Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Iltstyring Woody& Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 jun 2011 09:34

Fra chipversion 6.24 (d.v.s. også ca. 1 år gamle Scotte'r ) styrer iltstyringen på både blæseren og den eksterne snegl.

Som forbruger kan man efter min mening kun gætte på, om iltstyringen er god nok til, at den kan tjene sig selv ind.

Det må for mig at se være grænsende til det umulige for selv nok så halv-professionelle forbrugere eller halv-store forhandlere at skaffe det udstyr, den tid og test-ekspertise, der skal til for at lave tests, der finder de rigtige svar.

Jeg synes, at det burde være producenten, der enten selv eller via et prøvningsinstitut udførte testene.

Nu de var i gang med tests, så kunne de også passende finde ud af forskellen i brændselsøkonomi mellem en ekstern snegl i form af en rigtig fast spiral-snegl og den nuværende standard flex-fjeder-dyrefoder-snegl ..


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 26 jun 2011 11:45

Fer » 26 Jun 2011, 07:30 skrev:Jeg kan godt se problematikken, men jeg vil nu stadig mene at din forbrænding bliver bedre ved at forsøge at holde iltprocenten rigtigt. Lad os sige den dosere plus minus 10%... Så vil din luft tilførsel også variere plus minus 10%. (Det bør ikke have betydning at du måske burde regulere dit setpunkt et par procent i forhold til ydelsen)
Joooh, måske. Et standard Scotte/Woody setup af de nyere versioner kører med en blanding af blæserregulering og regulering af dosering, og som jeg kører mit setup, har jeg slået snegldoseringsreguleringen fra, og kører udelukkende med blæser regulering. Det håndterer min dårlige skorsten nogenlunde... jeg har så valgt at sænke min snegl så meget som muligt, så den doserer så jævnt som muligt... det er det eneste jeg kan gøre...

Min eneste pointe var bare at den har to ubekendte, og for lidt sensor information til at lave en fornuftig regulering.... det er muligt det giver noget på bundlinjen, men teoretisk hænger det i hvert fald ikke sammen...
Når du ikke har iltstyring, opstår problemet med den varierende snegl dosering jo også, altså du kører periodevis med ilt overskud og ilt underskud. Kan ikke helt se hvorfor det ikke kan svare sig at kompensere for det problem?
Det kan man selvfølgelig godt sige... men, folk har jo også problemer med varierende træk i deres skorstene, og ja, hvis de har lavt træk en halv dag fordi det er vindstille, så har den ændret så meget på snegldoseringen fordi den tror der doseres for meget... og ja, hvad ydelse kører den så reelt derefter...? tjah...
Ved i hvordan iltreguleringen griber ind i styringen på scotten? På mit Biotech ændre den først og fremmest på setpunktet for luft. (i fast forhold primæer og sekundær) Hvis der er stor difference på ilten reguleres der også på sneglen.
Det er meget forskelligt fra version til version. V6'erne op til 6.5 kørte med PI regulering på blæser, og delvist uden sneglregulering. Efter v6.5 blev det til PD regulering, og da vi kom til v6.6x blev det til en PI regulering igen, og sneglreguleringen kom til at fungere ordentligt. Det er en rigtig god feature hvis man har en perfekt skorsten.


Frank har i øvrigt en pointe... os amatører har ikke en chance for at finde ud af hvad der er det rigtige... og det er jo i princippet der de dyre fyr kommer ind i billedet, for de har styr på sagerne, og leverer en løsning der har alt det udstyr der skal til for at de kan lave en fornuftig regulering. Det er helt sikkert gennemtestet og gennemprøvet, og virker sikkert fornuftigt under foranderlige trækforhold etc... så noget får man da for alle de mange penge der kastes på det dyre udstyr ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 jun 2011 13:11

TaagMan » 26 Jun 2011, 11:45 skrev: Det er meget forskelligt fra version til version. V6'erne op til 6.5 kørte med PI regulering på blæser, og delvist uden sneglregulering. Efter v6.5 blev det til PD regulering, og da vi kom til v6.6x blev det til en PI regulering igen, og sneglreguleringen kom til at fungere ordentligt. Det er en rigtig god feature hvis man har en perfekt skorsten.
Følgende en lille og uvæsentlig bemærkning omkring PI/PD-iltregulering :

Jeg merer med noget besvær at have forstået på Nordjysk Bioenergi, at der ikke har været PD regulering på iltstyringen i version 6. Der er udelukkende tale om diverse stavefejl (bl.a. også i Stokerkontrol).

