Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser spjæld monteret eller ej

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Troldmand. » 24 mar 2008 10:44

Hej
Fidusen er jo, at lade styringen klare det hele - og det kan den endda meget flot. At have klappen når aldrigt man har brug for den er næsten lidt tåbeligt, for hvorfor have den til at ødelægge det man laver oppe i styringen. Alle med Multi 22 kender sikkert, at man upåagtet ofte kommer til at ændre på klappens indstilling, og så ryger alle ens indstillinger et vis sted hen.
Ligeledes er det befriende ikke at have den kæde hængende, når nederste låge skal åbnes.

At den er lang tid om at komme op i temp.. efter stop er jo et godt tegn, det beviser at den ikke bliver overfodret med piller.

Stoppe fyret ved luft max ændring - jo men du genstarter da, så snart du har lavet indstillingen.

Torben!!! jeg er overbevist om at du bliver tilfreds uden klappen. Jeg har aldrigt savnet min.


Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 24 mar 2008 11:38

Hej Torben A

Du skriver :

Stoppe fyret ved luft max ændring :

Jow jow men så snart du har haft det stoppet og fået den ind i montør indstillinger starter du jo bare fyret igen og derefter kan du jo trykke dig ind i montør indstillinger og lave dine ændringer så er fyret kun stoppet i ca. 15 sek. og efter du har lavet dine indstillinger kan du trykke pil ned så viser den luft og her kan du bare lade den stå, så har du ca. en 1/2 timer mere til at ændre i dine montør indstillinger uden at skal have fyret slukket , håber det var noget du kunne bruge :great:

Husk når du har den til at stå på luft (Efter du har været i montør indstillinger pil ned ) skal du trykke drift inden du kan holde Program nede i 10 sek. for at komme til montør indstillinger igen , når du har været i montør indstillinger har du på denne måde ca 1 1/2 time til at ændre der inde igen uden at skal slukke fyret

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 12:46

Hej Tommy Fisker
Jo, jeg kender godt det du beskriver.
Når jeg skal indstille luftmax starter jeg med at slukke for fyret og inden for samme sekund tænder jeg det igen.
I samme øjeblik trykker jeg mig ind i montør indstillinger. Så snart det er sket går jeg tilbage til driftindstilling og starter fyret igen. Dette varer under 10 sek.
Fyret starter så med, at tælle op fra 1% i drift og fortsætter så opad. Dette går bare så langsomt, at kedeltemp når at falde fra 60 gr. til omkring 53. Hele denne proces tager ca 1,5 timer.

Styringen har opført sig sådan helt fra "barns ben", og den gang var jeg mindre klog på fyret end jeg er nu. Så troede at det skulle være sådan.

Problemet har været forelagt både i dette forum og i et andet for et års tid siden. Enkelte mente det kunne være styringen det var galt med. MEn kom egentlig ikke videre da jeg var bundet op af massive slaggeproblemer, som jeg heldigvis er helt ude af nu.

Ud fra det jeg skriver omkring styringens opførsel under opstart, mener du/ i så, at det er en normal opførsel. Jeg hører gerne fra jer angående dette også.
En pille er ikke bare en pille

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 12:57

Hej Troldmand
Så først dit indlæg efter jeg havde sent mit til Tommy Fisker.

Jeg har taget spjældet af, da jeg mener som dig, at jeg ikke har noget at bruge det til ud fra hvad i så glimrende har forklaret.

Med min indsigt i fyret og dets styring, skal jeg sørme ikke have mere på fyret end jeg skal bruge. Og kan fjernelsen af spjældet forenkle indstillingerne og samtidig gøre, at de holder sig hvor de er så er det for mig en WIn Win situation.

MEner dog bare stadig at styringen reagere utrolig langsomt. Ville da helle at det kørte hurtig op i drift, så min kedeltemp blev bibeholdt, for så herefter at drosle ned til det niveau hvor temp bare skal vedligeholdes.

Men hvis du/ i mener dette er normalt, så kan jeg da lærer det udenad og leve med det.
En pille er ikke bare en pille

Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 24 mar 2008 13:57

TorbenA skrev:Hej Tommy Fisker
Jo, jeg kender godt det du beskriver.
Når jeg skal indstille luftmax starter jeg med at slukke for fyret og inden for samme sekund tænder jeg det igen.
I samme øjeblik trykker jeg mig ind i montør indstillinger. Så snart det er sket går jeg tilbage til driftindstilling og starter fyret igen. Dette varer under 10 sek.
Fyret starter så med, at tælle op fra 1% i drift og fortsætter så opad. Dette går bare så langsomt, at kedeltemp når at falde fra 60 gr. til omkring 53. Hele denne proces tager ca 1,5 timer.

Styringen har opført sig sådan helt fra "barns ben", og den gang var jeg mindre klog på fyret end jeg er nu. Så troede at det skulle være sådan.

Problemet har været forelagt både i dette forum og i et andet for et års tid siden. Enkelte mente det kunne være styringen det var galt med. MEn kom egentlig ikke videre da jeg var bundet op af massive slaggeproblemer, som jeg heldigvis er helt ude af nu.

Ud fra det jeg skriver omkring styringens opførsel under opstart, mener du/ i så, at det er en normal opførsel. Jeg hører gerne fra jer angående dette også.
Hej Torben A
Kan ikke lige se din rampetid ??
Still den til at rampe så hurtigt som mulig


TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 14:19

HEj Tommy Fisker

Sikke hurtig svar, man skulle tro du var på "piller" :toofunny:

Min tændrampe tid er 30s skal jeg sætte den til nul??
En pille er ikke bare en pille

Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 24 mar 2008 14:38

TorbenA skrev:HEj Tommy Fisker

Sikke hurtig svar, man skulle tro du var på "piller" :toofunny:

Min tændrampe tid er 30s skal jeg sætte den til nul??

Hej torben A

Lidt piller tager man vel altid :great: , det er da også et skidt Pille produkt bman har hvis man ikke kan tygge lidt på dem :oops: 8) :great:

Hvad version styring har du ??

Men kan du sætte din Rampe tid Op/ned ( Altså den Ramper hurtigere ) så prøv dig frem , min styring AMS 1.08 Den nye går fra 2s til 120s od er står min på 2s

JEG mener jo hurtiger fyret reg. ændringer , jo hurtiger kan der reagere og her ved må det også køre mere stabilt , det er lidt det samme med luften jo større rådighed du har af luft jo bedre kan du indstille og jo mere stabilt køre fyret og kan du så kører alle tingene sammen så har du det bedste du kan få ud af dit fyr.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Ole S. » 24 mar 2008 15:19

Hej
TorbenA
Ja prøv at indstille din tændrampetid så lavt som muligt.

Det lyder da lidt som om der er en lille fejl i din styring. Min er sat til 1min, og når den har været slukket ved rensning eller andet, starten den jo ved 1% og så varer det da ingen tid inden den har nået din 100%. Selvfølgelig hvis temp. tillader det.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Ole S. » 24 mar 2008 15:54

Hej igen TorbenA

Ps: Jeg kan se at du har hævet både brændsel og luftmax efter du har atmonteret din klap??? Min logik siger da, at fjerner man klappen skal luftmax (og evt brændsel) snarere sænkes lidt, da indsugningsarealet forstørres. Eller er jeg helt galt på den??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 17:15

Hej Tommy Fisker
JEg tror min styring enten er en 1.05 eller 1.09 heller til 1.09. Orker bare ikke at slukke for fyret for at kontrollere det. For hvis det nu varer en krig inden den er på drifttemp får jeg problemer med konen. Jeg ser efter det søndag, hvor det er rense dag.
Søndag inden jeg skal starte op igen efter rens, stiller jeg tændrampen helt ned, så må jeg se.
Hvis dette nu ikke ændre på den lange opstartstid, tror i så jeg skal kontakte ASM med hensyn til styringen, hvis den nu har en defekt?? Skulle jo mene, at jo længere kedeltemp er nede i grader, jo hurtigere burde den kravle op i drift, eller er jeg helt galt afballanceret.

Hej Ole S
M.h.t mine indstillinger fandt jeg ud af her til morgen da jeg kiggede disse indlæg igennem, at jeg da vidst nok havde fået en hjerneblødning, da jeg stillede fyret i går middags.

Jeg har sat brændsel ned til 4 og luftmax til 20. Umiddelbart ser det fint ud. MEn tak for du lige var vågen og gjorde opmærksom på det.

Det var efter jeg i morges stillede luftmax, at jeg igen måtte vente 1,5 time inden den fik sig snøvlet op i drift og kedeltemp.
En pille er ikke bare en pille


Besvar