Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvordan ser mine indstillinger ud?

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Brugeravatar
anqders
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 24 feb 2008 17:12
Mit fyr: MULTI 22 M/ HERCULES 16KW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Omkring 17kg (marts)
Årligt forbrug: beregnet ca. 6T

hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af anqders » 25 feb 2008 18:35

Jeg fik for ca. en måned siden startet mit nye Multi 22 pillebrænder fyr op som er købt gennem VVS eksperten, og bestilte i den forbindelse et opstartsbesøg fra fyrteknik (mener jeg de hedder). Dog så er der gået noget galt med kommunikationen for her en måned efter har de stadig ikke været her, så nu er jeg selv begyndt at rodde lidt med fyret for det har slet ikke kørt optimalt for mig. (slagger og højt forbrug)

Jeg har indtil nu haft et forbrug på ca. 50 kg om dagen for opvarmning af ca. 150 kvm medium isoleret hus, så det har været en meget dyr fornøjelse men jeg har intet gjort da jeg hele tiden troede fyrteknik var på trapperne..

Efter lidt søgen her på forumet har jeg fortaget et par ændringer, hvor det mest iøjenfalende nok er at Luft Max. er sat ned til 25% i forhold til 90% (mener jeg det var før som standard). Det virker til at fyret arbejder langt mindre nu, men det er for tidligt at kunne vundere endnu, da jeg først lavede ændringerne i går. Jeg vil dog gerne have lidt feedback på mine nuværende indstillinger for at se om der er noget som kan optimeres.

Hus: ca. 160kvm medium+ insoleret.
Driftydelse: 15%
Kdl. 65 grader
Røg 111 grader.

Kombi: Ja
Kedel temp. 60 grader
Røg temp min. 55 grader
Røg max. 340 grader
Brændsel. 3,25
Tændbrændsel 10s
Pausebrændsel 7s
Pause luft. 5%

Brændsel min. 15%
Sneglefart 30%
Luft min. 2%
Luft Max. 25%
Tændvarmetid 10 min.
Tændvarme eff. 80%
Tænd rampe tid 2m.
Tændluft 5%

Jeg har førhen haft stor problemer med slagger i herden (tror jeg det hedder), så den blev helt fuld på ca. 5 dage og så stopper den helt til og fyret går ud. Det er en meget hård supstans som næsten kan tages ud af herden i ét stykke. Ved at ændre Luft max. håber jeg at dette problem er løst?

En anden ting er at den er begyndt at have lidt svært ved at lave en koldstart, og i går skulle jeg forsøge 3 gange inden den fik ild i skidtet. Anden gang rendsede jeg herden fuldstændig med en smule trykluft, men den fik stadig ikke ordenlig fat. Hvordan kan dette løses?

Jeg har købt træpiller fra http://www.dan-traepiller.dk og syntes de ser finde ud, men der kan jo måske også være noget med dem? (ang. slakkerne) De var næsten de billigeste jeg kunne finde.


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af soc » 25 feb 2008 20:17

Jeg ved ikke noget om det, men vil gerne lære mere. Måske kan levi eller jp hjælpe
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af RLStyling » 25 feb 2008 20:55

Hej

uden at vide ret meget om hvordan dit fyr skal indstilles. så havde jeg også problemer med at min hærder blev fyldt op med "slagger", men jeg kunne læse noget af problemet ved at hæve min ydelse til 30-40%, for så blæser den lidt mere luft ind og derved blæser asken ud af hærderen, det kan den godt have svært ved når den ikke køre i så høj driftydelse.

prøv at se om det hjælper på dit problem..
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

J.K.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 feb 2007 18:07
Mit fyr: Woody 16 kw
Areal: 175
Geografisk sted: Djursland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af J.K. » 25 feb 2008 21:08

Hej.

Jeg synes det ser fint ud med dine indstillinger, jeg ville dog nok prøve at sætte sneglemax gradvis ned til ca 25%- 20% hvor jeg ind i mellem checker bålet i herden (bålet skal være ca 1,5 cm og flammen skal være kraftig). Brug brændsel til finjusteringer. Jeg ville også sætte min tændrampetid ned til 1m (giver en hurtigere reaktionstid fra styringen)
Hvis du har en Viadrus keddel bør du også få et par røgvendere i og en trækstabilisator er også et must.

