Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandtryk

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Vandtryk

Indlæg af stokernut » 27 jun 2018 19:59

I må bære over med mine manglende fagudtryk.

Jeg køre sommerdrift. Det betyder to opstart i døgnet med ca. 2 timers drift. Det giver det varme vand husstanden har brug for.

I år har jeg lagt mærke til at vandtrykket i mit system, falder til 1 bar (eller hvad det nu hedder), mod de normale 2 bar, jeg køre med. Mindes ikke det har været sådan tidligere. Trykket falder ikke under de to timers drift.

Jeg tænker (håber) det er pga. sommerdriften. Mit håb er, at det skyldes temperatursvingningen de to gange i døgnet. Min frygt er et utæt system.

Nogen bud?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vandtryk

Indlæg af pille bruger » 27 jun 2018 20:46

stokernut skrev:
27 jun 2018 19:59
I må bære over med mine manglende fagudtryk.

Jeg køre sommerdrift. Det betyder to opstart i døgnet med ca. 2 timers drift. Det giver det varme vand husstanden har brug for.

I år har jeg lagt mærke til at vandtrykket i mit system, falder til 1 bar (eller hvad det nu hedder), mod de normale 2 bar, jeg køre med. Mindes ikke det har været sådan tidligere. Trykket falder ikke under de to timers drift.

Jeg tænker (håber) det er pga. sommerdriften. Mit håb er, at det skyldes temperatursvingningen de to gange i døgnet. Min frygt er et utæt system.

Nogen bud?
Hvis trykket er stabilt, så er det :great:
Det kunne være en ekspansionsbeholder der taber fortrykket.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Vandtryk

Indlæg af BWJ » 27 jun 2018 22:17

Det skyldes den mindre volume du opvarmer nu, du skal huske at hele dit radiator eller gulvvarme system er koldt nu.
Hvis trykket ikke falder yderligere, er det som Pille bruger skriver, helt iorden.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 19 jul 2018 21:03

Tak for jeres svar. Jeg uddyber lige. Trykket falder ret konstant og dagligt. Ok jeg køre kun 2 x 2 timer. Hvilket betyder fyret er slukket ca. 10 timer, for herefter at køre i 2 timer, hvorefter det igen er slukket i 10 timer, for igen at køre i 2 timer.

Jeg fylder vand på dagligt, for at holde de 2 bar. Hvis ikke jeg fylder vand på hver, eller hver anden dag, falder trykket helt, efter nogle dages sommerdrift. Hvis nogen lige gider at uddybe om det er acceptabelt med denne form for sommerdrift og vores høje sommertemperatur.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vandtryk

Indlæg af Lintz » 20 jul 2018 16:33

stokernut skrev:
19 jul 2018 21:03
Tak for jeres svar. Jeg uddyber lige. Trykket falder ret konstant og dagligt. Ok jeg køre kun 2 x 2 timer. Hvilket betyder fyret er slukket ca. 10 timer, for herefter at køre i 2 timer, hvorefter det igen er slukket i 10 timer, for igen at køre i 2 timer.

Jeg fylder vand på dagligt, for at holde de 2 bar. Hvis ikke jeg fylder vand på hver, eller hver anden dag, falder trykket helt, efter nogle dages sommerdrift. Hvis nogen lige gider at uddybe om det er acceptabelt med denne form for sommerdrift og vores høje sommertemperatur.
Hvorfor 2 bar - Det svarer til 20 m vandsøjletryk. Det er vist de allerfærreste der har brug for det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 20 jul 2018 17:04

Lintz skrev:
20 jul 2018 16:33
Hvorfor 2 bar - Det svarer til 20 m vandsøjletryk. Det er vist de allerfærreste der har brug for det.

Måske hedder det noget andre, men “2 tallet” både på mit manometer/display for vandtryk på selve fyret og på den “ekspantions-dims” (rød rund ting på væggen, der giver tryk), er placeret inden for den vifte, der viser korrekt tryk. Og jeg har så ladet mig fortælle at det er 2 bar. Samt alle andre jeg kender, med samme fyr, påstår de køre med et tryk på 2 bar.

Men nu går spørgsmålet ikke på om det skal være 1, 2 eller 2,5 bar, men om det er accatabelt at trykket falder (uanset om det som udgangspunkt er på 1 eller 2 bar).
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Vandtryk

Indlæg af BWJ » 20 jul 2018 20:30

Som udgangspunkt skal der fyldes det tryk på, som svarer til det højeste sted + 5 meter i dit anlæg.
På et manometer der måler i "bar", svarer 1 bar til 10 meter, her ud fra skal du tilpasse trykket, det er også vigtigt at fortryk i din “ekspandtions-dims” (rød rund ting på væggen), er korrekt, - her skal fortrykket være = det højeste sted og ikke + 5 meter.
Du kan sagtens risikere at beholderen er "punkteret", det kan du tjekke ved at knipse på den når du har fyldt vand på, hvis den "ringer" er den ok, har den en død lyd er den punkteret.
Hvis man har en punkteret beholder, og et større anlæg (volume), skal der i tide og utide fyldes vand på, da det eneste sted vandet kan udvide sig er ud via sikkerhedsventilen.
Ved et sundt alm. anlæg med de rigtige tryk, bør anlægstryk ikke svinge væsentligt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 22 jul 2018 08:14

BWJ skrev:
20 jul 2018 20:30
Som udgangspunkt skal der fyldes det tryk på, som svarer til det højeste sted + 5 meter i dit anlæg.
På et manometer der måler i "bar", svarer 1 bar til 10 meter, her ud fra skal du tilpasse trykket, det er også vigtigt at fortryk i din “ekspandtions-dims” (rød rund ting på væggen), er korrekt, - her skal fortrykket være = det højeste sted og ikke + 5 meter.
Du kan sagtens risikere at beholderen er "punkteret", det kan du tjekke ved at knipse på den når du har fyldt vand på, hvis den "ringer" er den ok, har den en død lyd er den punkteret.
Hvis man har en punkteret beholder, og et større anlæg (volume), skal der i tide og utide fyldes vand på, da det eneste sted vandet kan udvide sig er ud via sikkerhedsventilen.
Ved et sundt alm. anlæg med de rigtige tryk, bør anlægstryk ikke svinge væsentligt.

Mange tak for et meget uddybende svar. Jeg tillader mig lige at bede om uddybning. Min højeste radiator sidder på første sal. Det betyder vel maks 4 meter. Er det 4 + 5, eller regner man også “vandringen” (længde på de rør der fodre radiatoren med vand) med? Hvis ikke må det jo være 0,9 bar?

Sekundært, “knipse” er det et slag med en kno, eller et stykke værktøj?

Sidst skriver trykket i min beholder, skal være som det højeste sted. Det betyder så 0,4 bar. Det er LANGT under den grønne zone, som viser, hvad producenten mener er korrekt tryk. Hvis du orker at uddybe, så vil det hjælpe meget. Samtidig så ser trykket ud til at følges ad på fyr og beholder. Hvis jeg fylder vand på fyret op til 2 bar, flytter nålen sig på beholderen også op til 2 bar. Hvordan sænker jeg så trykket i beholderen uden det også falder i fyret?
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Vandtryk

Indlæg af stokernut » 22 jul 2018 08:15

Mange tak for et meget uddybende svar. Jeg tillader mig lige at bede om uddybning. Min højeste radiator sidder på første sal. Det betyder vel maks 4 meter. Er det 4 + 5, eller regner man også “vandringen” (længde på de rør der fodre radiatoren med vand) med? Hvis ikke må det jo være 0,9 bar?

Sekundært, “knipse” er det et slag med en kno, eller et stykke værktøj?

Sidst skriver du trykket i min beholder, skal være som det højeste sted. Det betyder så 0,4 bar. Det er LANGT under den grønne zone, som viser, hvad producenten mener er korrekt tryk. Hvis du orker at uddybe, så vil det hjælpe meget. Samtidig så ser trykket ud til at følges ad på fyr og beholder. Hvis jeg fylder vand på fyret op til 2 bar, flytter nålen sig på beholderen også op til 2 bar. Hvordan sænker jeg så trykket i beholderen uden det også falder i fyret?

PS Nu har jeg googlet og youtubet lidt på området. Tilsyneladende vil en god indikator for utæt beholder være at der kommer vand ud, når men udløser luft ved tryk på ventilen. Der gør der ikke. Kun luft.

Jeg har knipset med en negl, men forpå lyder den ikke “metalklingende”, men det gør den bag på. Tilsyneladende er der også delte meninger om, hvorvidt man kan høre om den er utæt.

Findes der en sikker metode, som man selv kan foretage, eller skal jeg bare skifte den? Og hvis jeg skifter den, er det så kun beholderen, eller også rørsystemet monteret på toppen, med den røde sikkerhedsventil?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Vandtryk

Indlæg af john m » 22 jul 2018 11:39

Tryk på beholder/fortryk måles/justeres med en dæktryks måler.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar