Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny rekord

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Ny rekord

Indlæg af TorbenA » 20 mar 2008 11:17

Nu har jeg de sidste 2 år haft multi og fyret uden kombifyring (bruger ikke pind, kun piller). Mit blæser spjæld har altid stået med en fingersbreddes åbning ved en kedeltemp på 60 grader.
Nu forstår jeg det sådan, at når jeg ikke skal fyre med pind skal spjældes holdes helt åben (går ud fra jeg skal fastgøre krogen længere oppe på kæden?) er dette korrekt opfattet?

Har ovennævnte indflydelse på forbruget?
Skal mine værdier stilles om i montør og bruger opsætning, ud fra jeg før kun havde spjældet åben en fingersbredde, eller er det lige meget?
En pille er ikke bare en pille


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Ny rekord

Indlæg af Fyrteknik » 20 mar 2008 12:30

TorbenA skrev:Nu har jeg de sidste 2 år haft multi og fyret uden kombifyring (bruger ikke pind, kun piller). Mit blæser spjæld har altid stået med en fingersbreddes åbning ved en kedeltemp på 60 grader.
Nu forstår jeg det sådan, at når jeg ikke skal fyre med pind skal spjældes holdes helt åben (går ud fra jeg skal fastgøre krogen længere oppe på kæden?) er dette korrekt opfattet?

Har ovennævnte indflydelse på forbruget?
Skal mine værdier stilles om i montør og bruger opsætning, ud fra jeg før kun havde spjældet åben en fingersbredde, eller er det lige meget?
Spjældet skal stå ca. 12 til 15 mm åben, når kedel har nået setpunkt.

Men man kan godt åbne det helt, når man ikke fyre med brænde, men der er ingen grund til at gøre det og hvis man åbner spjældet helt, så skal man også indstille luftmax, da man jo giver fyret meget mere luft, hvis man åbner spjældet helt.

Altså slet ingen grund til at ændre på spjældet, og så undgår man jo også at skulle indstille luftmax.

Så du har altså gjort det helt rigtige Torben,så bliv bare ved med det.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 20 mar 2008 21:30

J.P. Nu må du godt nok undskylde..
Vi har en perfekt styring, der kan klare det hele, og så anbefaler du, at man skal bruge spjældet til fordel for at stille på luft max i styringen??

Jeg holder stadigt på, at fyrer man ikke med pinde, har den klap ikke noget at lave på det fyr.
Den elektroniske styring gør det da meget bedre alene.

Thore Jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 03 jan 2008 22:59
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 137
Brændsel: Piller og træ
Årligt forbrug: Et gæt ca. 6 tons
Geografisk sted: N-Jyll, nord for fjorden.

Re: Ny rekord

Indlæg af Thore Jensen » 20 mar 2008 22:18

Troldmand. skrev: Den elektroniske styring gør det da meget bedre alene.
Undskyld, jeg lige blander mig, meen..

Er der er luftmassemåler (eller tilsvarende) på fyret?
Jeg spørger pga. ovenstående diskussion om klappen åben eller ej...
Hvis der ikke er en måler på, men at luftmax blot styres af omdrejningstallet (og/eller tid) på blæseren må jeg da medgive J.P. at det har betydning hvor meget spjældet er åbent....

Thore

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 20 mar 2008 22:39

Thore.
Den elektroniske styring fra AMS er lavet til at kunne klare det hele. Derfor IMØ skal man ikke lade den mekaniske låge overtage det den elektroniske gør meget bedre.
Den mekaniske låge er "kun" på fyret, da det også kan fyre med pinde, og fyrer man ikke pinde så væk med den og lad styringen overtage.


Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Ny rekord

Indlæg af Stokerservice » 21 mar 2008 06:27

I kan jo prøve at måle ilt% med og uden klap, og så læse JPs indlæg en gang mere ;-)
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 08:20

Stokerservice skrev:I kan jo prøve at måle ilt% med og uden klap, og så læse JPs indlæg en gang mere ;-)
Jo jo - jeg kan skam sagtens læse hvad J.P. skriver.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide om i to eksperter i multi 22, i virkeligheden nu siger, at styringen fra AMS "ikke" er i stand til at styre luftblandingen korrekt, og som kompensation af manglende korrekt styring er man tvunget til at bruge spjældet for at opnå ønskelig perfekt forbrænding.

Tommi Fisker

Re: Ny rekord

Indlæg af Tommi Fisker » 21 mar 2008 08:41

Hej

Som jeg ser det kan det lade sig gøre på begge måder man skal bare justere sin luftblanding, om klap står på den ene eller anden måde , men hvorfor have 2 justeringer når man kan klarer sig med en ???

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Ny rekord

Indlæg af RLStyling » 21 mar 2008 11:28

Hej

nu ikke for at blande mig. men hvad for en af luft klapperne er det lige i snakker om, for i det første stykke af tråden, virker det som om at det er den luftklap der sider på selve lægen helt nede ved askeskuffen. og senere så kommer i over i den luftklap som sider oppe på selve brænderen.
så hvad for en af de 2 klappe er det som i vil justere på???

for har altid den nederste lukket helt. selv når jeg fyrer med pind. hvor imod jeg altid har den på selve brænderen til at stå 10mm åben når jeg rammer min ønskede temp.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 13:00

Hej
Vi snakker om den der sider på siden af blæseren, og den vi altid har talt om.
Den sorte under brænderen skal altid være lukket, og må ikke fjernes, hvorimod den på blæseren efter mit hoved skal væk, når ikke man brænder pinde.
Her kan du se den er væk.
http://www.postimage.org/image.php?v=aV4Dp7Ai


Besvar