VH

Jørn

pendec

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af pendec » 25 feb 2008 21:28

Jeg har en Bio18, tæt model op af multi22..(fik jeg af vide, og med viadrus kedel)

Mine aktuelle kørsel værdier: kedel 60grader, drift ydelse 60%, røg 154grader.

Afhænging af vinkel på snegl kan "Brændsel. 3,25" jo godt variere meget (info: jp).. men jeg er gået fra ca. 50kg istarten, med brændsel på 2.0kg/timen . Til godt 33kg og brændsel på 1.3kg/timen nu..
Nu er luft styring her manuel, så det foregår via en kæde, den har jeg måtte efterjustere for at få forbruget ned, og få hærden holdt pæn ren til at holde i de 4-5 dage som forklaret skulle være "normalt" for hærde rensning..(det er der vel også en masse holdninger til)

Dine indstillinger i panel, ligner da meget mine, udover brændsel og så kan jeg ikke se en "rensetid" på dine detajler, der kører min så hvert 45. minut i 25sek(luft sættes op til 100% i 25sekunder hvert. 45. minut)...

Jeg tror altså selv at får kedlen/pillebrænderen for lidt luft, for du en dårlig forbrænding og hærden fyldes med slagger lign. affald hurtigt, da det jo forbrændes dårligt.. Det løste da personligt mit problem at den fik mere luft her, modsat dit setup hvor du sætter den 3/4 ned? det er da meget? Røgen blev yderligere sort i starten pga. dårlig forbrænding, nu er den usynlig.

Nu mangler jeg en stadig en trækstabilisator, som skulle løse mit "60% ydelse", da den de stille dage kun er på 35-40% med samme indstillinger..

Jeg vil tro min snegl grader for røret de føres igennem, ligger på ca. 65-70grader, som jo altså kan være lige så afgørende for tilførsel af brændsel.. måske kan du pejle dig ind med dette info..

btw, fyrteknik holder ord, han vil bare helst tilpasse sit arbejde ind i sin "arbejdsgang", så jeg tror at dette ligger lidt for grund til hvornår han kan kikke forbi, altså hvilke områder han cirkulerer i... har pt været godt tilfreds med kommunikationen her..ikke for at lave reklame :-)


levi

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af levi » 25 feb 2008 21:44

anqders skrev:Jeg fik for ca. en måned siden startet mit nye Multi 22 pillebrænder fyr op som er købt gennem VVS eksperten, og bestilte i den forbindelse et opstartsbesøg fra fyrteknik (mener jeg de hedder). Dog så er der gået noget galt med kommunikationen for her en måned efter har de stadig ikke været her, så nu er jeg selv begyndt at rodde lidt med fyret for det har slet ikke kørt optimalt for mig. (slagger og højt forbrug)

Jeg har indtil nu haft et forbrug på ca. 50 kg om dagen for opvarmning af ca. 150 kvm medium isoleret hus, så det har været en meget dyr fornøjelse men jeg har intet gjort da jeg hele tiden troede fyrteknik var på trapperne..

Efter lidt søgen her på forumet har jeg fortaget et par ændringer, hvor det mest iøjenfalende nok er at Luft Max. er sat ned til 25% i forhold til 90% (mener jeg det var før som standard). Det virker til at fyret arbejder langt mindre nu, men det er for tidligt at kunne vundere endnu, da jeg først lavede ændringerne i går. Jeg vil dog gerne have lidt feedback på mine nuværende indstillinger for at se om der er noget som kan optimeres.

Hus: ca. 160kvm medium+ insoleret.
Driftydelse: 15%
Kdl. 65 grader
Røg 111 grader.

