Side 1 af 1

Skorstenstræk/trækstabilisator

: 19 okt 2011 00:08
af ASL
Hej!

Jeg har på samme skorsten en fastforbrændelseskedel, af mærket Vigas, til at køre sammen med min Scotte 16 kw.

Jeg fik i forbindelse med installeringen af Scotten monteret en trækstabilisator på røgrøret!

Denne har som anbefalet stået på max. 10 pa.

Det har nu vist sig, at Vigas´en kræver en skorstenstræk på ca. 20 pa, for at kunne underforbrænde ordentlig!

Jeg har derfor nu sat trækstabilisatoren til 20 pa.!!

Hvad kan det give af problemer for Scotten??

Skal jeg sætte skorstenstræk op til 2 eller 3 i styringen, foretage en 6 min. afvejning og indstille 10%, 50% og 100% drift?

Eller er der mere jeg skal være opmærksom på?

v.h. Askov

Skorstenstræk/trækstabilisator

: 19 okt 2011 07:45
af pille bruger
ASL » 19 Oct 2011, 00:08 skrev:Hej!

Jeg har på samme skorsten en fastforbrændelseskedel, af mærket Vigas, til at køre sammen med min Scotte 16 kw.

Jeg fik i forbindelse med installeringen af Scotten monteret en trækstabilisator på røgrøret!

Denne har som anbefalet stået på max. 10 pa.

Det har nu vist sig, at Vigas´en kræver en skorstenstræk på ca. 20 pa, for at kunne underforbrænde ordentlig!

Jeg har derfor nu sat trækstabilisatoren til 20 pa.!!

Hvad kan det give af problemer for Scotten??

Skal jeg sætte skorstenstræk op til 2 eller 3 i styringen, foretage en 6 min. afvejning og indstille 10%, 50% og 100% drift?

Eller er der mere jeg skal være opmærksom på?

v.h. Askov
Hvis det fortsat fungerer uden problemer skal du ikke foretage yderligere justeringer.
Viser det sig at den ikke har bål nok ved 10 %, så hæv skorstenstræk med en ad gangen,
indtil der er fin ild.
Det er altid en god ide at lave afvejning med jævne mellemrum, og justere 10 % - 50 % - 100%

Skorstenstræk/trækstabilisator

: 19 okt 2011 21:11
af Scotte Kim
Effekten er "bare" at den suger scottens varme ud til fuglene i højere grad end før. Det brude ikke betyde noget for driftsikkerheden.