Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

trådløs rumtermostat og drift %

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af paw » 19 dec 2011 23:49

Du har ret langt hen ad vejen, MEN nu er pillefyr jo blevet bedre og bedre, så når den kører feks 30 % er udnyttelsen måske 87 %, hvor den ved 100 % måske er 94 % Virkningsgrad. Tror ikke man sparer meget, hvis noget, ved at køre på den måde.


dannidines

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af dannidines » 20 dec 2011 00:08

hahomi har ret i, at hvis et fyr på fx 15 kw kan holde varmeproduktionen ved 5 kw effekt, jamen så bruger det kun 1 kg/timen kontra 3 kg/timen ved 15 kw (+/- da effekten pr kg ligger omkring 4,9 kw/kg + tab for de fleste mærker) = modulerende effekt er godt for økonomien trods den lille procentvise mindre effektivitet der nu måtte være ved lavlast.. sååå det bringer jo min pointe frem.. hvis fyret har opnået settemp og returtemp er 7-10 grader under fremløb betyder jo at varmetabet / behovet i radiatorene ikke er stort (indikeres qua den høje retur...) så derfor undrede jeg mig over den manglende nedmodulering i effekten...

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af hahomi » 20 dec 2011 00:17

dannidines » 20 Dec 2011, 00:08 skrev:hahomi har ret i, at hvis et fyr på fx 15 kw kan holde varmeproduktionen ved 5 kw effekt, jamen så bruger det kun 1 kg/timen kontra 3 kg/timen ved 15 kw (+/- da effekten pr kg ligger omkring 4,9 kw/kg + tab for de fleste mærker) = modulerende effekt er godt for økonomien trods den lille procentvise mindre effektivitet der nu måtte være ved lavlast.. sååå det bringer jo min pointe frem.. hvis fyret har opnået settemp og returtemp er 7-10 grader under fremløb betyder jo at varmetabet / behovet i radiatorene ikke er stort (indikeres qua den høje retur...) så derfor undrede jeg mig over den manglende nedmodulering i effekten...
OK, så er jeg ved at forstå din tankegang :wink: Nu har jeg jo neddroslet min BioMax temmelig meget (gæt fra 16 Kw til 7-8 kW), så den kører med en ydelse på ca. 60-75 % stort set hele tiden, undtagen når jeg har været i bad, hvor den går op på 100%.
Kan det være fordi dit fyr kører med for stor effekt. En Scotte kan vel også drosles ned?
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af pille bruger » 20 dec 2011 08:34

Når der er udført pille afvejning er Scoten/Woody klar til at regulere effekten fra 10 til 100%
En Scotte/Woody har ikke brug for at låses i en lavere effekt.
Den er fuldt modulerende i hele området 10 til 100%.
Det gælder både tiltørt effekt (piller) og luft, og det er der forskellen er.
Der er derfor denne sammenligning af styringerne falder fuldstændigt ved siden af.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af Kr.Estrup » 20 dec 2011 22:08

Jeg tror ikke rigtig folk er klar over hvad Dennis egentligt gerne vil debattere.. Du har helt ret.. den BURDE i teorien skrue ned for effekten.. jeg har tænkt den samme sanke mange gange.. men jeg tænker at selvom returvandet er godt varmt.. er det stadig ikke helt varmt.. dvs der bliver stadig trukket Kw ud af det.. og Kw nok til at fyret er nød til at blive ved med at køre på høj effekt.. i det øjeblik der ikke bliver trukket varme ud af vandet vil temperaturen i kedlen jo stige.. og så er effekten nød til at falde..

Dit returvand er stadig "koldt" nok til at fyret er nød til at køre med den givne effekt for at holde fremløbsvandet varmt..

Jeg kører ur styring på mit system i år mod kontinuerlig drift sidste år.. og da det var frostvejr i flere måneder lå min drift på 15 - 20% på ar varme 120kvm hus om med rent betongulvvarme.. og jeg brugte 22 - 25kg i døgnet.. og havde 24grader i huset..

I år kører jeg urstyring.. og sætter manuelt min drifttid afhængig af hvor koldt det er udenfor..

MEN.. jeg kommer aldrig under 50% drift.. og det er næsten ligemeget hvor længe jeg sætter den til at køre ad gangen.. jeg kan ikke finde anden forklaring end at det vil tage flere dage at varme betonklodsen HELT op så min returtemp er høj nok til at kedeltemp begynder at stige ved 50% (+/-) drift..

Jeg har naturligvis ikke 24 grader i huset i år.. men 20 - 22 grader i de perioder jeg er hjemme.. men jeg bruger også kun 12 - 15 kg i døgnet.. dette er noget modstridende med sidste år da jeg med kontinuerlig drift kunne nøjes med 22kg.. men det var jo ved 15 - 20% drift.. og nu kører jeg over 50%.. jeg er sikker på at min drift vil kunne komme ned på 20% igen hvis jeg lader fyret køre mange dage.. men det koster mange piller at komme derhen til hvor gulvklodsel er HELT gennemvarm.. så jeg nøjes med urstyring.. :)

Det skal siges at jeg har smidt radiatorer op i to rum på en tilbygning til huset som ikke var varmet op sidste år.. så fyret skal naturligvis lave endnu mere i driftperioderne.. og når fyret slukker bruger jeg gulvklodsen som akkumuleringstank så der stadig er let varme på radiatorerne i den periode.. det virker..
Så jeg varmer 160kvm op for ca 15kg/døgn nu.. ja.. med noget svingende temperatur.. men det er jo ikke nødvendigt med 22 grader når jeg/vi ikke er hjemme.