Kombi: Ja
Kedel temp. 60 grader
Røg temp min. 55 grader
Røg max. 340 grader
Brændsel. 3,25
Tændbrændsel 10s
Pausebrændsel 7s
Pause luft. 5%

Brændsel min. 15%
Sneglefart 30%
Luft min. 2%
Luft Max. 25%
Tændvarmetid 10 min.
Tændvarme eff. 80%
Tænd rampe tid 2m.
Tændluft 5%

Jeg har førhen haft stor problemer med slagger i herden (tror jeg det hedder), så den blev helt fuld på ca. 5 dage og så stopper den helt til og fyret går ud. Det er en meget hård supstans som næsten kan tages ud af herden i ét stykke. Ved at ændre Luft max. håber jeg at dette problem er løst?

En anden ting er at den er begyndt at have lidt svært ved at lave en koldstart, og i går skulle jeg forsøge 3 gange inden den fik ild i skidtet. Anden gang rendsede jeg herden fuldstændig med en smule trykluft, men den fik stadig ikke ordenlig fat. Hvordan kan dette løses?

Jeg har købt træpiller fra http://www.dan-traepiller.dk og syntes de ser finde ud, men der kan jo måske også være noget med dem? (ang. slakkerne) De var næsten de billigeste jeg kunne finde.
Hvis fyrteknik ikke har besøgt dig endnu kan bestillingen være gået tabt - kontakt dem via http://www.fyrteknik.dk så de kan få rettet op på en evt. mistet bestilling.

J.P er manden der klarer indstillingerne til multi22 - det holder jeg mig væk fra :0)

Brugeravatar
anqders
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 24 feb 2008 17:12
Mit fyr: MULTI 22 M/ HERCULES 16KW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Omkring 17kg (marts)
Årligt forbrug: beregnet ca. 6T

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af anqders » 25 feb 2008 21:54

Jeg har lige ændret Brændsel til 3,0 for at prøve at få den lidt over 15% da jeg slet ikke tror den kan blæse noget væk med denne hastighed.

Jeg har en Viadrus kedel, men ved ikke lige hvad en "trækstabilisator"er. (Er jo newbie). ;) Jeg har en røgvender som jeg købte med fra starten.

Min teori har også været at der kommer få lidt luft ind, men kæden der går ned til spjældet er sat til altid at være helt åben. Jeg syntes heller ikke at det gav mening at sætte den 3/4 ned, men det ser virkelig ud til at have hjulpet. Den arbejder slet ikke så meget længere. Der kommer dog en smule røg nu, men det må vel kunne løses ved at skrue ned for brændsel så den sætter ydelsen op, og derved lukker mere luft ind?

Det skal lige nævnes at den førhen for det meste altid kørte med 80% ydelse, og der lukkede den altså en del ind, men det hjælper naturligvis ikke noget hvis den så bare læsser tilsvarende for mange piller ind til at det brænder ordenligt.

Ang. fyrteknik så står der at de ville komme inden for 14 dage. :) Sendte dem en fax, men den er åbenbart blevet væk i "systemet". Jeg har kontakt til dem via. mail nu. Jeg pejer heller ikke fingre, det er bare hele grunden til dette problem, så måtte jo oplyse det, for ellers ville folk jo bare skrive "hvorfor har du dog ikke bestilt et opstartsbesøg?". :D

levi

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af levi » 25 feb 2008 21:58

anqders skrev:Jeg har lige ændret Brændsel til 3,0 for at prøve at få den lidt over 15% da jeg slet ikke tror den kan blæse noget væk med denne hastighed.

Jeg har en Viadrus kedel, men ved ikke lige hvad en "trækstabilisator"er. (Er jo newbie). ;) Jeg har en røgvender som jeg købte med fra starten.

Min teori har også været at der kommer få lidt luft ind, men kæden der går ned til spjældet er sat til altid at være helt åben. Jeg syntes heller ikke at det gav mening at sætte den 3/4 ned, men det ser virkelig ud til at have hjulpet. Den arbejder slet ikke så meget længere. Der kommer dog en smule røg nu, men det må vel kunne løses ved at skrue ned for brændsel så den sætter ydelsen op, og derved lukker mere luft ind?

Det skal lige nævnes at den førhen for det meste altid kørte med 80% ydelse, og der lukkede den altså en del ind, men det hjælper naturligvis ikke noget hvis den så bare læsser tilsvarende for mange piller ind til at det brænder ordenligt.

Ang. fyrteknik så står der at de ville komme inden for 14 dage. :) Sendte dem en fax, men den er åbenbart blevet væk i "systemet". Jeg har kontakt til dem via. mail nu. Jeg pejer heller ikke fingre, det er bare hele grunden til dette problem, så måtte jo oplyse det, for ellers ville folk jo bare skrive "hvorfor har du dog ikke bestilt et opstartsbesøg?". :D
Ja også derfor jeg tror bestillingen måske er gået tabt ? - Blot en teori - jeg ville da kontakte firmaet for at høre hvad der sker :0)

pendec

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af pendec » 25 feb 2008 22:27

anqders skrev:Jeg har lige ændret Brændsel til 3,0 for at prøve at få den lidt over 15% da jeg slet ikke tror den kan blæse noget væk med denne hastighed.

Jeg har en Viadrus kedel, men ved ikke lige hvad en "trækstabilisator"er. (Er jo newbie). ;) Jeg har en røgvender som jeg købte med fra starten.

Min teori har også været at der kommer få lidt luft ind, men kæden der går ned til spjældet er sat til altid at være helt åben.
Nu er jeg it mand, og ikke pillefyrs ekpert, alligevel vil jeg godt lege med og spille smart, så jeg prøver med nogle erfaringer her..

Spjældet helt ned = ingen luft.. Hvad står temp måler på i toppen af din viadrus 60? ses bagpå hvid tekst eller foran nederst "på hovedet med rød tekst"
Afhængig af kæde positionen så så vil kæden jo kun løftes op når kedel går op/ned i temp.. Så det er kun meningen at kæden skal gå nedaf, når den skal tilgå med mindre luft, altså sætte temp ned, når den er for varm.

Blæser kontrollen sidder jo inde i boksen, og styres af styringen, og afhængig af spjæld vil den selvfølgelig trække mere luft ind når kæden er højere oppe.. (som jo hjalp i mit tilfælde)

Når du kikker ind i hærden, skal bunden kun lige være dækket lidt af piller, sådan cirka lidt omkring de første huller i hærden, så har du nok brændsel til 150m2 vil jeg mene.. (dette er når den er nystartet, og renset)
Jeg ved nu så ikke HVOR meget din hærde ligner min, så det kan jo være helt forkert...

Min råd jeg fik, var "drift omkring 50-60%" , røgtemp ca. 140-150..

Når jeg justerede mig ind på min, så var det når ydelse gik for langt ned, så satte jeg brændsel tilførsel ned, og så gik ydelse lidt op og sådan har det gået.. (kæden til spjæld har jeg holdt hvor den er)

Da du kan justere interval osv.. så kan jeg nok også konkludere at en multi22 ikke er 100% modulerende som udtrykket vidst er, så derfor skal du manuelt selv justere hvor ofte snegl skal køre og brændsel tilførsel må så være varighed af snegl skal køre i sekunder, ved ikke om hastighed også er en faktor..

Jeg syntes selv det lyder lidt som om du har forsøgt nogle indstillinger, som desværre ikke har været nogen success, du skal altså have grund indstillinger på plads.. og opstartshjælp fra jp må være det eneste rigtige..

Her kunne det have været godt at manualen måske beskrev nogle grundlæggende gode indstillinger, som man kunne starte med, og arbejde udfra.. var de tilstede?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Ole S. » 25 feb 2008 22:43

Hej

Lyder til at du er ved at pejle dig ind på fyret. Din træk-kæde skal sidde på lemmen foran din blæser. Og så indstiller du den på 60gr. på trækregulatoren ovenpå fyret. Når dit fyr når 60gr. skal lemmen stå ca 1 cm åben ved blæseren. Så er den indstillet korrekt, siger de kloge.

Ps. Jo det er en 100% modulerende styring, den går trinløst fra 0-100% dog regulerer den 15% nedad ad gangen, det er vist et krav fra brandmyndighederne. Såvidt jeg har forstået.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar