Hjælp med DTC styring

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Stonnie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 mar 2009 20:36

Hjælp med DTC styring

Indlæg af Stonnie »

Hej alle sammen, jeg skriver til jer for at håbe på at, i kan hjælpe mig, jeg har for ca. 4 mdr. siden erhvervet mig en Multi 22 styring (DTC 2009 2.0), jeg har haft en elektriker ude for at sætte det op, til at starte med kørte det sådan nogenlunde, vi havde lidt problemer med at få det til at køre optimalt, men fandt så frem til problemet. Derefter fik vi fine tunet det, og det har sådan set kørt super siden, indtil her for nylig, hvor jeg kommer hjem og ser at der i mit display står Alarm overkogning, men fyret var slukket og kedel temperaturen var meget lav (25 grader) samt ingen bål (ild) i kedelen, så tænkte jeg bare at det måske var en system fejl, så jeg startede det bare op igen, nu her i dag kom jeg ud til fyret, og så at der stod Alarm overkogning, og så at kedels temperatur var 95 grader. Mit system består af følgende 1stk salamander kedel, 1stk brænder hoved og beholder som en lokal smed har lavet samt alle de nødvendige sikkerheds elementer. Mit problem er at styringen er sat til 54 grader, det vil sige så vidt jeg er med, at den stopper ved ca. 60 grader, inden den går over i pausefyring, da jeg så, at der stod 95 grader på displayet, åbnede jeg selvfølgelig for alt i huset (vandhanerne samt bruser) for at få koldt vand ind i systemet, for at køle det ned igen. Da det så var nede omkring ca. 40 grader startede jeg det op igen, og holdte så øje med at den ikke bare fortsatte forbi de 54 + 6 grader, og det gjorde den ikke, den sænkede % i drift ydelsen som den skulle. Mit spørgsmål er så hvad der så kunne være galt, jeg er lidt nervøs og meget irriteret på om jeg skal komme hjem til endnu en overkognings alarm, selvom at fyret har kørt i 3 til 4 uger uden problemer, og så lige pludselig kommer den med den alarm melding. :cry:

Plzz help

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Ole S. »

Hej

Hmm lidt mystisk. Forstår godt din frustration, men det er lidt svært at sætte sig ind i lige netop dit anlæg, da det jo er klonet lidt sammen.

Har du trækstabilisator på røgrøret. Grunden til jeg spørger er, at måske er der et voldsomt træk i din skorsten, og en salamander har jo ikke absolut ry for at være super tæt, hvis så tilfældet er at der ligger en del piller i brændehovedet, så kan der måske være en voldsom varmeudvikling og så stiger temp måske.

En mulighed er at der går et eller andet galt i styringen periodisk.

Fyrer du med træ??
Går fyret i pausefyring som det skal, og er det under pausefyring det sker?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Ollii »

Prøv at chekke på temp med et andet termometer.
Min scotte står også på 54-55 grader i styring men viser rimelig forkert.
har et andet termometer på fremløb der viser 80 når styring viser 60.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Stonnie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 mar 2009 20:36

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Stonnie »

Hejsa og tak for den hurtige respons, jeg vil lige, når jeg får lidt tid se om hvad temp. er på med et andet temp. men kan se at min vand temp. ik er helt ved siden af, hvad styringen skriver kdl. til. jeg har ingen træk stabilisator, men mit system / opsætning har kørt med en gammel styreboks, som enten kørte med fuld power eller nul og niks, og det virkede perfekt, men der var ingen røgføler eller noget, jeg skiftede for at spare piller = penge, men det har drillet lidt, men den køre stadig fra sidste alarm, uden problemer så vidt jeg kan se.
kunne man så ik købe sig en overkognings sikring eller overkognings dims som slå tidligere til, så man er sikker på at system ik når de 95 grader overhovedet, en som slår fra ved f.eks. 65 grader eller 70 grader ? sorry jeg spørger lidt dumt, men er lidt noob til det her.
Mit gamle system (boks) har sådan set kørt 100% og det eneste som er skiftet er styre enheden, samt at der er kommet en røgføler på.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Ole S. »

Hej

At sætte en anden overkogningssikring på er jo ikke en ordentlig løsning på problemet, mener den slår fra ved ca 85gr. Du må ikke sammenligne denne styring med den gamle, det der virkede dengang virker ikke nødvendigvis nu. En trækstabilisator er i langt de fleste tilfælde en overordentlig god invistering, for at sikre et jævnt træk i skorstenen.

