Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser spjæld monteret eller ej

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 23 mar 2008 21:01

Hejsa
Jeg vil gerne føre meningsudvekslingen omkring afmontering af blæserspjædet videre fra tråden "ny rekord".

Mit håb er, at der kan komme en saglig og konstruktiv dialog igang, der vil kunne gavne alle parter. Det er når meninger brydes, at der sker udvikling og er det i bund og grund ikke det vi ønsker med dette forum? At udvikle vores viden i at optimere fyrets drift og minimere vores driftudgifter, ved at dele vores erfaringer i god og ordentlig tone?

Jeg har nu taget det store skridt i dag, nemlig at prøve at køre med fjernet spjæld, så nu er kunsten så, at følge hvordan fyret arter sig og om det forøger mit pille forbrug.

Mine indstillinger før jeg fjerne blæserspjældet:
Kombifyring nej
Kedeltemp 60 gr.
RøgtempMin 50 gr.
RøgmTemp Max 340 gr.
Brændsel 4
Tændbrændsel 30s
Pausetid max 60m
PauseBrændsel 7s
Pause luft 5%

Montørindstillinger
BrændselMin 5%
Sneglemax 21
Luftmin 2%
Luftmax 24
Tændvarmtid 10m
Tændvarmeffekt 80%
Tænsluft 5%

Ovennævnte indstillinger gav et pilleforbrug pr. døgn 34 kg.En drifteffekt på 60-75. Kedeltemp 60. Røgtemp 150-170.

Min nye indstilling uden blæserspjæld, er samme som ovennævnte, men ændret er dog brændsel til 4,5. Luftmax til 27

Nu har fyret køret med de indstllinger i 8 timer og Drifteffekten er på 72. Kedeltemp 61. Røgtemp 143. Nu venter så lige at få målt forbruget.

Vores landejendom er 200m2 og godt isoleret.

Håber, at i vil give jeres besyv med råd og vejledning.
En pille er ikke bare en pille


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Troldmand. » 23 mar 2008 21:11

Hej torben A'

Kører næsten som dig.

(uden klap)

Jeg har luft max 20
Og brændsel 2

Hvad har du i af røgvendere???

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 23 mar 2008 21:49

Hej Troldmand

Tak for hurtigt svar.

Jeg har røgvender "original" over herd. Skamol plader midt i fyret og trækstabilisator i skorstenen.

Du skriver du kører brændsel på 2 det var ikke meget. Tror du min luftmaks er forhøj i forhold til brændsel?

Det er jo ikke synlig før jeg tømmer aske om den har fået for meget luft, hvor imod det er lettere at se om den får for lidt (røg op af skorsten).

Mener du, at det at fjerne spjældet kan mindske mit forbrug på sigt?
En pille er ikke bare en pille

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Troldmand. » 23 mar 2008 22:11

Hej Torben
Om mine indstillinger lige passer til dig, er jo ikke nemt at vide. Kan blot sige mit fyr har aldrigt kørt bedre, end siden det kom af med klappen.
Med de indstillinger jeg skrev køre mit meget perfekt.
Om forbruget vil falde hm, det er jo næsten ikke til at finde ud af for det er jo sikkert småting der tales om. Men som overskriften (uden spjæld) ja så har det ingen gavnlig virkning.
Det første jeg bemærkede var, at der aldrigt kommer røg op af skorstene. Man kan justere lige til og der bliver den.
Spændende at høre videre :great:

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af RLStyling » 23 mar 2008 22:20

Hej

nu når man har tendens til at smide en pind i en gang i mellem. kan man så stadig smide klappen over højre skulder.
eller skal den være der for at sikre fyret ikke kommer op at koge??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Troldmand. » 23 mar 2008 22:23

RLStyling skrev:Hej

nu når man har tendens til at smide en pind i en gang i mellem. kan man så stadig smide klappen over højre skulder.
eller skal den være der for at sikre fyret ikke kommer op at koge??
Hej - fyrer man en pind, kan klappen ikke undværes, men i mellem tide kan man jo bare rykke den helt op.

Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 23 mar 2008 22:24

Torben A

Kan også kun sige jeg meget bedre kan styrer mit fyr efter jeg har fået klappen til at stå 100 % åben , jeg har dog ikke afmonteret den, men hævet den helt via kæden ( Kan jo være jeg skal fyre med pind )

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af RLStyling » 23 mar 2008 22:32

Hej

jeg takker for svaret. jeg havde ikke lige læst de sidste 3 sider inde fra den anden tråd. gad ikke læse om alt det muderkast.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Benny Z
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 feb 2007 17:13
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Brenderup Fyn
Kontakt:

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Benny Z » 24 mar 2008 07:19

Hej Torben A

Glæder mig til at høre om dine resultater.... og selvfølgelig også alle jer andres.

Fyrer selv aldrig med pind, så hvis det kunne gøre det hele lidt lettere ville det jo være fint.

Men hvad siger i skulle være fordelen ved at "fjerne" klappen?

Skulle det give forbrugsændringer? eller bare lette indstillingen af fyret?

Mvh
Benny Z

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 10:06

Benny Z

Som jeg forstår det vil det ikke nødvendigvis give forbrugsændringer, men at det vil lette indstillingerne.

Lige om lidt vil jeg ud for at finjustere fyret. Jeg vil prøve, at sætte min luftmax ned til fyret begynder at ryge, for herefter trinvist at sætte luftmax op, til fyret ikke ryger mere.

På søndag vil jeg så lige berette hvor meget forbruget har været i forhold til før klappen blev fjernet (selvfølgelig afhænger det af om vejret har været nogenlunde det samme) men forholdsvis bør jeg kunne se forbrugsændringer.

Jeg er spændt på, at se hvor meget jeg skal ændre i indstillinger i løbet af ugen.

Før klappen blev fjernet skulle jeg hvis udetemperaturen ændrede sig drastisk eks. fra 3 gr. til minus 2, 3 stykker ud for at ændre brændsel og luftmaks. Og Luftmaks kan jo kun ændres hvis fyret stoppes :cry:

Når mit fyr har været stoppet tager det 1-1,5 timer til det er på normal drift igen, den krrrrrraaaavvvvllllleeerrr op i drift.
Når jeg har renset fyret så jeg kan spise af det (det sker en gang i ugen) så er kedel temp nede på ca 29 gr. Efter opstart tager det ca 4 timer at nå drifttemp. Men sådan skal det vel være??

Nå for pokker, det var vidst en anden problemstilling :shock: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Vender tilbage
En pille er ikke bare en pille


Besvar