Sådan tilslutter du tidsur til din Scotte (sommerstyring).

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Sådan tilslutter du tidsur til din Scotte (sommerstyring).

Indlæg af stokernut »

I et par andre tråde, har jeg fået hjælp til at

viewtopic.php?f=137&t=10148

og her:
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sådan tilslutter du tidsur til din Scotte (sommerstyring

Indlæg af stokernut »

(beklager mit første indlæg, nåede ikke at redigere færdig, inden de 60 minutter var gået. Admin bedes slette).

Prøver igen:

I et par andre tråde, har jeg fået hjælp til at få min sommerstyring til at køre på min 16 kwa Scotte. Du kan se det omtalte tråde her:

viewtopic.php?f=137&t=10148

og her:

viewtopic.php?f=137&t=7745

Min Scotte er følgende type:

http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=62&m ... 5BD7D22757

Jeg har haft min "nye" Scotte vel i et par år og ret hurtigt fandt jeg ud af, at jeg kunne spare MEGET ved at køre med tænd/sluk ur. I første omgang blev Scotten og pumperne (jeg har to) "bare" sat på et almindeligt tidsur, således alt slukkede og tændte på bestemte tidspunkter. Det viste sig dog at være en nødløsning (som i praksis virker helt super). Hvorfor så ændre det?

Jo ved direkte slukning af strøm, bliver herden (eller hvad den nu hedder = den rist pillerne ligger på, når de skal antændes) ikke blæst rent. Der kan også være risiko for tilbagebrænd.

Min Scotte har godt nok et selvstændigt ur i styringen, men mange har afvist at bruge dette, pga af dårlig kvalitet etc.

Løsning er blevet (med stor hjælp fra andre på dette forum):

Køb et egnet tidsur. Jeg blev anbefalet dette og købte det:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 16&n=20100

Der medfølger en brugsvejledning, men lidt simpelt så tilsluttes uret på følgende måde:

1. Slå alt strøm fra dit anlæg og på med pandelampen :wink:

2. Åben din styring og find de to stikben yderst, hvor der sidder en lille (i mit tilfælde blå) ledning, som går fra stikbenet mærket + til stikbenet mærket -. Denne ledning, som forbinder (kortslutter) to stikben i styringen, kaldes af fagfolk en lus. Se billedet som er døbt "Lus".
LUS.jpg
3. Fjern lusen.

4. Sæt en alm. ledning i, der hvor lusen sad. Jeg brugte bare en ganske almindelig ledning fra en forlængerledning. Det kunne være en stump du klipper af en udtjent kaffemaskine e. lign. Det vigtigste er, at du kun skal bruge to ledninger. Den ene sættes i plus og den anden i minus, der hvor lusen sad før.

5. De to ledninger, som du lige har sat i + og -, trækkes direkte hen til dit tidsur og de sættes i de to stikben, der på uret er mærket 7 og 8 (det er helt ligegyldigt hvilken der går i hvilken). Du kan se stikbenenes betydning (forklaring) her. Hvis der står andet i den instruktion, du fik med dit ur, så STOP, for så passer min vejledning IKKE:

Terminalnumre Kontakt
1-2 Spændingsforsyning 230 - 250 V -50 - 60 Hz
8-7-6 Omskifterkontakt maks. skifterkapacitet 240 V -16 (1)A
Tilslut ikke nogen elektrisk forbindelse til terminal 3, 4 og 5!


6. Tilslut strøm til uret. Her kan du bruge samme ledning/kabel, som du brugte mellem styring og ur. De to ledninger, fra dit permanente strøm (kaldes vel professionel fase og nul, men for os bonde rø.. er det + og - :wink: ) sættes i urets stikben, mærket 1 og 2. Det er ligegyldigt, hvilken der går i hvilken. I princippet kunne du bare sætte et almindeligt hanstik i, og proppe det i stikkontakten. Hvis dit nye ur, pludselig viser tal i displayet, så har du ramt rigtigt. Du skal dog lige rykke de to ledninger, fra styringen ud først (dem du har sat i urets stikben 7 og 8 ), så er det eneste der sker, at du brænder et BILLIGT ur af, eller sprænger en sikring. Se billedet "Ledning".
Ledning%20i1278.jpg
Ledning%20i1278.jpg (17.88 KiB) Vist 1125 gange


OBS det er naturligvis klart at du overlader al el arbejdet til en elektriker og ikke selv piller, roder og rager. Du risikerer at ødelægge din styring.

7. Hvis dine pumper skal køre samme med uret, så skal dine pumper sidde i samme stik, som dit fyr nu skal sidde i. Det er det stik, som nu sidder mellem strøm til fyret og dit tidsur. Det vil dog være langt at foretrække at du køber et drifttermostat (Se billedet "Termostat") og på den måde, kan lade din (dine) pumpe køre lidt efter, at fyret at slukket. Jeg har sat mit drifttermostat til 53 grader. Det betyder at når fyret slukker, så køre pumperne indtil vandet i fyret, falder til 53 grader. Og når fyret igen starter, så tænder mine pumper først, når vandet i fyret er på 53 grader. Jeg har sat en "dyklomme" i fyret (der er plads i modsat ende, af hvor din overkogningssikring er isat). Dyklommen er så fyldt op med kobberfedt, for at give god forbindelse. I enden, har jeg skubbet lidt pakkegarn ind, så selve "sonden" ikke rykkes ud. Se billedet "Sonde".
Termostat.jpg
Sonde.jpg
Selve tilslutningen er drifttermostaten vil jeg ikke beskrive, da den i princippet kan undværes og da den jo heller ikke kan ødelægge din styring, hvis den tilsluttes forkert.
Senest rettet af stokernut 01 apr 2011 11:31, rettet i alt 4 gange.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sådan tilslutter du tidsur til din Scotte (sommerstyring

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Flot vejledning!
madmax
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Sådan tilslutter du tidsur til din Scotte (sommerstyring

Indlæg af madmax »

SÅDAN! flot skåret ud i pap så alle kan forstå. Tak for det :-)

Besvar