ligge så meget på brændehovedet)?
Vedhæftede filer
foto-1.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af john m » 18 jan 2012 19:47

Står din blæser rigtigt ellers er det måske kondensatoren til blæser der
er defekt (den hvide runde).Mindre tal giver mindre piller.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 0-4.99.pdf
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af stokernut » 18 jan 2012 20:07

john m » 18 Jan 2012, 19:47 skrev:Står din blæser rigtigt ellers er det måske kondensatoren til blæser der
er defekt (den hvide runde).Mindre tal giver mindre piller.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 0-4.99.pdf
Hmmmh den skal jeg lige have igen (det har i hørt før :) ).

Det link du viser nævner noget med en 20 kw, men jeg har en 16 kw, så kan jeg regne med de værdier du viser? Og hvis JA, skal jeg så følge den anvisning der gives (sluk fyr. Hold sæt knap inde i 8 sek mens der tændes etc.) og så skrive præcis de værdier dit link viser (det er her jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er en 20 kw du viser mig)?

Hvor er "den hvide runde" (gætter på et sted i alt det, der følger med brændehovedet ud, når jeg tager det ud). Hvor skal jeg kikke? Og har du et billede. Og hvordan konstaterer jeg om "den hvide runde" er defekt eller ej?

Og det betyder vel, at "den hvide runde" lige præcis er gået i stykker samtidig med jeg har skiftet piller. Lyder det ikke ret "tilfældigt"?

KAN DET VÆRE PGA FOR FÅ PILLER? Mener du jeg skal forsøge at gå "den anden vej"?

PS TAK fordi i gider forsøge at give råd (og finde jer i, at jeg skal have det uddybet). :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af john m » 18 jan 2012 20:40

Nederst i linket kan du finde din blæser og du skal bruge lav og høj værdier på
en 16 kw. (det er sikkert 5 og 15) Hvis blæseren er i orden og står rigtigt skal den
kunne køre efter afvejningsskemaet ,kodensatoren sidder under skjoldet, hvordan
man ser om den er defekt tjaa den kan have en udbulning og blæseren kører ustabilt
men det er nok svært at høre.Men for at starte et sted prøv at købe en 4-5 poser piller
af et andet fabrikat, og prøv dem for at udelukke at det er pilleerne der er synderen.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af stokernut » 18 jan 2012 21:25

john m » 18 Jan 2012, 20:40 skrev:Nederst i linket kan du finde din blæser og du skal bruge lav og høj værdier på
en 16 kw. (det er sikkert 5 og 15) Hvis blæseren er i orden og står rigtigt skal den
kunne køre efter afvejningsskemaet ,kodensatoren sidder under skjoldet, hvordan
man ser om den er defekt tjaa den kan have en udbulning og blæseren kører ustabilt
men det er nok svært at høre.Men for at starte et sted prøv at købe en 4-5 poser piller
af et andet fabrikat, og prøv dem for at udelukke at det er pilleerne der er synderen.
Sorry jeg er igen helt blank.

Skal jeg slukke mit fyr og holde set knappen inde i 8 sek mens jeg tænder og checke om A er = 005 og B = 015 etc. eller skal jeg bare kikke på side to på dit link og se om jeg kan greje hvilken blæser etc. der er i mit fyr (og hvorfor???). Om det er en EBM 85 eller EBM 108 har jo ingen betydning for mig, for jeg har INGEN ide om, hvad det betyder eller hvad jeg skal med den oplysning.

Ud over at prøve nogle andre piller, så har jeg ikke den mindste ide om, hvad det er du prøver at fortælle mig. Jo naturligvis at jeg skal lede efter den hvide dims og kikke på den.
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af stokernut » 18 jan 2012 22:39

OK måske har jeg fattet det. Jeg skal finde ud af hvad blæser jeg har jf dit link side 2. Her skal jeg så finde ud af om lav er 5 (A=5) og høj 15 (B=15). Her efter skal jeg slukket fyret og tænde igen, men jeg holder SET inde i 8 sek, hvorved den blæsermenu, jeg skal bruge fremkommer.

Men hvad så hvis A allerede er sat til 5 og B allerede er sat til 15? Hvad gør jeg så? Ud over at prøve andre piller (de virker for øvrigt helt fint hos 3 andre bekendte/kolleger så det er næppe dem, selv om den ene absolut også skulle ændre menuen i forhold til afvejningen. Hans fyr "lavede" også sorte delvis ubrændte piller, når han indstillede efter 6 minutters afvejning
16Kw Scotte med 6.35 styring

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af Ollii » 18 jan 2012 23:46

Med den mødding du har i aske skuffen skal du ikke give flere piller. Efter min mening. Jeg tror bestemt din blæser endten er tæt. Eller ikke køre rigtigt. Hvor kommer du fra?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af stokernut » 19 jan 2012 11:21

Ollii » 18 Jan 2012, 23:46 skrev:Hvor kommer du fra?
Nordjylland

Men det første billede kan være misvisende, da jeg har raget de piller ned, der lå på brændehovedet. Nu har fyret kørt et døgn og jeg har lavet de indstillinger, der passer til 1.500 gram pr. 6 minutter (og IKKE de 1.100 gram som jeg reelt får). Nu ser det ud som på nedenstående billede.

Mine værdier i den menu, som fremkommer, når jeg tænder fyret med SET knappen påvirket i 8 SEK, ser således ud (den eneste der virkelig afviger er F?).

A = 5
B = 15
C = 16
D = 10
E = 20
F = 30
G = 10

Billederne viser dels min aske efter et døgn. Min blæser (ser ud til det er en 108x52R, hvad pokker det så end betyder. Men det er vel en ECOFIT 108'er og jeg mener altså det er en 16 kw, for det er det jeg bestilte i sin tid). Den hvide "dims" og mit brændehoved. Nogen bud?

Det ser dog lidt mærkeligt ud mht F = 30 og C = 16. På det link John har postet er der et forslag til, at F = skal være 16 på min blæser. kan det være linket der er forkert. jeg har ALDRIG før haft adgang til denne menu, så INTET er ændret her, siden fabriksindstillingerne.
Vedhæftede filer
foto3.JPG
foto2.JPG
foto.JPG
foto1.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Nye piller til Scotte 4.99. Problemer med indstillinger.

Indlæg af john m » 19 jan 2012 14:06

Som skrevet står er F kun i forbindelse med stokerkontrol,
hvis din brænder tænder fint med C på 16 er det ok.
Tallene er bare grundindstill. og især skorstensforhold spiller en
stor rolle i om man selv ændre tallene.
PS. passer din vægt?
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar