Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
torp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 maj 2011 09:41
Mit fyr: Scottie 20 kw
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3500
Geografisk sted: Værløse

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Indlæg af torp » 04 okt 2011 13:53

Hej,

Ny glad ejer af et helt ny fint 20KW Scotte pillefyr til en ældre ejendom på godt 250m2 der er middel godt isoleret.
Har en 300l Vølund varmsvandsbeholder, VVB prioritering mv.
Pt har jeg varme i badeværelset + varmt vand men et forbrug på 12-13 kg piller i døgnet.

Systemet står med standard parametre sat af Dansk VVS Center der har leveret anlægget og stået for installationen.

Efter hvad andre skriver er dette forbrug virker dette forbrug noget højt - eller hvad? :|

Hvis der er en driftserfaren pillefyrsejer der har tid og lyst til et par timer tid på min matrikel til lidt optimering er jeg frisk på en fornuftig betaling for assistancen samt en kop øl :)

Ole
Værløse
2047 9137 / ole@torp.it
Med venlig hilsen
Ole Torp
Værløse


levi

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Indlæg af levi » 04 okt 2011 14:19

Hej Ole, - jeg ved nu ikke om jeg syntes dit forbrug som sådan er for højt når du også kører opvarmning af en gulvvarme, - der er jo konvektionstab både på beholder/gulvvarme og installation.

Det er fint du søger hjælp til "finregulering" herinde, - men til information så er der altså bestilt servicemand til dig som kommer og gennemgår anlægget samt indstillingerne i din styring når han er i dit område.

Han ringer på dit Tlf-nummer når han som sagt er i dit område så I kan lave en Date icon_cheesygrin.gif

Mvh Søren - Dansk Vvs-center A/S

Brugeravatar
jabas
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12 aug 2011 14:39
Mit fyr: Weishaupt Luft-Vand VP WWP LS 10-B
Areal: 195
Brændsel: Varm luft
Geografisk sted: Biersted, Nordjylland

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Indlæg af jabas » 04 okt 2011 14:36

Hej Ole
Jeg havde nogenlunde samme oplevelse som dig da jeg for 2 uger siden startede mit 16kW Scotte med VVB-prio. :)

Min erfaring efter læsning herinde og snak med montøren var at fyret bare kører for meget i tomgang i forhold til behovet, og jeg har siden reguleret følgnede uden den store viden om styring af pillefyr, men flittig opsyn med graferne i Stokerkontrol (som ikke kan undværes).
- urstyring-varme: når vejert er som nu kan den nøjes med 2 korte varmeperioder til gulvvarme (morgen/aften)
- urstyring-VVB: 06-22 modvirker unødige opstarter om natten
- PID regulering: lyder svært, men det er bare prøve sig frem - læs: http://www.mhes.dk/ PID regulering
- sommerstop: lukker for varmen når der som i sidste uge lige bliver rigtig varmt.
http://www.sanden.dk kan du se mine seneste forbrugsgrafer og indstillinger samt fald i forbrug efter ovenstående.

Håber det var til hjælp - det er altid nemmere at lære det selv ved at prøve sig frem end bare at få nogen til at gøre det, og det kræver ikke læsning af mange manualer når man bare har Stokerkontrol eller lign til overvågning.
Vh
Jacob

dannidines

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Indlæg af dannidines » 04 okt 2011 18:35

Hej Ole,

prøv evt at se den trådløse rumtermostat som Dansk VVS Center har til sån scotte/Woody.. jeg har storebroren til den og har på 4,5 uge brugt ca 159 kg alt ialt og det er uden brug af sommerstop og urstyring men alene efter termostatens temperament jf. indstillet temp.. (skal siges jeg har vacuum solfanger som p.t. fint leverer varmt brugsvand)

Alternativt, så sæt urstyring til som Jacob skriver 2 gange i døgnet til gulvvarmen og noget VVB prioritet i den sammenhæng.. mit bud hvis du følger jacobs råd et forbrug på 3-6 kg dagligt..

udover det, så er 20kw lidt at skyde gråspurve med kanoner til et 250 m2 middel isoleret hus, er det ikke? vi varmer 220-240m2 op med en 16kw og der er RIGELIGT varme i den..

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Assistance til optimering i Værløse søges - forbrug forhøjt

Indlæg af Scotte Kim » 08 okt 2011 23:43

Hej Ole

Lyt til Jacob.... kunne ikke være skrevet bedre.

Dvs:
Installer stokerkontrol ! (det kan du ikke komme udenom hvis det skal fintunes)
På med diverse følere mv
Så kan Scotten drosles ned til faktisk behov.

Vigtigst er VVB prioritering, Termostatsluk af scotten og temperaturfølere til at følge med i stokerkontrol.

Starthjælpen som Levi skriver er fin. Her rammer ham der hjælper med at flammen passer perfekt til dine piller. Dvs når fyret kører så er forbrænding optimal. MEN, han hjælper ikke med at drosle ned til dit faktiske behov. Det er her Jacobs indlæg kommer ind i billedet. Du skal bruge tid på at lære fyret at kende og alle indstillingsmulighederne.

Se her billede af mine grafer som viser før og efter jeg har stillet på feks PID regulering:

Øverste billede - her kører fyret som "Brian" bag ratten på hans kadet. Fuld fart op til næste røde lys for så at hamre bremsen i. Kun klar til igen at hamre gassen i bund op til næste røde lys.

Nederste billede - her køres der i morfar stil på grøn bølge. Kun grønne lys. :) Kedeltemperaturen må godt svinge så længe huset bare får den varme det skal.

Bare et eksempel på hvordan du kan spare på pillerne.

Held og lykke
Vedhæftede filer
før og efter regulering.JPG


Besvar