Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsur til Skotte 16Kwa

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af john m » 25 mar 2011 17:41

Jeg vil ikke kloge mig på hvor ledningerne på dette ur skal monteres
men det kan jo nemt ses på diagrammet på det pågældende ur.
Men fortæl du bare din elektrikker at uret skal overtage lusens funktion
når det aktiveres på de givne tider.Ang.termostaten burde det jo være lige ud
af landevejen,jeg forstår ikke at du vil have det udpenslet mere når
du har en elektrikker, jeg kunne da godt tegne et diagram men da der findes
flere typer af ure og termostater vil jeg ikke risikere at fejlinformere dig.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 18:04

john m » 25 Mar 2011, 17:41 skrev:Jeg vil ikke kloge mig på hvor ledningerne på dette ur skal monteres
men det kan jo nemt ses på diagrammet på det pågældende ur.
Men fortæl du bare din elektrikker at uret skal overtage lusens funktion
når det aktiveres på de givne tider.Ang.termostaten burde det jo være lige ud
af landevejen,jeg forstår ikke at du vil have det udpenslet mere når
du har en elektrikker, jeg kunne da godt tegne et diagram men da der findes
flere typer af ure og termostater vil jeg ikke risikere at fejlinformere dig.
Jeg vil egentlig gerne have det udpenslet, så jeg selv kan lave et indlæg, efterfølgende , med billeder, til alle andre, der måske får samme ide i fremtiden. Og så må jeg indrømme, at jeg også godt kunne tænke mig at få det ærlige svar. Og jeg har desværre fået fornemmelsen af, at "man" rent faktisk ikke har svaret og ikke ved hvordan det skal forbindes og derfor kommer der ikke en simpel og direkte forklaring.

Men du har ret! Og jeg kan sagtens forstå dine bemærkninger. Det er jo blot trist, hvis der rent faktisk sidder en bag skærmen, som har samme setup :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af john m » 25 mar 2011 18:13

stokernut » 25 Mar 2011, 18:04 skrev: Jeg vil egentlig gerne have det udpenslet, så jeg selv kan lave et indlæg, efterfølgende , med billeder, til alle andre, der måske får samme ide i fremtiden. Og så må jeg indrømme, at jeg også godt kunne tænke mig at få det ærlige svar. Og jeg har desværre fået fornemmelsen af, at "man" rent faktisk ikke har svaret og ikke ved hvordan det skal forbindes og derfor kommer der ikke en simpel og direkte forklaring
Men du har ret! Og jeg kan sagtens forstå dine bemærkninger. Det er jo blot trist, hvis der rent faktisk sidder en bag skærmen, som har samme setup :wink:
Jeg syntes da det er super at du vil lave en instruktion med billeder,
Og det har du da alle muligheder for hvis du har kamera og notesblok
klar når din elektrikker udfører installationen.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen » 25 mar 2011 20:39

stokernut » 25 Mar 2011, 11:46 skrev: Har sendt di en PB, men hvis andre vil vide det samme tillader jeg mig lige, at trætte dig lidt mere
Såvidt jeg forstår, så det ikke tilladt at lave Privat Beskeder med den slags forespørgsler på dette forum. Og det synes jeg er en god regel..

Dog har jeg svaret nedenstående. Jeg har i svaret ikke taget hensyn til ben-konfigurationen på kontakturet fra Bauhause, som jeg ikke kende. I stedet bruger jeg benene fra kontakturet fra Harald Nyborg...

Hej Stokernut,

Jeg beundre dit gå-på-mod. Dog tror jeg, at det er upædagogisk af dig (og andre), at 'afkræve' svar af andre, og kalde dem 'eksperter'. Jeg vil mene, at det afskrækker andre fra at svarer, og komme med værdifuldt input.

Kontakturet har fået navnet, fordi at det på dens udgange (ben 7 og 8 ), skaber en 'kontakt', når uret siger fyret skal køre. Du kunne også kalde kontakten for en kortslutning.

