Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tidsur til Skotte 16Kwa

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen » 25 mar 2011 09:11

Og så er der stadig ingen der har givet en bud på, hvornår pumperne skal slukkes. Altså ved hvilken temp for jeg mest ud af systemet. Er det 50 eller 55 grader etc.?
Jeg synes da, at jeg lige har skrevet:
Min termosat har jeg vist sat på ca. 40 grader. Men det er ikke så vigtigt, da den jo bare skal opdage, at fyret er slukket, før der pumpes en masse koldt vand rundt.
Skalaen på termostaten er altså ikke så død-nøjagtig, at det er nødvendigt at kaste sig ud i dyklommer med kobberfedt eller termopasta.

Jeg har brugt en klat silikone-fuge til at holde temperaturføler fast i dyklommer. Andre bruger vist kabelbindere...


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 11:46

Frank_Rasmussen » 25 Mar 2011, 09:11 skrev: Jeg synes da, at jeg lige har skrevet:
Skalaen på termostaten er altså ikke så død-nøjagtig, at det er nødvendigt at kaste sig ud i dyklommer med kobberfedt eller termopasta.

Jeg har brugt en klat silikone-fuge til at holde temperaturføler fast i dyklommer. Andre bruger vist kabelbindere...
He, he nej det havde du ikke skrevet. Du havde skrevet at din var sat til 40 grader.

Det jeg efterlyser er en forslag til, hvornår det kan betale sig.

Altså hvornår begynder jeg at stjæle varme fra min varmevandsbeholder, hvis jeg lader pumperne køre, efter fyret er slukket. Der må givet være "et antal grader" som er det optimale.

Nå jeg må smutte. Vandet har været af fyret (og er nu fyldt på igen). Dyklomme isat. Termostatstyring til pumperne skruet på væggen og det samme er tidsuret. Nu skal ledningerne trækkes og så skal elektrikeren komme og godkende og sætte de sidste kabler i. 8)

PS Det omtalte tidsur er for øvrigt udgået hos Bauhaus. Jeg var heldig at få det sidste.

PPS Har sendt di en PB, men hvis andre vil vide det samme tillader jeg mig lige, at trætte dig lidt mere:

Er det korrekt opfattet at mit permanente strøm fra mit hus, skal i tidsurets klemme 1 og 2?

Og at der hvor lusen sidder i styringen, som er markeret med + og - skal i klemme 7 og 8?

Og hvis JA, hvilekn skal i 7 og hvilken i 8? Altså + til 8 og - til 7 eller visa versa, eller er det uden betydning?
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 13:38

Og så lige med et par billeder:
Vedhæftede filer
Ledning i1278.jpg
KobberIlommen.jpg
TermostatPumpe.jpg
ErDetRigtigt.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
SLE
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 23 dec 2008 20:38
Mit fyr: V10, Blackstar 10 kw +Solvarme
Areal: 130m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8960
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: Randers SØ

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af SLE » 25 mar 2011 14:25

Er du sikker på at der ikke kommer spænding ud af klemme 7 og 8? Styringen dør hvis der kommer spænding ind hvor lusen sidder.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 15:35

Crashboy » 25 Mar 2011, 14:25 skrev:Er du sikker på at der ikke kommer spænding ud af klemme 7 og 8? Styringen dør hvis der kommer spænding ind hvor lusen sidder.
:(

Jamen jeg er IKKE sikker på en dyt og det er lige som det hele mit indlæg pår på. Altså at ingen kan komme med en simpel forklaring, med alle detaljer.
16Kw Scotte med 6.35 styring


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af svbech » 25 mar 2011 15:59

RING NU TIL DEN ELEKTRIKKER !!! ZD_HEL~113.GIF

Det er fint at lave tingene selv, men det fordrer også at man kender egne begrænsninger :sos:

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 16:15

svbech » 25 Mar 2011, 15:59 skrev:RING NU TIL DEN ELEKTRIKKER !!! ZD_HEL~113.GIF

Det er fint at lave tingene selv, men det fordrer også at man kender egne begrænsninger :sos:
JEG HAR RINGET til elektrikker, men derfor VIL jeg gerne vide, hvad det er der skal gøres. Altså SERIØST, hvis nogen her på dette forum, har et tidsur, som jeg er blevet anbefalet og en føler til pumperne, som jeg også er blevet anbefalet og en styring som min, så må det da være ret simpelt lige at skrive hvor de fire ledninger skal placeres, så en lægmand også kan forstå det. :wink:

Og fden eneste måde man bliver klogere på, er jo at lære fra dem, der allerede har styr på det man søger oplysninger om. Så egentlig vil jeg bare gerne vide så meget som muligt.

Det vil også være total meget lettere at kunne printe brudstykker ud, af denne tråd og så give den i hånden på elektrikkeren og sige:

"Se her er hvad andre, som har dette koncept, siger man skal gøre!"

Jeg tror ogspå at en "tilfældig" elektrikker vil blive glad for lidt "insider" viden, inden han begynder at måle alle ledninger ud, på styring etc.
16Kw Scotte med 6.35 styring

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af svbech » 25 mar 2011 16:27

Hvis din elektrikker ikke med manualen til fyret og til dit ur i hånden, kan gennemskue opgaven på ca 22,4 sekunder, så ring efter en anden. Det skal han kunne..

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Emborg41 » 25 mar 2011 16:30

svbech skrev:JEG HAR RINGET til elektrikker, men derfor VIL jeg gerne vide, hvad det er der skal gøres. Altså SERIØST, hvis nogen her på dette forum, har et tidsur, som jeg er blevet anbefalet og en føler til pumperne, som jeg også er blevet anbefalet og en styring som min, så må det da være ret simpelt lige at skrive hvor de fire ledninger skal placeres, så en lægmand også kan forstå det. :wink:

Det er der også "mange" der har gjort op til flere gange stokernut :cry:

Problemet er at du har med strøm at gøre, og det kan altså være farligt.


Peter

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut » 25 mar 2011 17:22

Emborg41 skrev:
Det er der også "mange" der har gjort op til flere gange stokernut :cry:
Jep og det er kanon, men der er bare ingen der har skrevet det hele og så i et let forståeligt sprog. Altså:

Træk en ledning fra nummer 1 på tidsuret, til lusen i styringen og sæt denne ledning i, der hvor der står plus. Træk herefter en ledning fra nummer 2 på tidsuret og træk den til lusen i styringen og sæt den på minus etc.

Men det kan naturligvis bare være fordi (som du selv skriver) at der bare er for svært og der ikke helt er nogen der tør, eller ved det.
Emborg41 skrev:Problemet er at du har med strøm at gøre, og det kan altså være farligt.
Jep det er også derfor jeg er så møg irriterende og bliver ved med at spørge icon_cheesygrin.gif
svbech skrev:Hvis din elektrikker ikke med manualen til fyret og til dit ur i hånden, kan gennemskue opgaven på ca 22,4 sekunder, så ring efter en anden. Det skal han kunne..
Vi må derfor konkludere at der ikke er noget der minder om en elektriker på dette forum :wink:

Jeg ved godt jeg også provokere, men det er bare så trist med links, halve forklaringer etc. Man bliver jo lidt "bange" for at grunden til der ikke er nogen, der kan lave en fuldstændig simpel logisk forklaring, skyldes at der bare ikke er nogen der ved det. På den måde, bliver man lidt bange for om de halve forklaringer, med et link her og der, man får, måske ikke er 100 % rigtige.

Og så hjælper det naturligvis ikke jeg er total stædig og dumsmart :oops:
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar