Blackstar køre op og ned

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Re: Blackstar køre op og ned

Indlæg af Elpedersen+- »

Hej

En lille opdatering til hvis der skulle være nogle nysgerrige der følger med.

Jeg har stillet I til 0.23 og så skruet gulvvarmeschunten ned på ca 36 c.
Hold da helt ferie hvor det har hjulpet på forbruget. Jeg vil tro det er faldet med 10 kg men nu ser jeg lige tiden an og opdatere løbende.

Fyret pendler dog stadivæk en del i både effekt og temperatur. Mellem 68 og 52c men nu kun ca 4 gange i løbet af en time.

Skal jeg bare vente og se eller er der nogen der har gode ideer.

Hav en dejlig aften hilsen Kasper

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Blackstar køre op og ned

Indlæg af Hjemme teori »

Prøv fast tryk på gulvarme pumpen, trin II eller III. (og kunne temperaturen sænkes yderligere eller fandt du at 36grader var et godt kompromis?)

Hvilke drifts procenter kører fyret ca ved i denne tid/temperatur udendørs

Uden at kende ovenstående og ikke kunne se grafer ville jeg prøve at sænke P til 2 og så observer et par dage.

Med gulvvarme skal du kunne køre med en PI som har lave tal (det har du ikke nu men de er heller ikke meget høje). Det kommer dog også an på om fyret er stort eller lille i forhold til husets forbrug.

Du kan også observere dine radiatorer om der er en der hænger i termostaten. Altså om den af og til er helt kold og andre tidspunkter helt varm, for så skal den måske have lidt gymnastik.
Mvh. Sophus
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Re: Blackstar køre op og ned

Indlæg af Elpedersen+- »

Hjemme teori skrev: 22 jan 2019 18:00 Prøv fast tryk på gulvarme pumpen, trin II eller III. (og kunne temperaturen sænkes yderligere eller fandt du at 36grader var et godt kompromis?)

Hvilke drifts procenter kører fyret ca ved i denne tid/temperatur udendørs

Uden at kende ovenstående og ikke kunne se grafer ville jeg prøve at sænke P til 2 og så observer et par dage.

Med gulvvarme skal du kunne køre med en PI som har lave tal (det har du ikke nu men de er heller ikke meget høje). Det kommer dog også an på om fyret er stort eller lille i forhold til husets forbrug.

Du kan også observere dine radiatorer om der er en der hænger i termostaten. Altså om den af og til er helt kold og andre tidspunkter helt varm, for så skal den måske have lidt gymnastik.
Hej

Nu køre den konstant tryk på trin 2.
Det er en der kan køre 3 trin i hastighed og autoadapt samt konstant tryk 3 trin og proportionel i 3 trin. Det er jo en videnskab med sådan en pumpe.

Jeg prøver lige af gøre mig nogle observationer her i et døgns tid så jeg kan vende tilbage med noget.
Men i hvert fald tak ind til videre, Det er bare så fedt🙂🙂

Hilsen Kasper
Elpedersen+-
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 jan 2019 18:40
Mit fyr: Blackstar opop 20 styring scotte v2.26
Areal: 168 + 18
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 50 kg
Årligt forbrug: Ca 7 ton
Geografisk sted: 4340

Re: Blackstar køre op og ned

Indlæg af Elpedersen+- »

Hjemme teori skrev: 22 jan 2019 18:00 Prøv fast tryk på gulvarme pumpen, trin II eller III. (og kunne temperaturen sænkes yderligere eller fandt du at 36grader var et godt kompromis?)

Hvilke drifts procenter kører fyret ca ved i denne tid/temperatur udendørs

Uden at kende ovenstående og ikke kunne se grafer ville jeg prøve at sænke P til 2 og så observer et par dage.

Med gulvvarme skal du kunne køre med en PI som har lave tal (det har du ikke nu men de er heller ikke meget høje). Det kommer dog også an på om fyret er stort eller lille i forhold til husets forbrug.

Du kan også observere dine radiatorer om der er en der hænger i termostaten. Altså om den af og til er helt kold og andre tidspunkter helt varm, for så skal den måske have lidt gymnastik.
Hej

Nu har jeg luret et mønster på brænderen.

Den køre mellem 40 og 60 % i de her dage. Temperaturen har ligget på 56 til 64 c.
Temperaturen har ligget på lige under frysepunktet og med en rimelig vind på.

Der bliver for koldt i stuen med trægulv hvis den kommer under 36c.

Til gengæld er forbruget faldet mærkbart, jeg er kommet ned på omkring 27 til 30 kg i døgnet alt efter hvor mange bad der bliver taget den dag.

Alle radiatorer køre som de skal.
Trykket på anlægget er dog nede på 1.3 til 1.6 bar pga defekt espantionsbeholder og overtryksventil der hænger.


Det er jo fantastisk med sådan et forum af der er nogen der vil hjælpe en.👌
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Blackstar køre op og ned

Indlæg af Hjemme teori »

Det lyder ok, men hvis drift procenten ikke er højere burde du kunne komme længere ned i PI. og da du stadig har små udsving ville jeg prøve med P=1,8.

Men fra nu af tror jeg ikke du ikke regne med at spare flere piller, det er bare trimning.
Mvh. Sophus

Besvar