Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

DTI Godkendelse af Multi22

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af Fyrteknik » 16 jan 2008 06:32

Jeg vil ikke oddse med Stokerservice, men jeg kender jo også grunden til at den ikke er på listen.

Den er afprøvet, og opfylder kravet til EN303-5, men der var lige nogen punkter som først skulle opfyldes,
inden den kunne komme på listen.

Om de er blevet opfyldt, må i spørge AMS om.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af RLStyling » 16 jan 2008 17:03

Hej

nu er det her lidt ved siden af tråden.
men hvorfor er det blevet ulovligt at fyre med pind-brænde i sin vivarius med en multi 22 brænder.??
nu er hele mit anlæg blevet godkendt 09/2006 og der var ingen ting at komme efter. men kan jeg så risikere næste gang at skorstensfejeren kommer at han tager den godkendelse fra mig, hvis jeg ikke stopper med at fyre med fast brændsel??
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af Fyrteknik » 16 jan 2008 18:05

RLStyling skrev:Hej

nu er det her lidt ved siden af tråden.
men hvorfor er det blevet ulovligt at fyre med pind-brænde i sin vivarius med en multi 22 brænder.??
nu er hele mit anlæg blevet godkendt 09/2006 og der var ingen ting at komme efter. men kan jeg så risikere næste gang at skorstensfejeren kommer at han tager den godkendelse fra mig, hvis jeg ikke stopper med at fyre med fast brændsel??

Nej, det er kun nye anlæg som monteres fremover.

Så du kan roligt fyre med lidt pind.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af Brian B » 16 jan 2008 18:08

Hej
Det her er bare det sædvanlig fra ams, men stokerservice kan nok godt vinde hvis det er multikorn der er tale om.
det ville osse være træls at være på en liste hvor man var en af de ringeste..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af Ole S. » 16 jan 2008 18:36

Brian B skrev:Hej
Det her er bare det sædvanlig fra ams, men stokerservice kan nok godt vinde hvis det er multikorn der er tale om.
det ville osse være træls at være på en liste hvor man var en af de ringeste..
Hej

Som jeg har forstået det gik diskutionen på Multi 22, ang. godkendelse på Multi korn vil jeg undlade at udtale mig, den sag kender jeg ikke noget til.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af ibsoerensen » 16 jan 2008 18:46

Det var dejligt at se en reaktion fra vvseksperten selv om det ikke var den person jeg har sendt mail til, nej jeg har ikke en multi 22 men var interesseret til et andet hus (jeg har købt et andet fabrikat hvor der ikke blev tøvet med at fremsende de ønskede oplysninger) og ja jeg har en multikorn privat og den er købt hos vvseksperten hvilket du også kan se hvis i har et kundekartotek, da jeg købte den havde de ingen manualer eller andre papirer (godkendelse prøverapport overenstemmelseserklæring, men de ville blive fremskaffet og vedlagt anlægget når det blev leveret, der var intet, jeg skal tilføje at multien kører fint, men først efter nogle modifikationer.
med hensyn til viadrus som brændekeddel:
den prøverapport der henvises til i et andet indlæg er ydelsen 79% men med pillebrænder ikke at forveksle med brænde.
nedenfor nogle link hvor i kan læse hvorfor en gennemforbrændingskeddel ikke må anvendes til brændefyring
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2101
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2059
http://www.energitjenesten.dk/
jeg blev iøvrigt også af ASM fortalt at multikorn var godkendt og testet, men når det kommer til at få den at se så sker der intet, men bruge en masse tid til at blive fornærmet, det går udmærket.
Hvorfor er der ikke det lovpligtige typeskilt på viadrus?
som i ser er der mange ubesvarede spørgsmål.
m.v.h.
Ib Sørensen