Lusen (=et lille stykke ledning) skaber en permanent kortslutning mellem de to 'Ekstern kontakt'-klemmer på styringen. Ved at fjerne lusen, og indsætte kontakturets ben 7 og 8 i stedet, kan det tidstyres, hvornår kortsluttningen skal være der (=fyrer kan køre), og hvornår det ikke skal køre (=fyret er tvunget i stop).

M.a.o. er svaret på "Skal klemme 7 og 8 så bruges der hvor lusen sidder?" = Ja.
Skal den der hedder + på styringen (hvor den ene ende af lusen sidder) i 7 og den der hedder - i 8, eller er det ligegyldigt?
Det er ligegyldigt, da der jo ikke er nogen spændning over 7 og 8. Det er bare en kortslutning, når tidstyringen siger, at fyret skal køre.
Kan jeg bortkoble uret i hele vinterhalvåret, hvor jeg IKKE vil køre på tænd/sluk, eller skal uret være tilkoblet og "bare" stå på on hele tiden (hvad det så end vi sige)?
For mig at se, så vil det letteste være i vinterhalvåret at stille kontakturet, så det altid tillader fyret at køre, d.v.s. at det altid giver en kortslutning mellem ben 7 og 8, svarende til at lusen kortsluttede 'Ekstern kontakt'-klemmerne på styringen.

Nogle tvinger fyret i stop via urstyring også om vinteren, da de mener, at den tvungne afkøling mindsker slagge/hard aske på herden.
Skal klemme 1 og 2 bruges til fase (som jeg jo kalder plus) og til minus (altså er det klemme 1 og 2, der skal forbindes med permanent 230 volt fra huset)?
Ja.

Det du kalder 'minus' hedder normalt 'nul', som jo er noget helt andet en jord. Bemærk, så vidt jeg forstår, må man under ingen omstændigheder regne med, de farverkoder der evt. er på ledningerne i en installation. I stedet skal man altid selv måle på ledningerne...

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af abn » 26 mar 2011 11:10

Vil lige starte med at sige at jeg ikke er elektriker, men laver gerne strøm selv. Dette indgreb som du skal have lavet(stokernut) er meget let at lave. men at du vil have det penslet ud på denne måde for at kunne vise det til elektrikeren er for mig et tegn på at du ikke har meget tiltro til ham. Hvis han har diagrammerne på styringen og tidsuret, så er det overskuet på under et minut og han kan forbinde det på under 5 min når du har sat det hele op.
Og det med plus og minus: Han ved også at er der en lus er der ikke noget + og - for så vil det jo kortslutte. Altså det er kun den ene af dem der skal løbe der igennem.
Og for at gøre dig lidt klogere så er 230v vekselstrøm og ikke jævnstrøm og derfor er + og - en fase og en nul :?

Jeg synes det er fint at du vil lave denne såkaldte brugsanvisning bagefter på hvordan det skal gøres, men hvis det er nødvendigt med sådan en udpensling så tror jeg at det er bedre at man holder sig fra det da det jo er strøm. Og mange af dem der er herinde er altså eksperter fordi de selv har rodet med det og lavet deres egne anlæg og de hjælper rigtig mange mennesker, men der er også mange spørgsmål hver dag og derfor bliver det altså ikke forklaret ned til mindste detalje hver gang.

Håber det giver mening :)
Mvh Anders


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 01 apr 2011 09:38

Nå så kom elektrikkeren.

Må sige det var TOTAL piece of cake og kan slet ikke forstå ingen kunne lave den simple forklaring :wink:

OK alle svar er givet i denne tråd, men man skal søge lidt og ikke lade sig forvirre af bemærkninger som: Er du sikker på der ikke er spænding i etc. etc.!

Hvis du vil have det på den lette måde, så klik her:

viewtopic.php?f=137&t=10250
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af frølårsraketten » 01 apr 2011 19:06

stokernut » 01 Apr 2011, 09:38 skrev:... og kan slet ikke forstå ingen kunne lave den simple forklaring
Nej det forstår jeg slet heller ikke(!) :shock:
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


Besvar