Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Multi22 kan det betale sig

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
multi22
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 jan 2016 13:29

Udskiftning af Multi22 kan det betale sig

Indlæg af multi22 » 25 jan 2016 13:35

Hejsa

Jeg har et Multi 22 fyr som faktisk køre godt.

Jeg har dog overvejet om man vil kunne spare noget ved at skifte det ud til et mere moderne pillefyr

Det opvarmer i dag godt 200kwm og jeg bruger godt 8-9 tons pille om året, om sommren så har jeg sat et tænd sluk ur på som starter fyret 2 gange om dagen så der er varmt vand.

Hvis man nu skulle udskifte til en nyt pillefyr hvad skal man så gå efter nu om stunder?


pendec

Re: Udskiftning af Multi22 kan det betale sig

Indlæg af pendec » 25 jan 2016 13:48

Først skal du se på vedligehold om du vil have det nemmere i fremtiden eller du vil fremtidssikre dig, hvis helbred bliver dårligere.

Så kommer vi til økonomien, hvis din besparelse er 2000kr om året (ca. 1T i besparelse), og de efterfølgende udgifter på nyt pillefyr, måske ændring af skorsten(lavere temp) og andet VVS, så har du måske en del som skal afskrives over 10 år, hvis det var levetiden på dit gamle anlæg.

Så afhængig af investering + besparelse i varme, skal vel opveje om det kan betale sig, eller det bare er luksus delen du vil gå efter, og så ignore det tab som du vil have, da du egentlig måske ikke investerer men bare køber nyt og får bedre :)

Besvar