(u)lykkelig ejer af en MULTIKORN

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2008 19:01

ibsoerensen skrev:Det var dejligt at se en reaktion fra vvseksperten selv om det ikke var den person jeg har sendt mail til, nej jeg har ikke en multi 22 men var interesseret til et andet hus (jeg har købt et andet fabrikat hvor der ikke blev tøvet med at fremsende de ønskede oplysninger) og ja jeg har en multikorn privat og den er købt hos vvseksperten hvilket du også kan se hvis i har et kundekartotek, da jeg købte den havde de ingen manualer eller andre papirer (godkendelse prøverapport overenstemmelseserklæring, men de ville blive fremskaffet og vedlagt anlægget når det blev leveret, der var intet, jeg skal tilføje at multien kører fint, men først efter nogle modifikationer.
med hensyn til viadrus som brændekeddel:
den prøverapport der henvises til i et andet indlæg er ydelsen 79% men med pillebrænder ikke at forveksle med brænde.
nedenfor nogle link hvor i kan læse hvorfor en gennemforbrændingskeddel ikke må anvendes til brændefyring
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2101
http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2059
http://www.energitjenesten.dk/
jeg blev iøvrigt også af ASM fortalt at multikorn var godkendt og testet, men når det kommer til at få den at se så sker der intet, men bruge en masse tid til at blive fornærmet, det går udmærket.
Hvorfor er der ikke det lovpligtige typeskilt på viadrus?
som i ser er der mange ubesvarede spørgsmål.
m.v.h.
Ib Sørensen

(u)lykkelig ejer af en MULTIKORN
Tja, man skulle næsten tro at AMS også havde lagt godkendelsen af deres korn model op hvis den altså var blevet godkendt.
Vedr. de manglende dokumenter må vi prøve at få Levi på banen.
MvH Ulrik©

levi

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af levi » 16 jan 2008 19:43

Jeg har ikke hørt om nogen godkendelse på multi korn ?

Jeg tror Ib skal tage kontakt direkte selv til AMS - jeg har ikke nogen papirer på multi korn, og har aldrig hørt om en test på det anlæg?

Jeg har snakket med AMS - og de vil få multi22 på listen over godkendte anlæg hos DTI, så der ikke længere er tvivl om at multi22 er godkendt ifølge gældende regler.

Ifølge AMS er testrapporter ikke noget man normalt udleverer - hvis man køber en multi22 er der et godkendelses skilt med, hvor det fremgår at anlægget er godkendt - har man ikke sådan et klistermærke, kan dette rekvires ved kontakt til os, eller AMS.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af ibsoerensen » 16 jan 2008 20:00

Gedigen støbejernskedel med Dansk fremstillet pillebrænder. Incl. komplet styring og 2 meter snegl med motor. Er udstyret med selvtænder. Kan fyre med både træ og piller. F.eks. kan man fyre med piller i dagens løb, og med træ når man kommer hjem fra arbejde. Pillebrænderen antænder træet, og starter selv op igen når træet er brændt ud.


dette står der idag i jeres webshop, så alt det med reklamer m.m. er noget vrøvl.
det der er lagt frem er en prøvningsrapport, ikke en typegodkendelse idet reglerne om denne først er gældende fra i år
med hensyn til keddel type har det været gældende siden sidste bygningsreglement trådte ikraft.




IB SØRENSEN
(U)lykkelig ejer af en multikorn, men den lykkelige ejer af et andet fabrikat og alle papirerne om dette.

levi

Re: DTI Godkendelse af Multi22

Indlæg af levi » 16 jan 2008 20:11

ibsoerensen skrev:Gedigen støbejernskedel med Dansk fremstillet pillebrænder. Incl. komplet styring og 2 meter snegl med motor. Er udstyret med selvtænder. Kan fyre med både træ og piller. F.eks. kan man fyre med piller i dagens løb, og med træ når man kommer hjem fra arbejde. Pillebrænderen antænder træet, og starter selv op igen når træet er brændt ud.


dette står der idag i jeres webshop, så alt det med reklamer m.m. er noget vrøvl.
det der er lagt frem er en prøvningsrapport, ikke en typegodkendelse idet reglerne om denne først er gældende fra i år
med hensyn til keddel type har det været gældende siden sidste bygningsreglement trådte ikraft.




IB SØRENSEN
(U)lykkelig ejer af en multikorn, men den lykkelige ejer af et andet fabrikat og alle papirerne om dette.
Jeg tror mere du er ude på at diskutere - end at holde dig til det jeg fortæller dig ?

Herkules/Viadrus u22 - kan ikke længere købes som brændekedel, da den ikke overholder reglerne som brændekedel alene - alle reklamer er derfor fjernet, og kedlen sælger ikke separat længere.

En viadrus med påmonteret multi22 hedder et multi22 sæt - som kombifyring er anlægget godkendt på DTI - men du må ikke afmontere brænderen, og så fyre brænde i kedlen - da kedlen alene ikke er godkendt!.

Den tekst du henviser til er taget fra et godkendt multi22 sæt, og er derfor ikke forkert information.


Besvar