Jeg spørger lige igen.
Fyrer du med træ??
Går fyret i pausefyring som det skal, og er det under pausefyring det sker?
Og et mere:
Hvilken ydelse kører fyret med?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Stonnie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 mar 2009 20:36

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Stonnie »

hey ah ok, mange tak for igen det hurtige svar, jeg fyre med træpiller, jeg er ik sikker på hvornår den gør det, da jeg ik har set det udover at jeg kom ud hvor der stod alarm - overkogning og at kdl var = 95 grader, men jeg har set den slå over i pausefyring, og det tegner sig til at den køre som den skal, men jeg kan lige holde øje med den, de næste par dage og give noget respons tilbage, men jeg er ikke super til sådan noget fyr. Men jeg har set den slå over i pausefyring og start ydelse og drif ydelse også. og ydelsen kender jeg ik, den svinger op og ned og pausefyring, men jeg kan tag mine dataer og skrive dem her hvis der er behov for det.
er sådan en trækstabilisator svær at montere og er de dyre? og kan man gøre det selv ? uden det helt store problem ? for så kunne det da gdt være man skulle prøve det.
Jeg har snakket med en som har en del forstand på sådan noget fyr noget, han tror muligvis at det er fordi at min kedel er for lille, og dermed for følsom, at den ikke har lidt at give af, jeg er ikke sikker på hvor stor den er, men jeg kan spørge ham, jeg fyre et hus op på 170 ca.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Ole S. »

Stonnie skrev:hey ah ok, mange tak for igen det hurtige svar, jeg fyre med træpiller, jeg er ik sikker på hvornår den gør det, da jeg ik har set det udover at jeg kom ud hvor der stod alarm - overkogning og at kdl var = 95 grader, men jeg har set den slå over i pausefyring, og det tegner sig til at den køre som den skal, men jeg kan lige holde øje med den, de næste par dage og give noget respons tilbage, men jeg er ikke super til sådan noget fyr. Men jeg har set den slå over i pausefyring og start ydelse og drif ydelse også. og ydelsen kender jeg ik, den svinger op og ned og pausefyring, men jeg kan tag mine dataer og skrive dem her hvis der er behov for det.
er sådan en trækstabilisator svær at montere og er de dyre? og kan man gøre det selv ? uden det helt store problem ? for så kunne det da gdt være man skulle prøve det.
Jeg har snakket med en som har en del forstand på sådan noget fyr noget, han tror muligvis at det er fordi at min kedel er for lille, og dermed for følsom, at den ikke har lidt at give af, jeg er ikke sikker på hvor stor den er, men jeg kan spørge ham, jeg fyre et hus op på 170 ca.
Hej
En trækstabilisator koster ca 5-600kr, og er nem at montere hvis du har lidt ledig plads på dit røgrør, så tager det under en halv time, hvis du har en vinkelsliber.

Jeg vil foreslå dig at du sætter dig grundig ind i din styring, og dens mange justeringsmuligheder. Læs din manual, hvis du har en sådan.

Du skriver at den går i pausefyring, det skal den ikke på denne årstid. Måske du skal ha den droslet lidt ned (brændsel og luft). At din kedel skulle være for lille tror jeg næppe, tror snarere det er et spørgsmål om at få din forbrænding justeret rigtigt ind.

Her er lidt grundlærdom ang. indstilling af stoker/pillefyr. Klik på brænderindstilling i menuen til venstre.

http://www.asaa-multi-service.dk/
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Stonnie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 mar 2009 20:36

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Stonnie »

Super nice svar, det er abselut heller ik så tit at den går i pausefyring, lige pt. jeg holder lige øje med den den næste uges tid, og få fat i en trækstabilisator. skriver igen når jeg har nyt i sagen.
Stonnie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 mar 2009 20:36

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Stonnie »

Så har jeg gået og holdt lidt øje med den, den gør i pausefyring, men jeg lå mærke til niget mærkelig, da jeg kom ud til fyret, stod der 64 grader på kdl temp. og pausefyring i displayet, men jeg kunne høre at blæseren stadig kørte rundt, jeg manuelt standsede blæseren, med hånden, kom til at tænke på om det kunne være noget af det der er galt, som gør at det overgår den temp. der er instillet på styringen. Jeg kunne også se at den havde skubbet lige lïdt for mange piller ind i forhold til hvad jeg mener den skulle fyre af, men ud over det har den kørt uden problemer siden. hvis det siger mere angående hvad der muligvis kunne være galt, har jo ikke så meget forstand på det selv. :D
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp med DTC styring

Indlæg af Ole S. »

Hej

Når den går i pausefyring kører blæseren en stund for at holde liv i bålet, det skal den. Det kan også være at du har så meget sug i skorstenen at det får blæseren til at stå og snurre lidt. Synes du der er for mange piller under pausefyring, kan du bare justere pausebrændsel ned. Såvidt jeg husker går den i pausefyring 8 gr. over setpunkt. Det er dog bedre helt at undgå pausefyring, ved at nedsætte ydelsen på brænderen (brændsel og luft).
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar