Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overshoot på kedel temperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Overshoot på kedel temperatur

Indlæg af lamborg » 11 jan 2012 16:52

Tja jeg skal ikke gøre mig klog men kan fortælle lidt fra mit eget anlæg som også kan finde på at gå i overkog. Jeg har et solvarme og et jordvarme anlæg som bruges i sommerdrift. Scotten sidder som en edderkop inden midt i et virvar af rør. I min jordvarme sidder der en VVB som jeg bruger både sommer og vinter. Men når jeg kører med pillefætteren så vender retur og fremløb rundt i jordvarmen med det resultat at vandstrøm går baglæns ind i trevejsventil til VVB prio i jordvarmen. Ikke noget problem men det skal stå åben helevejen rundt for at der kommer varmt vand. Nu er der jo ikke nogen grund til at opvarme jordvarmen som en radiator så derfor lukede jeg en balofix på røret ved pumpen . Så skulle vandet jo bare løbe genne vvb varmekappe og selv finde tilbage i returen. Men så bum karoline. SÅ vender returen rundt og sender varme tilbage med det resultat at da der kun er ca 10gr i forsel på fremløb/retur så siger det en-to -tre og så går den i overkog og det er ligemeget om den kommer nede fra 40 gr . Det tager kun ca 5 min inden den lukker ned. Det kunne være noget sådan du slås med når VVB prio lukker af. Hvis du har haner på både retur og fremløb til VVB så prøv at lukke for dem begge og se om den falder til ro.
Lang historie og det er ikke sikkert det har en sk.. disse med det at gøre men det kunne være et flow problem.
PS jeg vender min VVB over i solvarmen nu det virker bedre og så falder mit effekt forbrug også .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Overshoot på kedel temperatur

Indlæg af PeterMA » 12 jan 2012 12:08

neist » 11 Jan 2012, 16:22 skrev:Peter,

Fyret står i et udhus, der er vel ca 10m til huset forbundet med Løgstør rør i jorden.

Huset er renoveret i 1985-90 med noget gulvvarme i en 1/3 af underetagen uden termostater, et enkelt nyere gulv har returventil. Der er termostat ventiler på alle radiatorer.
Der benyttes ikke anden opvarmning.
Kedel er en Blackstar

Udsving fra 50 til op over 73 grader er meget.

Jeg har selv tænkt på om der er sket noget med sneglens dosering.

Hvad vil det betyde hvis der er lidt luft i systemet ?

Det er min fornemmelse at fyret er lidt hysterisk med hvad der sker på shunten, har for nyligt udskiftet fra esbe til en type med fjernføler, det kan nemt gå i selvsving afhængig af hvordan shunten er justeret, er sat til 45 grader nu.

Men det har kørt noget bedre end tilfældet er lige nu, selvsvinget med temp udsving fra 50 til over 70 grader gir nogen tikken i rørene.

Hilsen Jørgen
Hvordan opførte fyret sig før at du skiftede fra esbe ?
Det lyder lidt om om at din shunt ventil reagere ultra hurtigt, men alligevel kan det ikke forklare det. Du kan jo evt afmontere føleren, og lade den hænge frit ude i luftet.
Ved godt at returen så bliver koldere end den skal, men det er bare for at prøve noget jo :twisted:

Du skriver at du har gulvvarme uden nogen form for regulering?
Så må det gulv da blive varmt ;)

Når du nu selv nævner luft, så kan det være et kæmpe problem i et anlæg.
Hvordan lufter du dine gulvslanger ud?

Hvilken type pumpe har du på dit anlæg?

Hvad hældning
har din snegl?
:P
---
Mvh

Peter Andersen

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Overshoot på kedel temperatur

Indlæg af neist » 12 jan 2012 17:25

Jeg brugte bare Esbe shunten som hane på retur. Da den nye med fjernføler kom på gik det helt i selvsving.
Det har nu altid virket som om shunten har været enormt følsom for selvsving.

Jeg har en Alpha 2 pumpe på systemet.

Der er dog lidt godt nyt, jeg har justeret shunten lidt ned, og det ser ud til at have stabiliseret systemet en del.

Mvh Jørgen


Besvar