Indstillinger / forbrug Multi22

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Mikael
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 dec 2008 11:33
Mit fyr: Viadrus med Multi22
Areal: 120
Brændsel: piller - lidt træ
Dagligt forbrug: Alt for meget
Årligt forbrug: Alt for meget
Geografisk sted: Sydlige Fyn

Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af Mikael »

Hej.

Er lige startet herinde på forum, og har læst i nogle af de andre tråde ang indstillinger af en Multi22, oprettet nu alligevel en ny tråd om emnet.

Mit nuværende hus har jeg haft i et års tid, og der har hele tiden stået en Viadrus U22 kedel, med en Multi22 brænder på, fra oktober 2005.
Det første lange stykke tid har jeg fyret lidt med brænde og lidt med piller. Nu er jeg så gået over til kun at fyre med piller, men synes umiddelbart at pilleforbruget er højt.

Huset er ca 200kvm, hvoraf de 120kvm er opvarmet. Det er et ældre hus, så isoleringen er nok ikke den bedste, men der ligger ca 200mm isolering på loftet.

Her den senere tid har jeg så holdt lidt øje md forbruget, og det ligger på ca 30-35kg i døgnet, er det ikke højt?

Fyrets indstillinger er som følger:

Kedel: 65 grader
Piller: 15%
Max røg: 150grader
Min effekt:78%
Max effekt:94%

med de indstillinger kører brænderen i en periode, hvorefter fyret går i pausefyring, til kedeltemp igen er lav så brænderen kører igen.
Har prøvet at stille min effekt ned til 20% så kører brænderen stort set konstant.

Har læst herinde om en røgvender, er det standart til denne type kedel, for sådan en har jeg vist ikke.
Når jeg fyrer med brænde, har jeg forbundet "regulatorarmen" på toppen af fyret, til den nederste lem. Når jeg kører med piller er denne lem lukket, men hvor meget/lidt skal spjælden ved blæseren været åben?

Håber der er lidt forslag til at reducere pilleforbruget.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af Ole S. »

Hej

Velkommen til.

Hvilken styring har du, umiddelbart kan jeg ikke genkende dine tal?? (Måske en gammel kærgård)

Jo forbruget er vist lige i overkanten, hvad er din røg-temp??

Du skal helst undgå pausefyring, så det er rigtigt at drosle ydelsen ned, så den kører mere konstant.

Ved brændefyring, skal kæden sidden på lemmen foran blæseren, og ikke på den nederste lem. altså du skal ikke flytte kæden. Lemmen foran blæseren skal stå ca 10-15mm åben ved set temp (f.eks 60gr)

Nej det er ikke standart med røgvendere i kedlen, det er noget man tilkøber, eller mange laver dem selv, det er der ikke mange ben i. Men røgvender er næsten et must i denne type kedel, ellers ryger en stor mængde varme direkte i skorstenen.

Røgvendere kan f.eks.købes her:

http://www.asaa-multi-service.dk/
http://vvs-eksperten.dk/index/
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Mikael
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 dec 2008 11:33
Mit fyr: Viadrus med Multi22
Areal: 120
Brændsel: piller - lidt træ
Dagligt forbrug: Alt for meget
Årligt forbrug: Alt for meget
Geografisk sted: Sydlige Fyn

Re: Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af Mikael »

Hej.

Har ikke rigtig noget navn eller nummer på styringen.
Min røgtemp. ligger på 100-140grader, alt efter hvor meget fyret kører.

Når jeg fyrer med brænde i længere tid, så udskifter jeg øverste låge, så ikke brænderen sidder på, derfor sætter jeg kæden på den nederste lem, for at få træk til.
Det går nu også ok med at fyre med brænde, så er mest pillefyringen jeg gerne vil lære nyt om.

Her i eftermiddag har jeg prøvet at stille max effekt ned til 40% men så kan brænderen ikke holde kedlen varm nok.

Røgvender, er det "bare" en ekstra plade i kedlen, for så kan den vel selv fremstilles..
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af stokerbent »

Mikael skrev:Hej.

Har ikke rigtig noget navn eller nummer på styringen.
Min røgtemp. ligger på 100-140grader, alt efter hvor meget fyret kører.

Når jeg fyrer med brænde i længere tid, så udskifter jeg øverste låge, så ikke brænderen sidder på, derfor sætter jeg kæden på den nederste lem, for at få træk til.
Det går nu også ok med at fyre med brænde, så er mest pillefyringen jeg gerne vil lære nyt om.

Her i eftermiddag har jeg prøvet at stille max effekt ned til 40% men så kan brænderen ikke holde kedlen varm nok.

Røgvender, er det "bare" en ekstra plade i kedlen, for så kan den vel selv fremstilles..
er du sikker på det er en multi du har

som skrevet før udfyld din profil med hvor du bor og hva fyr og brænder du har så er det nemmere at hjælpe dig

på en viadrus kedel med multi sidder blæseren i bunden

så find lige ud af hvilken kedel du har samt når du starter fyret op. Altså sluk strømmen og tænd så står der noget i display dette indikere hvilken styring du kører med
Mikael
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 dec 2008 11:33
Mit fyr: Viadrus med Multi22
Areal: 120
Brændsel: piller - lidt træ
Dagligt forbrug: Alt for meget
Årligt forbrug: Alt for meget
Geografisk sted: Sydlige Fyn

Re: Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af Mikael »

Hej.
Det er er multi22, men jeg skrev forkert tidligere. For selvfølgelig sidder brænderen på den nederste låge. Denne låge kan jeg dog udskifte når jeg kun fyrer med fast brænde.
Spørgsmålet går nu også mest på selve kunsten at fyre med piller, og ikke brændefyringen.

Når jeg slukker alt strøm, og starter op igen, skriver den :
Com-bio 20
Version 21-08-05

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Indstillinger / forbrug Multi22

Indlæg af stokerbent »

det er den helt gamle kærsgård styring du kører med
har selv haft sådan en den kan sagtens kører men du har ikke så mange muligheder for at indstille den
så kan enten anbefale den nye ams 1.10 eller en nyere 9002 styring
så får du også en renseblæs funktion med

Besvar