Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen » 22 okt 2011 20:07

Hmm. Føleren i vvb sidder som den skal. Med hensyn til typen af føler, kan jeg ikke finde et sted at ændre det. Men de andre følere virker jo ok, og de er alle ens - så typen må være ok. Det tyder jo næsten på en fejl på føleren, ellers fatter jeg ingenting :? Vi har jo været alle muligheder igennem.
Tror jeg lige vil give Levi et kald på mandag.

Pt. er vandet 58-60 grader fra vandhanen, målt med et stegetermometer. Ser ud til i store træk at fyret kører ok nu :great:

Der er heldigvis ikke så meget kalk i vandet her i det nordlige Nordjylland :) Så jeg håber ikke det har nået at kalke så meget til.
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 okt 2011 20:42

Temperaturfølerens type kan vælges i den "Udvidet Setup"-menu (hold Set-knappen inde i 8 sekunder) under menupunktet "Temp. Føler" (se evt side 11 i manualen http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=154& ... 960357B9CF )

Er varmvandstemperaturføleren helt oppe i toppen af varmvandsbeholderens dykrørslomme?

Jeg brugte ca. 1 m bukket stykke ståltråd til at sikre placeringen.

Du kan evt. teste temperaturmåleren med isvand (= 0 grader) og/eller kogende vand (100 grader).

Et godt ohm-meter er vel også en mulighed, se evt. tabel nederst på http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 0416304058

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Scotte Kim » 22 okt 2011 21:07

Efter at have set på dine grafer kunne det godt være din føler til VVB der er af den nye type mens dit fyr forventer en af den gamle type. Kan du huske hvordan føleren ser ud? Er der stål eller plast ved føleren? Mener den gamle er af plast og den nye med stål.

Altså kunne det være den nye føler af stål som måler for lavt og derfor "knokler" scotten og din VVB når op på næsten 70 grader selvom den tror den er 55....

Det passer også med at kedelvandet skal blive 80 grader før den kan lave 70 graders VVB :)
Nu giver det mening.... Din retur passer også med det varmetab der er op til 70 når der kommer ca 60 grader retur.
Jeg går ud fra at kedeltemp er korrekt og retur måler korrekt.

Er spændt på lige at høre Levi og din konklusion

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 okt 2011 22:37

Jeg vil mene, at man uden videre nødvendigvis kan se forskel på en gammel føler (KTY81-210, se f.eks. http://stores.ebay.de/TEMPERATUR-MESS-R ... 34.c0.m322 ) og en ny føler (NTC 5kOhm, se f.eks. http://stores.ebay.de/TEMPERATUR-MESS-R ... 34.c0.m322 ).

Det er indmaden, der gør forskellen.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af klinten » 22 okt 2011 23:43

En KTY81-2xx er en PTC føler, altså en temperaturafhænig modstand hvor modstanden stiger ved stigende temperatur. Og en NTC er det modsatte. Og så bare lige for en god ordens skyld, så er det ikke 5kOhm, men 10kOhm som Scotte og Woody bruger.
Her er en tabel over temperatur kontra modstand på en KTY81-210 (side 4)
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 1-210.html
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 okt 2011 12:08

klinten » 22 Oct 2011, 23:43 skrev:Og så bare lige for en god ordens skyld, så er det ikke 5kOhm, men 10kOhm som Scotte og Woody bruger.
Ups, ja det har du jo fortalt mig en gang :) Beklager.

Brugeravatar
Morten Thomsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11 dec 2010 22:47
Mit fyr: Woody 10 kW ver. 6.78
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Årligt forbrug: 3-4
Geografisk sted: Nordjylland

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Morten Thomsen » 26 okt 2011 22:25

Har talt med både NBE og DVCenter, og tror jeg blevet noget klogere på det :great:

Ham jeg talte med fra NBE, var ikke overrasket over min forklaring med en meget varm kedel ved vbb prioritering.
I den rustfrie vvb, bliver vandtemperaturen målt i bunden af beholderen. Varmespiralen går dog væsentligt længere op i beholderen.
Derved vil der jo altid blive meget varmere i toppen af beholderen, i forhold til hvad der måles, og kedeltemp bliver derfor meget høj.
Åbenbart bliver temperaturen målt længere oppe i beholderen i flere andre mærker, bla. Metro.
Men der vil dog altid være koldere i bunden af vvb end i toppen, uanset hvilken model man måler på.

Jeg kunne forstå det var bevist, at dykrøret til føleren ikke er længere. Han fortalte, at når rustfrit stål arbejde mere ved temp.skift en emaljeret sort stål, sætter kalken sig ikke i beholderen. Så kan man køre med højere temp i beholderen. Og med en blande shunt på det varme brugsvand, så man ikke skolder sig, kan der bruges varmt vand i længere tid end ved andre vvb-beholdere.
Det kan jeg så godt se kunne være en mulighed, men har nu ikke så stor en husholdning, at der er behov for så meget varmt vand på en gang :lol:
Tror jeg fortsætter den den vvb. temp som jeg har stillet det til, så vandet er de små 60 grader ved vandhanen.

Jeg fik også af vide, at ved varmtvands prioritering ser styringen bort fra indstillet temp.difference på kedlen, men tillader istedet 20 grader over ønsket kedeltemperatur. Og når der så skiftes tilbage til drift, ignorerer styringen kedeltemperaturen i 5 min, for at huset skal kunne nå at hive varmen ud af kedlen, inden fyret slukker (eller overkogningssikringen) :oops:

Føleren der sidder vvb fejler intet. Svend fra DVCenter foreslog jeg testede føleren. Så jeg smed den ned til føleren på returen, og de stemte overens.

Med hensyn til PI tallene, skulle det åbenbart kun være Woody der kører med P 0.1 - 10%, mens Scotte kører med 1 - 20%. Skulle åbenbart være en fejl i manualen :?
Mvh. Morten Thomsen

Det er ikke fusk hvis det virker, men blot en alternativ løsning

Fyrdata

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Scotten bliver stadig for varm!!!!

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 okt 2011 23:11

Det var da nogle gode forklaringer :)

Hvis du vil ofre penge på det, så kan du jo overveje, om du vil købe en Woody chip.

Jeg synes, at de forskellige forhandlere har sat prisen noget op på Woody-chippen; men måske kan man være heldig at finde en billig, se f.eks. http://midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=5676&lang=dk eller http://www.dantorv.dk/shop/scotte-woody ... t-115.html .

Sidste version af Woody-chip hedder vist noget med 6.6


Besvar