Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af coupegt » 19 jan 2018 03:46

Hej, så brokkede scotten sig igen -selvfølgelig sent på aftenen.

Havde en mindre tilbagebrand og herefter død gearmotor og gearkasse på intern snegl (måske disse problemer opstod først og derefter var skyld i tilbagebrand?)

Motor printet var desværre smeltet en smule og dermed dødt sammen med kondensator til blæser og foto celle.

Her derfor skiftet følgende.

Intern snegl motor og gearkasse.
Fotosensor
Motor print
Kondensator til blæser (kører med to stk 1uf da jeg ikke havde en 1,5 på hylden, så en nød-løsning til jeg kan få en 1,5 i morgen)
Kondensator til intern snegl 1,0

Fyret kører nu igen men opfører sig noget anderledes synes jeg - spørgsmålet er så om det er pga opdateret motorprint eller om der er mere galt?

Observeret følgende.

Både blæser og Intern snegl kører mere i pulser/ryk end før synes jeg.
Intern snegl kører i meget små ryk non stop - hvor den med det gamle print kørte hurtigere og så stoppede med jævne mellemrum

Blæseren kører op i fart og derefter ned igen med korte mellemrum - hvor jeg før synes den kørte med jævn hastighed.
Det resulterer i at fyret ryger meget og der klart er for lidt luft.
Har derfor justeret mine korrektioner op fra 90%til 150%i høj og melle indtil videre... hvilket giver en pænere forbrænding umiddelbart, men synes det er voldsomt meget op på korrektionerne?

Min styring er en 6.17 hvis det har noget at sige.

Er det nye funktioner på et opgraderet motorprint der laver de forskelle jeg kan se, eller er der noget galt et sted?
Det nye Print kort var nemlig ikke helt magen til det gamle.

Sker der noget ved at køre med to stk 1.0 kondensatorer til blæseren indtil jeg får fat i en korrekt 1,5?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af pille bruger » 19 jan 2018 06:43

coupegt skrev:
19 jan 2018 03:46
Hej, så brokkede scotten sig igen -selvfølgelig sent på aftenen.

Havde en mindre tilbagebrand og herefter død gearmotor og gearkasse på intern snegl (måske disse problemer opstod først og derefter var skyld i tilbagebrand?)

Motor printet var desværre smeltet en smule og dermed dødt sammen med kondensator til blæser og foto celle.

Her derfor skiftet følgende.

Intern snegl motor og gearkasse.
Fotosensor
Motor print
Kondensator til blæser (kører med to stk 1uf da jeg ikke havde en 1,5 på hylden, så en nød-løsning til jeg kan få en 1,5 i morgen)
Kondensator til intern snegl 1,0

Fyret kører nu igen men opfører sig noget anderledes synes jeg - spørgsmålet er så om det er pga opdateret motorprint eller om der er mere galt?

Observeret følgende.

Både blæser og Intern snegl kører mere i pulser/ryk end før synes jeg.
Intern snegl kører i meget små ryk non stop - hvor den med det gamle print kørte hurtigere og så stoppede med jævne mellemrum

Blæseren kører op i fart og derefter ned igen med korte mellemrum - hvor jeg før synes den kørte med jævn hastighed.
Det resulterer i at fyret ryger meget og der klart er for lidt luft.
Har derfor justeret mine korrektioner op fra 90%til 150%i høj og melle indtil videre... hvilket giver en pænere forbrænding umiddelbart, men synes det er voldsomt meget op på korrektionerne?

Min styring er en 6.17 hvis det har noget at sige.

Er det nye funktioner på et opgraderet motorprint der laver de forskelle jeg kan se, eller er der noget galt et sted?
Det nye Print kort var nemlig ikke helt magen til det gamle.

Sker der noget ved at køre med to stk 1.0 kondensatorer til blæseren indtil jeg får fat i en korrekt 1,5?
Der sker ikke noget ved at du midlertidigt bruger 2 kondensatorer til blæseren icon_cheesygrin.gif
Blæser og gearmotor skal køre i samme tempo som tidligere.
Der burde ikke ske ændring pga skift af motorprint.
Kig efter kortslutninger eller fejl på ledning op til styring.
Se at alle ledninger er korrekt i terminaler på motorprint.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af H.S » 19 jan 2018 07:05

Check lige at blæser kører med uret
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af coupegt » 19 jan 2018 11:34

Tak for hurtigt svar - holder aldrig op med at imponere mig hvor meget hjælp man kan få her 🙂

Havde åbenbart byttet rundt på ledninger til intern snegl og blæser motor - derfor de kørte underligt 🤓😬
Nu har jeg monteret det korrekt, og både blæser og intern snegl kører som de plejer.

Havde godt nok også været igang i 23 timer til sidst, så var pænt træt, og måske tankerne ikke var helt klare til sidst 🙄

Under mig stadig over hvorfor intern snegl motor og gearkasse var dødt i første omgang - det blev sidst skiftet for lige godt et år siden, og det originale dele fra da fyret var nyt kørte da i mange år.

Intern snegl kører fint rundt nu uden mislyde, men både den gamle motor og gearkasse sidder næsten urokkeligt fast.

Ville jo helst undgå problemet igen, da de altid sker klokken sent om aftenen og er noget værre bøvl.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af pille bruger » 19 jan 2018 16:52

coupegt skrev:
19 jan 2018 11:34
Tak for hurtigt svar - holder aldrig op med at imponere mig hvor meget hjælp man kan få her 🙂

Havde åbenbart byttet rundt på ledninger til intern snegl og blæser motor - derfor de kørte underligt 🤓😬
Nu har jeg monteret det korrekt, og både blæser og intern snegl kører som de plejer.

Havde godt nok også været igang i 23 timer til sidst, så var pænt træt, og måske tankerne ikke var helt klare til sidst 🙄

Under mig stadig over hvorfor intern snegl motor og gearkasse var dødt i første omgang - det blev sidst skiftet for lige godt et år siden, og det originale dele fra da fyret var nyt kørte da i mange år.

Intern snegl kører fint rundt nu uden mislyde, men både den gamle motor og gearkasse sidder næsten urokkeligt fast.

Ville jo helst undgå problemet igen, da de altid sker klokken sent om aftenen og er noget værre bøvl.
Hvis der er meget aske i blæseren, kan det sætte sig i lejet, og så er den tjenlig til udskiftning.
Renser man med trykluft, uden at holde blæserhjulet fast, så går lejet også.
Er skakt temperaturen altid meget høj, ja så kan gearet tabe smørelsen, og så er det også tjenlig til udskiftning.

Fint at du fik byttet ledningerne så det nu fungere :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af coupegt » 19 jan 2018 19:53

Har haft lidt problemer med at herden fyldes op med piller og aske og det skal hjælpes ned i skuffen ved at skrabe af jævnligt... deraf følger nok en lidt højere skakt temperatur når herden fyldes op.

Jeg synes dog elmotoren til intern snegl er varm selvom Herden er ren og skjoldet afmonteret, og tænker det skyldes varmeledning fra bålet gennem sneglen, så varmen kan vel ikke helt undgåes.

Er der nogen mulighed for at smørre gearkassen selv, eller er den helt lukket?

Kører min blæser hurtigere nu hvor jeg midlertidigt kører med 2,0uf istedet for 1,5 - har måttet justere blæser korrektioner helt ned på 60-65 fra de normale 90-95... ellers brænder den meget mageret

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af pille bruger » 19 jan 2018 20:28

coupegt skrev:
19 jan 2018 19:53
Har haft lidt problemer med at herden fyldes op med piller og aske og det skal hjælpes ned i skuffen ved at skrabe af jævnligt... deraf følger nok en lidt højere skakt temperatur når herden fyldes op.

Jeg synes dog elmotoren til intern snegl er varm selvom Herden er ren og skjoldet afmonteret, og tænker det skyldes varmeledning fra bålet gennem sneglen, så varmen kan vel ikke helt undgåes.

Er der nogen mulighed for at smørre gearkassen selv, eller er den helt lukket?

Kører min blæser hurtigere nu hvor jeg midlertidigt kører med 2,0uf istedet for 1,5 - har måttet justere blæser korrektioner helt ned på 60-65 fra de normale 90-95... ellers brænder den meget mageret
Er problemet kommet efter nye piller, eller efter skift af dele ?

Ja, gearmotor bliver varm, når der ophobes piller på herden.

Prøv med et par poser piller fra en anden forhandler icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af coupegt » 19 jan 2018 21:35

Synes altid det har været mere eller mindre problem at herden skal skrabes af dagligt for ikke at gro til.

Det er ikke slagger, men bare aske og piller.
Har forsøgt næsten alt med med rens og blæser indstiller og forskellige piller, uden det er blevet helt super.
Har et kompressor rens sæt til at ligge jeg aldrig har fået taget mig sammen til at få installeret... det må nok snart være vejen frem

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af pille bruger » 19 jan 2018 22:02

coupegt skrev:
19 jan 2018 21:35
Synes altid det har været mere eller mindre problem at herden skal skrabes af dagligt for ikke at gro til.

Det er ikke slagger, men bare aske og piller.
Har forsøgt næsten alt med med rens og blæser indstiller og forskellige piller, uden det er blevet helt super.
Har et kompressor rens sæt til at ligge jeg aldrig har fået taget mig sammen til at få installeret... det må nok snart være vejen frem
Ja, på med kompressor rens :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Handberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02 feb 2018 09:10

Re: Skift af motor print - ændret blæser og intern snegl

Indlæg af Handberg » 02 feb 2018 09:29

Hej hvad er et kompressor rense sæt og hvordan virker det


Besvar