Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Info - mere end 10 optændinger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af pille bruger » 22 maj 2018 08:18

Mr B skrev:
22 maj 2018 07:55
Hej igen og tak.
Jeg har ikke vv prioritering, der er bare t-stykke der forgrener til hhv vvb og radiatorer.

Jeg har nu prøvet at køre med urstyring så fyret kører mellem klokken 6-8 og 18-20.
Da jeg i dag fik i bad kl 07:00 var vandet kun lunkent. Jeg gik ud og kiggede på fyret og det var stoppet fordi fremløb på 60 grader var opnået. Nogen idé til hvad jeg gør forkert? Radiatorer i huset er slukket, pumpe er slukket, men hane på streng ind til radiatorer er ikke lukket (ved ikke om det gør nogen forskel)?
Pumpen til cirkulation bør jo være tilsluttet styringen ( L5 ) icon_cheesygrin.gif
Så styre styringen start stop af pumpen.

Har du prøvet om ventilen til varmt vands reguleringen hænger ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Mr B » 22 maj 2018 09:26

Hej Michael - det bliver den snart 😀
Men jeg har haft varmt vand i den periode hvor den har været slukket, men måske den så ikke er så effektiv til at varme op?

Installationen blev lavet for et par måneder siden, så tænker ikke at ventilen hænger. Har også haft godt varmt vand, det var først i forbindelse med urstyring at jeg har oplevet problemer (og koblede først urstyring til i forgårs).

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af kivi » 22 maj 2018 12:47

Mr B skrev:
22 maj 2018 07:55
Hej igen og tak.
Jeg har ikke vv prioritering, der er bare t-stykke der forgrener til hhv vvb og radiatorer.

Jeg har nu prøvet at køre med urstyring så fyret kører mellem klokken 6-8 og 18-20.
Da jeg i dag fik i bad kl 07:00 var vandet kun lunkent. Jeg gik ud og kiggede på fyret og det var stoppet fordi fremløb på 60 grader var opnået. Nogen idé til hvad jeg gør forkert? Radiatorer i huset er slukket, pumpe er slukket, men hane på streng ind til radiatorer er ikke lukket (ved ikke om det gør nogen forskel)?
Hvad er det for en pumpe der er slukket, der kommer jo ikke varmt vand til vvb, hvis ikke der er en pumpe der kører.

Fremløb på 60 grader, er det ikke i den lave ende.
Mvh. Ole

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Mr B » 22 maj 2018 22:27

Det er cirkulationspumpe der ikke kører.
Jeg har i en kort periode inden jeg slog urstyring til kørt uden cirkulationspumpe slået til, og der havde jeg varmt vand i vvb, dog ingen varme i radiator hvis jeg tændte. Jeg troede derfor at det varme vand fra fyret selv kunne cirkulere i kredsen til vvb (sidder tættest på fyret). Det må næsten være der det går galt, så nu tænder jeg den igen og slutter den til styreboks.
Jeg har lavet så jeg kan lukke for strengen til radiatorer. Vil det være en fordel at gøre det eller har det ingen betydning når jeg alligevel ikke har tændt for nogle radiatorer? Tænker på om det varme vand fra fyret sendes rundt i kredsen uden eller om det bare er et teoretisk varmetab.

Har ikke haft problemer med at holde varmen med fremløb på 60. Hvorfor tænker du at det er for lavt?

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Hemhems » 23 maj 2018 03:11

Hej..

Fyret skal lige varme vandet op inden du har varmt vand igen, desuden får vvb nok ikke tid til at varme denne rigtig op i de 4 timer du har sat den til.. vvb prioritering med 3 vejs ventil er mere smart da du her altid er sikker på varmt vand og den styre det selv efter temperaturen du har fastsat..Jeg har selv 2 timers varme til huset og mellem 6-8 og resten af tiden varmer fyret vvb efter mellem 8-24 som den lyster.. Med 3 vejs lader du bare radiatorer er være og overskuds varmen vil bare ryge i radiatorer under nedkøling intet andet..


Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Mr B » 23 maj 2018 22:32

Hej og tak for svar.
Ja, det kan da godt være at de to timer ikke er nok til at varme de 110l op..men tænker bare at den ikke når at blive helt kold i mellemtiden. Nu har jeg i hvert fald sluttet pumpen til styringen og prøver så at køre urstyring og ser om det er det der gør forskellen.

Jeg har ikke 3-vejs ventil, men kun et t-stykke. Vil det så være en fordel at lukke for ventilen til rørene ind til huset så det kun er til vvb jeg cirkulerer vandet eller er det kun teoretisk at det gør en forskel?

Når du siger at du bare lader fyret køre som det lyster mellem 8-24, får du så ikke problemet med en masse start/stop?

Hvad skal jeg i øvrigt sætte pumpe styringen til i start og stop? Pt står den på 50grader til både start og stop.

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Hemhems » 24 maj 2018 00:32

Mr B skrev:
23 maj 2018 22:32
Hej og tak for svar.
Ja, det kan da godt være at de to timer ikke er nok til at varme de 110l op..men tænker bare at den ikke når at blive helt kold i mellemtiden. Nu har jeg i hvert fald sluttet pumpen til styringen og prøver så at køre urstyring og ser om det er det der gør forskellen.

Jeg har ikke 3-vejs ventil, men kun et t-stykke. Vil det så være en fordel at lukke for ventilen til rørene ind til huset så det kun er til vvb jeg cirkulerer vandet eller er det kun teoretisk at det gør en forskel?

Når du siger at du bare lader fyret køre som det lyster mellem 8-24, får du så ikke problemet med en masse start/stop?

Hvad skal jeg i øvrigt sætte pumpe styringen til i start og stop? Pt står den på 50grader til både start og stop.
Når du har lukket alle radiatorer ned så gør det ingen rigtig forskel om du kunne lukke af ved dit t stykke, vandet tar den nemmeste vej og din vvb er jo eneste forbruger som du skriver lige nu.

Jeg har 2-4 optændinger om dagen og fyret starter når min minimums temperaturen til vvb er nået og fastsat via styringen.

50-55c på pumpen fint og en normal indstilling..

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Mr B » 26 maj 2018 21:41

Tak for svar igen ☺️

Jeg kan godt se at jeg kraftigt bør overveje at få en føler på vvb så jeg kan styre efter den i sommerperioden.

Til info så løste det problemet da jeg fik sluttet pumpen til styringen - nu er der varmt vand 👍

Tak for hjælpen alle.

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: Info - mere end 10 optændinger

Indlæg af Hemhems » 28 maj 2018 15:46

Mr B skrev:
26 maj 2018 21:41
Tak for svar igen ☺️

Jeg kan godt se at jeg kraftigt bør overveje at få en føler på vvb så jeg kan styre efter den i sommerperioden.

Til info så løste det problemet da jeg fik sluttet pumpen til styringen - nu er der varmt vand 👍

Tak for hjælpen alle.
Jeg har en ny 2 vejs liggende i gemmerne hvis det er, da jeg købte en 3 vejs alligevel. Men jeg synes 3 vejs er smartest, og især om vinteren vil den varme vvb hurtigere op, men på bekostning af at huset må vente imens..


Besvar