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 26 jun 2011 13:31

Frank_Rasmussen » 26 Jun 2011, 13:11 skrev:Følgende en lille og uvæsentlig bemærkning omkring PI/PD-iltregulering :

Jeg merer med noget besvær at have forstået på Nordjysk Bioenergi, at der ikke har været PD regulering på iltstyringen i version 6. Der er udelukkende tale om diverse stavefejl (bl.a. også i Stokerkontrol).
Jeg har informationerne fra pålidelig kilde, plus jeg har haft versioner fra v6.21 til nu 6.67, så jeg har set hvordan den har opført sig fra version til version :) Den er skam go nok... de kørte en kort periode med PD regulering på blæseren :)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 jun 2011 14:46

I givet fald har NBE ikke svaret præcist på et direkte spørgsmål (fra mig) på deres forum. Men som sagt, så er det ikke vigtigt.


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Birch-Nielsen » 27 jun 2011 22:47

@ Frank og Martin

Er I brødre, eller kender I bare hinanden rigtigt godt? icon_cheesygrin.gif I svarer (diskuterer) af og til hinanden som et ægte guldbryllupsægtepar :P

Mvh Folke

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Bach » 28 jun 2011 01:20

Frank har i øvrigt en pointe... os amatører har ikke en chance for at finde ud af hvad der er det rigtige... og det er jo i princippet der de dyre fyr kommer ind i billedet, for de har styr på sagerne, og leverer en løsning der har alt det udstyr der skal til for at de kan lave en fornuftig regulering. Det er helt sikkert gennemtestet og gennemprøvet, og virker sikkert fornuftigt under foranderlige trækforhold etc... så noget får man da for alle de mange penge der kastes på det dyre udstyr ;)
Nu er det ikke for at kaste benzin på et bål - MEN jeg er nødt til at kaste en information ind i diskutionen ang. "dyrt udstyr & røggas-flowmåler". Jeg har arbejdet med 3 større kraftværksblokke i dk, og der er ingen af disse blokke der har en røggas flowmåler i røgvejen - det er en beregnet størrelse ud fra flow-karakteristikken på blæseren til forbrændingsluften. I princippet er det altså ikke en større udfordring at lave en "flowmåling" på en woody/scotte end det er på dk's største kraftværker. Så længe end kedel er tæt i samlinger, og man har en rimelig karakteristik for sin blæser, så kan man lave en iltstyring der burde "holde vand" inden for en alm. træskolængde.

Jeg har selv en woody, og der manglede en møtrik til iltsonden så jeg ikke kunne monterer denne da jeg satte fyret op. Efter Thy (tak thy), sendte en møtrik der passede, kunne jeg monterer sonden og sætte den i drift.
Jeg kan se en forskel, både i mængden af piller jeg bruger, men også på den sod/aske der er i kedlen når jeg renser den. Jeg vil til enhver tid foretrække iltstyring.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af frølårsraketten » 28 jun 2011 02:54

Nu kender jeg ikke karakteristikken på de blæsere der sidder på NBE-brænderne. men hvis strømmen fra styringen er konstant, er omdrejningerne i blæseren konstant alt andet lige. Hvis skorstenstrækket varierer, må omdrejningerne på blæseren osse variere. En puls- eller omdrejningstæller på blæseren kunne så bruges i styringen til at korrigere med.

Denne ide stiller jeg vederlagsfrit til NBE's rådighed! :P :great: :P
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af Bach » 28 jun 2011 04:32

I princippet har du ret - idet blæserhjulet ikke har skovlforstilling er det jo omdrejningerne der er afgørende.
Skorstenstrækket burde ikke varierer - det er jo derfor vi sætter en trækstabilisator på dyret... :wink:

Min iltsonde sidder 40 - 50 cm fra bagkanten af kedlen og selv i stormvejr svinger iltprocenten ikke voldsomt - selv om min trækstabilisator "banker" frem og tilbage.

Du bliver nu stadig hurtigt ked af det hvis du regner med at tjene investeringen ind igen - 3150,- er stadig en slat... MEN VI SKAL JO IKKE GÅ NED PÅ GREJ :D
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Iltstyring Woody& Scotte

Indlæg af TaagMan » 28 jun 2011 15:58

Bach » 28 Jun 2011, 01:20 skrev:Nu er det ikke for at kaste benzin på et bål - MEN jeg er nødt til at kaste en information ind i diskutionen ang. "dyrt udstyr & røggas-flowmåler". Jeg har arbejdet med 3 større kraftværksblokke i dk, og der er ingen af disse blokke der har en røggas flowmåler i røgvejen - det er en beregnet størrelse ud fra flow-karakteristikken på blæseren til forbrændingsluften. I princippet er det altså ikke en større udfordring at lave en "flowmåling" på en woody/scotte end det er på dk's største kraftværker. Så længe end kedel er tæt i samlinger, og man har en rimelig karakteristik for sin blæser, så kan man lave en iltstyring der burde "holde vand" inden for en alm. træskolængde.
Jeg forstår udemærket hvad du mener. Det er det man kalder for en karburator løsning. Alt sådan noget at fint når det er samme blæser og samme skorsten og samme vindforhold vi snakker om.

Hvordan vil en blæser karakteristik hjælpe dig hvis dit træk ændrer sig fra 8 til 14 Pa nogle perioder. Hvad hvis din blæser er fyldt op med aske.... og hvad med de 6-7 forskellige blæser modeller NBE bruger...? Hvad stand er de i...? og i øvrigt... jeg snakker om en luft masse måler... og på indsugningssiden af fyret... vi snakker om noget til under en tudse i indkøb, og så kan skorstenen rykke lige så tosset i blæseren som den har lyst til...

Bare fordi noget er stort og velkendt, er det ikke ensbetydende med at det er den rigtige metodik ude i de danske hjem.. og hvad virkningsgrad har de kraftværksblokke egentlig? Det er muligt man kan ramme indenfor en træskolængde... men det kan man også uden iltstyring.
Jeg har selv en woody, og der manglede en møtrik til iltsonden så jeg ikke kunne monterer denne da jeg satte fyret op. Efter Thy (tak thy), sendte en møtrik der passede, kunne jeg monterer sonden og sætte den i drift.
Jeg kan se en forskel, både i mængden af piller jeg bruger, men også på den sod/aske der er i kedlen når jeg renser den. Jeg vil til enhver tid foretrække iltstyring.
Enig. Jeg har også en... jeg prøver bare at sige det ikke er nogen mirakkelløsning, for den regulerer ud fra to ubekendte.. hvilket jo er umuligt... men hvis man har et nogenlunde stabilt træk, og en nogenlunde stabil snegldosering, så kører det da rigtig godt.. men, så har man heller ikke rigtig brug for den... hvilket var min pointe... man kan mure en ny ordentlig skorsten op for de samme penge, og det ved jeg giver væsentlig mere... for tro mig, iltstyringen kan ikke styre et ustabilt træk, for den aner ikke hvad den skal regulere på.

På de nyere versioner er reguleringen så træg at den slet ikke forsøger at kontrollere et ujævnt træk... den går bare efter en middel og langsom regulering... hvilket er fair nok. Jeg har kørt lange perioder med og uden iltstyringen... jeg kan måske se en lille forskel i forbruget, men det er bare et gæt, for det ændrer sig så meget fra dag til da alligevel...
Last edited by 1 on TaagMan; edited 28 times in total
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar