Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røgtemperatur i en viadrus u22 34kw kedel

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
landrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 dec 2010 23:54
Mit fyr: Multi 22, Viadrus u22 kedel
Areal: 370m2
Brændsel: 8 mm piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Galten
Kontakt:

røgtemperatur i en viadrus u22 34kw kedel

Indlæg af landrover » 20 dec 2010 23:36

Hej

Er der nogen der har en Viadrus u22 kedel på 34 kw?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad jeres røgtemperatur er ved driftsydelse på 100%?

Har lidt problemer med min kedel, den kan ikke nå driftstemperatur på 65grader, men stopper omkring de 50 grader.
Den er i montør opsætningen sat til 55% af maxluft og kører præcis så mange piller ind at den ikke ryger.

Jeg har røgvender monteret over hærden og røgvender plader liggende på hylden under røgrørne. Min røgtemp er på 200grader ca.

Håber der er nogle derude der kan hjælpe mig.

Rune
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rune Jakobsen
Tømrer i fritid og fuldtid

-bryder mig ikke om at bruge tid på mit pillefyr, men det er desværre nødvendigt-


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: røgtemperatur i en viadrus u22 34kw kedel

Indlæg af Fyrteknik » 21 dec 2010 10:10

Man kan ikke svare på hvad røg temperaturen skal være/er, det det jo kommer meget an på hvilken træk i skorstenen og hvilken indstilling der er på fyret.

Der er ikke 2 huse som har samme indstillinger og forbrug.

Men du kunne jo prøve at sætte din luftmax ned til 30% og tilpasse pillerne til luften.

Du køre måske mere luft i kedlen end det er nødvendig.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: røgtemperatur i en viadrus u22 34kw kedel

Indlæg af ktm » 21 dec 2010 14:19

For sammenligningens skyld kan jeg berette, at jeg varmer stort set det samme areal op, med middelhæderlig isolering, og bruger på årsbasis ca den samme mængde piller som du angiver.
Jeg kører med en TBmini på en gammel Salamander kedel, som også er en støbejernsfidus som din, og i dag ligger kedeltemperaturen på 70-75 grader og røgtemperaturen oppe omkring 300 grader. Mit forbrug ligger i disse skrækkelig kolde dage på små 70 kg piller, og når jeg i morgen renser fyr, vil røgtemp nok falde til 230-250 grader.
Jeg kører på trin 2 ud af 7, så det er ikke just fuldlast, men nok omkring 2/3 af, hvad der kan stoppes igennem herden.
Set i min optik, virker det ikke fuldstændig forrykt, det du opgiver, men synes nu nok at kedeltemperaturen er lidt sløj. Tror ikke jeg ville spilde krudt på det, men glæde mig over, at skorstenen bliver holdt sund og tør! :)

mvh
Knud
109" stc.
RRC VM
mvh
ktm

landrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 dec 2010 23:54
Mit fyr: Multi 22, Viadrus u22 kedel
Areal: 370m2
Brændsel: 8 mm piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Galten
Kontakt:

Re: røgtemperatur i en viadrus u22 34kw kedel

Indlæg af landrover » 31 dec 2010 00:00

Hej Knud

Dejligt at se at andre LR ejere også har stokerfyr.;-)
Fyret smider stadig 300grader ud igennem skorstenen, men nu begynder kedel temperaturen at komme opad, måske pga. det lidt mildere vejr.




Mvh
Rune
109stc.
110stc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rune Jakobsen
Tømrer i fritid og fuldtid

-bryder mig ikke om at bruge tid på mit pillefyr, men det er desværre nødvendigt-


Besvar