Jeg ved ikke om det var helt ved siden af i forhold til emnet.. men jeg tror det i bund og grund er helt ok at dit fyr ikke går længere ned i drift %.. en rumthermostat gør jo egentligt det samme ved fyret som urstyring.. tænder og slukker :)


dannidines

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af dannidines » 22 dec 2011 09:52

@Kr.Estrup
OK.... Jamen, du har ret.. urstyring/rumtermostat gør det samme, tænder og slukker... Variablerne for det er dog forskellige, dit på faste tider, mit efter temperatur - men det er nu ligemeget. Det er fiiint du har "samme problem," det betyder jeg ikke har overset noget (umiddelbart, hehe). For som Pille bruger rigtig nok siger, så modulerer Woody/Scotte selv i effekt efter behov og det var det jeg ligesom manglede ift. tidligerer vintre.. MEN MEN, det jo første vinter med mit nye aggregat og derved første vinter hvor jeg ikke kører kontinuerlig drift... Men det betyder vel så, at der er et varmeaftag i systemet som, i mit tilfælde med gamle radiatorer og termostater, ikke kan komme længerer ned en 60-65 %, når jeg sådan vælger at "starte/stoppe" systemet og derved afkøler det hele...

Jeg er dog spændt på om det vil fungerer når temperaturen undenfor falder yderligere.. Jeg vender tilbage med mine erfaringer som jeg får dem :-)

Tak for alle de gode input, og sidste til Kr.Estrup for at bekræfte jeg ikke er ene om den høje % effekt.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af Scotte Kim » 25 dec 2011 20:07

Fyret SKAL regulere efter behov. Altså skal det kunne køre 30% drift ved lukket EXT (altså termostat spørger efter varme).

Jeg har nu meget længe brugt trådløse termostatER via min Danfoss gulvvarmestyring som åbner/lukker for EXT. Jeg har 10 kredse og er der bare én kreds som spørger efter varme så tænder fyret og kører feks 10%.

Termostater er rigtig godt året rundt. Feks når hele familien er samlet til jul hvor huset bliver varmt pga gæster, stearinlys mv så slukker fyret. SMART. Det er dog helt sikkert i forår/efterår at det virker bedst.

Jeg har kombineret det med udetemperatur og tidszoner for at optimere. Med det rette program så kan det faktisk klare hele året uden specielle programmer pr vinter, forår, efterår og sommer.

Jeg vil næsten vove den påstand at termostatstyring er den vigtigste udstyrsdel at anskaffe :)

Se mine grafer hvor man stort set alle dage kan se hvor meget driften varierer efter de forskellige behov.

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af Scotte Kim » 26 dec 2011 23:08

Alene i dag d. 26 dec har jeg sparet 10 kg træpiller da termostaterne har slukket for varmen i ca 9-10 timer pga det meget varme vejr. Huset er slet ikke koldt. Tværtimod. Det er smart at Scotten kan tilsluttes termostaten :)

dannidines

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af dannidines » 26 dec 2011 23:21

ok... det jeg så kan tolke ud af min indledningsvis undren er så at enten, eller med rette, både/og, så er mine perioder for korte/varmeaftaget stadig højt når rumtemperaturen er opnået ved følerens fysiske placering = andetsteds i huset er der stadig stort varme aftag... ergo modulerer fyret ikke længere ned... moduleringen er jo alt andet lige styret af aftaget, ellers ville kedeltemp skyde over settemp..... ja eller varmen blæse ud gennem skorstenen;-)

men ja, som jeg skriver tidligere, er enormt positiv indtil videre, glæder mig som sagt til når det bliver rigtig koldt og om det holder stik... samlet forbrug fra august t.o.m. d.d. under 1,5 tons med 22 grader i hus på 220 m2 (undtagen nat samt væk på arbejde = 19 grader)

DET SKAL FEJRES :-D:-D:-D
Scotte Kim » 25 Dec 2011, 20:07 skrev:Fyret SKAL regulere efter behov. Altså skal det kunne køre 30% drift ved lukket EXT (altså termostat spørger efter varme).

Jeg har nu meget længe brugt trådløse termostatER via min Danfoss gulvvarmestyring som åbner/lukker for EXT. Jeg har 10 kredse og er der bare én kreds som spørger efter varme så tænder fyret og kører feks 10%.

Termostater er rigtig godt året rundt. Feks når hele familien er samlet til jul hvor huset bliver varmt pga gæster, stearinlys mv så slukker fyret. SMART. Det er dog helt sikkert i forår/efterår at det virker bedst.

Jeg har kombineret det med udetemperatur og tidszoner for at optimere. Med det rette program så kan det faktisk klare hele året uden specielle programmer pr vinter, forår, efterår og sommer.

Jeg vil næsten vove den påstand at termostatstyring er den vigtigste udstyrsdel at anskaffe :)

Se mine grafer hvor man stort set alle dage kan se hvor meget driften varierer efter de forskellige behov.

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

trådløs rumtermostat og drift %

Indlæg af Bennie » 08 okt 2012 19:48

hvor stiller man natsænkning temperatur henne ? syntes ikke lige jeg har stødt på den nogen steder i menuen :|


Besvar